mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Mocniejszy i oszczędniejszy hybrydowy RX

Mocniejszy i oszczędniejszy hybrydowy RX

Marcowe targi motoryzacyjne w Genewie będą miejscem premiery nowej generacji hybrydowej wersji modelu RX. Auto to na europejskich drogach zadebiutuje latem br.

Mocniejszy i oszczędniejszy hybrydowy RX

Nowy Lexus RX 450h, następca wprowadzonego w 2005 roku modelu RX 400h, jako pierwszy pojazd z rodziny RX, został wyposażony w napęd hybrydowy Lexus Hybrid Drive drugiej generacji. Wprowadzone zmiany w napędzie hybrydowym pozwoliły na zwiększenie mocy zespołu napędowego, a przy tym ograniczenie zużycia paliwa i znaczne obniżenie emisji CO2.

Do napędu RX 450h zastosowano szeregowo-równoległy napęd hybrydowy, składający się z widlastego, sześciocylindrowego silnika benzynowego i dwóch, pracujących w układzie równoległym, silników elektrycznych dużej mocy, umożliwiających "inteligentne" przekazanie napędu na 4 koła.

Napęd ten, w przeciwieństwie do niektórych obecnych na rynku półhybryd, pozwala na korzystanie z obu silników niezależnie (albo tylko silnik elektryczny, albo tylko benzynowy) bądź równocześnie. Oznacza to oszczędność energii, tak jak w przypadku układów szeregowych i pozwala uzyskać wysokie osiągi tak, jak w przypadku układów równoległych.

Zastosowana jednostka benzynowa jest zmodernizowanym silnikiem z Lexusa RX 350. Ten sześciocylindrowy silnik o pojemności 3,5 litra osiąga moc 249 KM, zaś wartość maksymalnego momentu obrotowego wynosi 317 Nm (przy 4.800 obr/min). Dodatkowo w silniku tym zastosowano trzy elementy, które Lexus wprowadził jako pierwszy – cykl Atkinsona, układ recyrkulacji schładzanych gazów spalinowych (EGR) i układ odzyskiwania ciepła z układu wydechowego (EHR). Dodatkowo wpływają ona na obniżenie zużycia paliwa.

Moc obu silników elektrycznych, przedniego i tylnego, pozostała niezmieniona (odpowiednio 167 i 68 KM), ale dzięki bardziej wydajnemu chłodzeniu modułu PCU rozszerzono zakres prędkości jazdy, dla których moment obrotowy osiąga maksymalną wartość. Obecnie maksymalny moment obrotowy (odpowiednio 335 i 139 Nm) osiągany jest już podczas ruszania.

Kolejną nowością, która ma przyczynić się do obniżenia zużycia paliwa oraz poprawy osiągów jest zastosowanie trzech nowych trybów pracy zespołu napędowego. W nowym trybie ECO wprowadzono nieliniowy sposób sterowania przepustnicą oraz układem klimatyzacji, który umożliwia obniżenie zużycia paliwa. Z kolei podczas ruszania oraz jazdy z niskimi i średnimi prędkościami, układ napędowy w sposób automatyczny przełącza się w tryb EV, który oznacza korzystanie wyłącznie z silników elektrycznych. Tryb ten pozwala na poruszanie się po mieście z minimalnym hałasem i zerową emisją zanieczyszczeń, a zasięg pojazdu zależy od stopnia naładowania akumulatorów. Tryb SNOW, wybierany za pomocą przełącznika na kierownicy, koryguje sygnał z pedału przyspieszenia zwiększając w ten sposób stabilność pojazdu podczas ruszania na śliskiej lub pokrytej śniegiem nawierzchni.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Lexus RX
Lexus RX
Cena podstawowa już od: 249 600 PLN brutto
Dostępne nadwozia: suv-5dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Lexus RX Wszystko o Lexus
Tematy w artykule: Lexus Lexus RX Lexus RX RX 450h

Podobne wiadomości:

Wodorowy Lexus już za cztery lata

Wodorowy Lexus już za cztery lata

Technika 2016-11-25

Lexus UX Concept - nietuzinkowe wnętrze

Lexus UX Concept - nietuzinkowe wnętrze

Aktualności 2016-09-23

Komentuj:

~alladyn-solar-batt 2009-04-30

a w jaki sposób część ładunku wraca do kolektora ssącego- skoro zawory dolotowe są przecvież w pewnym momoncie zamykane /tak to rozumiem/?

~aaa 2009-02-13

Słowo o cyklu Atkinsona. Jest to odpowiednik cyklu Millera, tylko że stosowany w silnikach atmosferycznych (nie doładowanych). Cykl Millera (a właściwie Obieg) był już stosowany prawie dwie dekady temu przez Mazdę z bardzo ciekawymi efektami. Ale wracając do Atkinsona. Polega to m/w na tym, że zawory ssące są dłużej otwarte. Jednak nie chodzi tu tylko o zmianę fazy, ale o na tyle długie otwarcie, że trwa ono jeszcze podczas cyklu sprężania. Dzięki temu pomimo tego, że silnik zaciąga dużą ilość powietrza, część wraca do kolektora dolotowego i sumarycznie, ilość ładunku jest mniejsza niż wykazywała by na to pojemność. Oczywiście w takim przypadku tracimy nieco mocy, ale.... cykl pracy odbywa się w większej pojemności dzięki czemu mieszanka jest lepiej dopalana i znacznie zwiększa się sprawność silnika (a co za tym idzie mniej spala). Tak teoretyzując, silnik 3.5 litra z obiegiem Atkinsona ma moc 3.3 litrowego silnia i zużycie paliwa jednostki 2.8 litra. Dwie uwagi które są do obiegu Atkinsona istotne. Po pierwsze w przypadku kiedy nie mamy bezpośredniego wtrysku, obieg ten staje się kłopotliwy - mieszanka paliwowo powietrzna znajduje się w kolektorze dolotowym, co nie ma nic wspólnego z ekonomiką a tym bardziej ekologią. Po drugie, tracimy nieco z mocy silnika, dlatego obieg ten najczęściej można spotkać w hybrydach (praktycznie w większości).

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport