mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Mitsubishi Outlander PHEV - SUV tankowany z gniazdka

Mitsubishi Outlander PHEV - SUV tankowany z gniazdka

Mitsubishi wprowadza na rynek swojego pierwszego SUV-a z napędem hybrydowym oraz możliwością ładowania z gniazdka. Samochód posiada dwa silniki elektryczne, jeden spalinowy, a wszystko połączone bardzo skomplikowaną i zawiłą technologią. Mieliśmy okazję przejechać kilkanaście kilometrów na chwilę zanim pojawi się w polskich salonach w dość wysokiej cenie wynoszącej ponad 176 tys. zł.

Mitsubishi Outlander PHEV - SUV tankowany z gniazdka

Mitsubishi, jak się okazuje, od wielu lat inwestuje w technologie napędu elektrycznego w samochodach. Większość z nas kojarzy zaprezentowany kilka lat temu model i-MiEV, ale jest to efekt ponad kilkudziesięciu lat prac rozpoczętych jeszcze w 1966 roku. Jednak dopiero kilka lat temu nastał korzystny moment by wprowadzać takie rozwiązania do życia codziennego.

Samochody elektryczne w naszych warunkach rynkowych to na razie margines i nie zapowiada się, by w najbliższym czasie dużo zmieniło się w tej kwestii. Coraz ostrzejsze normy spalin wymuszają na producentach stosowanie rozwiązań, które zmniejszą emisję CO2, a tym samym spalanie. W ten sposób w coraz większych samochodach zaczyna się pojawiać technologia hybrydowa.

Mitsubishi Outlander PHEV z zewnątrz praktycznie nie różni się od konwencjonalnie napędzanej wersji. Na jego nadwoziu pojawiło się kilka plakietek sugerujących, że mamy do czynienia ze specjalną wersją oraz po obu stronach znajdują się klapki wlewu paliwa, co przy wizycie na stacji może być lekkim zaskoczeniem.



Dla tej wersji pojawił się nowy kolor nadwozia “Technical Silver” (metalizowany srebrzysty błękit), specjalne, 18-calowe aluminiowe obręcze kół, nowe, chromowane wloty powietrza z przodu - górny i centralny, zderzaki i progi w kolorze nadwozia, chromowane klamki drzwiowe, białe klosze tylnych świateł zespolonych wykonanych w technologii LED i oznaczenia PHEV.

Dużo więcej działo się wewnątrz samochodu. Inżynierowie musieli przeprowadzić kilka modyfikacji, które wpłynęły na aerodynamikę. W przednich drzwiach zastosowano szyby o grubości 4.0 mm (zamiast 3.5 mm). Dodatkowo użyto szyby przedniej lepiej izolującej od hałasów  wewnętrznych, poprawiono izolację akustyczną, pojawiła się też dodatkowa warstwa izolacyjna na płycie podłogowej. Na przednich szybach zastosowano nowe, płaskie wycieraczki wywołujące mniej zakłóceń przepływu powietrza oraz dodatkowe materiały tłumiące dźwięki w przedziale silnikowym, w nadkolach i innych miejscach przenikania hałasu.

Oprócz tego zamiast konwencjonalnej skrzyni biegów pojawił się mały lewarek przypominający joytstick oraz dodatkowe pola na desce rozdzielczej informujące o stopniu naładowania akumulatorów.

Baterie umieszczone pod podłogą kabiny spowodowały zmniejszenie pojemności bagażnika o 14 litrów oraz podwyższenie w nim podłogi zaledwie o 19 mm. Tylne siedzenia powędrowały do góry o 45 mm.

Kolejna rzecz, którą dość mocno zmieniono na potrzeby hybrydy w stosunku do konwencjonalnej wersji to zawieszenie. Zastosowano tu dodatkowe sprężyny działające przy dobiciu zawieszenia i zmieniono też charakterystykę innych elementów, redukując przechyły nadwozia, ułatwiając pokonywanie zakrętów i poprawiając komfort oraz stabilność jazdy. W tylnym zawieszeniu wykorzystano dodatkowy stalowo-gumowy element tłumiący drgania oraz nowo zaprojektowaną poprzeczkę zawieszenia redukującą hałasy mechaniczne. Prześwit wynosi 190 mm.

