mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Malutkie Audi i pół tysiąca koni

Malutkie Audi i pół tysiąca koni

Co roku fani samochodów Grupy Volkswagena spotykają się na festiwalu Worthersee w Reifnitz (Austria), aby dzielić się swoją motoryzacyjną pasją. To wydarzenie jest na tyle znaczące, że Volkswagen postanowił nawet stworzyć specjalnie na tę okazję jedyny w swoim rodzaju samochód.

Malutkie Audi i pół tysiąca koni
Tym samochodem jest mianowicie Audi A1 clubsport Quattro. Jest to A-Jedynka inspirowana autami rajdowymi, która z 2,5 litrowego pięciocylindrowego silnika z turbodoładowaniem osiąga moc... 503 koni mechanicznych (!!), co na tak malutkie auto jest mocą wręcz niebotyczną. Moment obrotowy wynosi 660 niutonometrów. Ten motor, oczywiście bez tak daleko idących modyfikacji, możemy znaleźć także w TT RS i RS3 Sportback. Normalnie produkuje on 340 koni i 450 Nm, jednak w opisywanej właśnie wersji sprawy mają się zgoła inaczej. Zmodyfikowano tu turbosprężarkę, intercooler, układ dolotowy oraz układ wydechowy.

Moc przenoszona jest na wszytkie koła za pośrednictwem sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów i stałego napędu quattro. Oba elementy zostały zaczerpnięte z TT RS i mocno "przerobione" przez inżynierów Audi.

Dzięki takim, a nie innym wartościom, rozpędzimy, ważące 1.390 kilogramów, auto do prędkości 100 km/h w czasie 3,7 sekundy, a maksymalnie do 250 km/h, co jest wartością maksymalną oczywiście przez elektroniczną blokadę. Do 200 km/h sprint trwa jedynie 10,9 sekundy, a na czwartym biegu z prędkości 80 km/h do 112 dojedziemy w 2,4 sekundy, zatem o elastyczność nie mamy się co obawiać.

Spece z Audi zadbali także o to, że to wszystko można było w miare sprawnie zatrzymać, zatem wyposażyli A1 w ceramiczne hamulce z sześcioma zaciskami z przodu i wielkie stalowe tarcze z tyłu.

Wygląd samochodu nawiązuje do aut rajdowych. Wykończony jest w białym i czarnym kolorze. Znalazły się tu wloty powietrza w postaci skrzeli na masce, a także sportowe zderzaki, progi boczne i duży spojler na klapie bagażnika. Dach wykonano z plimeru, wzmacnianego włóknem węglowym. Co ciekawe, tylko po stronie kierowcy, za drzwiami, znalazło się miejsce na końcówkę rury wydechowej - od strony pasażera jej nie ma.

Wewnątrz mamy także dużo nawiązań do rajdowej stylistyki. Kubełkowe siedzenia z szelkowymi pasami, rajdowa kierownica, pokryta Alcantarą i pozbawiona poduszki powietrznej, a także brak klamek (zamiast nich materiałowe rączki, wzorem lekkich Porsche).

Audi nie ma zamiaru wprowadzać samochodu nawet do limitowanej produkcji, jednak mówi się, że to może być zalążek i mały przedsmak, troszkę na wyrost, przyszłego S1 bądź też RS1.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A1
Audi A1
Cena podstawowa już od: 77 100 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.

Podobne wiadomości:

Audi Q5 - znamy cenę

Audi Q5 - znamy cenę

Aktualności 2016-12-08

Audi Sport GmbH - nowa-stara marka z Neckarsulm

Audi Sport GmbH - nowa-stara marka z...

Samochody luksusowe 2016-12-02

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Akcyza samochodowa 2017 wejdzie z opóźnieniem
Akcyza samochodowa 2017 wejdzie z opóźnieniem
Ministerstwo Finansów próbuje pobudzić sprzedaż nowych samochodów zwiększeniem stawek akcyzy za sprowadzane auta używane. Zapowiadane od wielu tygodni zmiany nie wejdą w życie wraz z początkiem roku.