Czas przejść do meritum, czyli tego co znajduje się pod maską i napędza ten model. Przy przedniej osi znajdziemy silnik elektryczny i inwerter (82 KM - 137 Nm) oraz silnik benzynowy o pojemności 2,0 l (121 KM - 190 Nm). Między osiami, pod podłogą umieszczono litowo-jonowy akumulator  o pojemności 12 kWh oraz 45-litrowy zbiornik paliwa. Z tyłu, pod podłogą bagażnika umieszczono kolejny silnik elektryczny oraz inwerter (82 KM - 137 Nm).

Takie rozmieszczenie układu napędowego pozwoliło zrezygnować z konwencjonalnej skrzyni biegów i wału napędowego, a całość jest sterowana elektronicznie przez system operacyjny PHEV (PHEV OS). Wyeliminowano za to wał napędowy oraz jego przeguby.

System operacyjny pozwala na pracę jednego z trzech trybów jazdy (“EV”, szeregowy i równoległy). Pierwszy pozwala na jazdę wyłącznie w trybie elektrycznym. Źródłem energii jest akumulator, a maksymalna prędkość jest ograniczona do 120 km/h. Outlander PHEV zapewnia wtedy zasięg wynoszący 52 km. W trybie szeregowym samochód jest napędzany przez przedni i tylny silnik elektryczny (stały napęd elektryczny 4WD) z wyłączonym silnikiem spalinowym. Silnik spalinowy jest uruchamiany automatycznie, ale jedynie celem napędzania generatora ładującego akumulator w czasie jazdy. W trybie równoległym silnik spalinowy na wysokich obrotach przejmuje rolę wiodącej jednostki napędowej, przekazując moc bezpośrednio na przednie koła. Oprócz silnika spalinowego pracują również silniki elektryczne z przodu i z tyłu. . Silnik spalinowy napędza jednocześnie generator, by korzystając z zapasu mocy doładowywać akumulator.

Ładowanie akumulatora może się odbywać w czasie jazdy, ale także przy pomocy gniazdka elektrycznego. Pod jedną z klapek wlewu znajdują się dwa wejścia. Korzystając ze standardowego gniazdka 230V – 10 A naładujemy go do pełna w 5 godzin. Szybkie ładowanie ze specjalnego terminala do 80% pojemności trwa 30 minut. Zostanie ono przerwane po uzyskaniu 80% pojemności akumulatora.

Mitsubishi Outlander PHEV jest w Polsce oferowany w trzech wersjach wyposażenia: Intense Plus, Instyle Navi i Instyle Navi Plus. Outlander PHEV Intense Plus kosztuje 176 990 zł, a kolejne wersje odpowiednio 190 990 zł i 198 990 zł. Naszym zdaniem jest to bardzo wysoka cena, ponieważ zaczynamy wchodzić na półkę, gdzie dostępne są produkty marek premium, a cena podstawowego Outlandera, pozbawionego ekologicznej technologii, jest o prawie 100 tys. zł niższa. Bazowa wersja kosztuje przy uwzględnieniu aktualnych promocji 89 990 zł.

 

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Cena podstawowa już od: 123 990 PLN brutto
Dostępne nadwozia: suv-5dr.

Podobne wiadomości:

Mitsubishi L200 pickupem roku 2017

Mitsubishi L200 pickupem roku 2017

Aktualności 2016-12-01

Mały, elektryczny SUV Mitsubishi w drodze

Mały, elektryczny SUV Mitsubishi w drodze

Aktualności 2016-08-24

Komentuj:

~robin 2014-06-29

"Takie rozmieszczenie układu napędowego pozwoliło zrezygnować z konwencjonalnej skrzyni biegów i wału napędowego, a całość jest sterowana elektronicznie przez system operacyjny PHEV (PHEV OS). Wyeliminowano za to wał napędowy oraz jego przeguby." ?!?! Ktoś to w ogóle przyczytał przed opublikowaniem ?!?!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport