mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Nowa Honda Civic

Nowa Honda Civic

Premiera nowej Hondy Civic w Polsce

Oficjalna premiera nowej Hondy Civic już 24 kwietnia. Nowa, 5-drzwiowa wersja Hondy Civic świętowała swój europejski debiut na Międzynarodowym Salonie Samochodowym Paryż 2000. Następca najlepiej sprzedającego się w Europie modelu Hondy łączy w sobie elementy dużej dynamiki z przestrzennością. Wysoce innowacyjna konstrukcja karoserii oznacza, że biorąc pod uwagę wnętrze, jest to jeden z najprzestronniejszych samochodów w swojej klasie, co w połączeniu z niepowtarzalną stylizacją zewnętrzną oraz całą gamą ulepszeń w sferze osiągów, bezpieczeństwa i jakości wykonania, plasuje ten model na wysokiej pozycji w wyścigu o zwycięstwo w segmencie C. Zachowane zostały takie tradycyjne przymioty modelu Civic jak niezawodność, ponadprzeciętny poziom bezpieczeństwa, ekonomiczność użytkowania oraz charakterystyczna przyjemność z prowadzenia. Jednakże pojazd ten został całkowicie przeprojektowany we wszystkich aspektach z typowym dla Hondy wykorzystaniem całej gamy zaawansowanych technologii, a ponadto, wszystkie te nowinki i znane cechy zostały okraszone świeżą i przykuwającą oko stylizacją nadwozia. Prawdziwym wyzwaniem dla konstruktorów następcy modelu Civic było zapewnienie większego wnętrza przy jednoczesnym zachowaniu kompaktowego charakteru i zwinności samochodu. Nowa, 5-drzwiowa Honda Civic jest nieco krótsza, trochę szersza i znacznie wyższa od poprzedniczki. Pomimo zmniejszenia całkowitej długości pojazdu, oferuje on znacznie obszerniejsze wnętrze, odzwierciedlając całkowicie nową, przeprojektowaną od podszewki koncepcję samochodu. Sprytny kształt karoserii ma kluczowe znaczenie. Zwiększony rozstaw osi, który w rezultacie “odepchnął” koła dalej w kierunku krańców karoserii i spowodował skrócenie odcinków karoserii wystających poza obrys kół, to jedynie część historii. Znaczącą rolę w uzyskaniu większej ilości miejsca dla pasażerów oraz na bagaż odgrywa także nowe, kompaktowe zawieszenie przednie z kolumną MacPhersona, wysoko montowana przekładnia kierownicza oraz kompaktowych rozmiarów komora silnika, której pojazd zawdzięcza swój krótki przód. Jeszcze bardziej kompaktowe zawieszenie tylne na wahaczach w kształcie dwóch liter “Y” z drążkiem reakcyjnym, połączone z przemyślnym rozplanowaniem części znajdujących się pod podłogą – włączając w to zbiornik paliwa z tworzyw sztucznych ukształtowany tak, aby wypełnił dostępne miejsce – pozwoliło na uzyskanie płaskiej podłogi, bez jakiegokolwiek tunelu centralnego.

Wynikiem powyższych zabiegów jest uzyskanie wymiarów wnętrza, przewyższających ofertę konkurencji w tej klasie. Kluczowym wskaźnikiem przestronności samochodu osobowego jest odległość pomiędzy linią bioder pasażerów siedzących z przodu i z tyłu pojazdu. W modelu Civic ta odległość wynosi 1010 mm i jest o 100 mm większa niż w przypadku poprzedniej wersji. Przekracza to wielkości oferowane przez wszelkie modele konkurencyjne. W połączeniu ze stosunkowo wysokim dachem, wnętrze Hondy Civic zapewnia przestrzeń i swobodę. Stylizacja 5-drzwiowej odmiany Hondy Civic jest nowatorska, sprawia wrażenie solidności i wytworności. Ogólnie rzecz biorąc, obecny kształt bardziej przypomina konstrukcję jednobryłową niż było to w przypadku poprzedniczki. Wyróżniający się przód charakteryzuje się krótką maską oraz elementami stylizacyjnymi “przesuwającymi” kabinę pasażerów do przodu. Łukowata linia dachu zamyka duże szklane powierzchnie, zapewniające doskonałą widoczność. Ponadto, pomimo zwiększenia wysokości pojazdu, nie sprawia on wrażenia nadmiernie wysokiego, plasując się pomiędzy modelami hatchback klasy C a niedużymi mini-vanami.

Nadrzędnym celem prac projektowych było uzyskanie wiodącego w klasie bezpieczeństwa w przypadku zderzenia. Oczekuje się, że wytrzymałość nowego modelu Civic na zderzenia będzie zgodna z 4-gwiazdkowymi normami Euro-NCAP nie tylko dla kolizji czołowych i bocznych, ale również w odniesieniu do bezpieczeństwa przechodniów, które jest najwyższe w tej klasie. Stylizacja “z krótkim przodem” była w tym kontekście prawdziwym wyzwaniem dla inżynierów. Nowa Honda Civic uzyskuje najlepsze w swej klasie wyniki dzięki efektywnemu odprowadzaniu energii zderzenia równoległymi ścieżkami: poprzez wysokiej sztywności przednie elementy karoserii oraz ramy pomocniczej. Zastosowanie wielu wzmocnień w innych miejscach karoserii oraz wysoce rozciągliwej stali zapewnia imponująco mocną konstrukcję. Ogólna sztywność karoserii została również zwiększona dla potrzeb lepszego tłumienia drgań i hałasu oraz udoskonalonego zawieszenia.

5-drzwiowa Honda Civic jest bardziej wszechstronna niż kiedykolwiek wcześniej, a pojemność jej przestrzeni bagażowej wynosi 380 litrów (VDA). W połączeniu z dzielonym w stosunku 60:40 składanym, tylnym siedzeniem oraz szeroko otwierającymi się tylnymi drzwiami, oferuje ona niezwykłe możliwości załadunkowe. Relaksujące, przestronne wnętrze oferuje wyjątkową elegancję. Szerokie wykorzystanie materiałów tłumiących hałas, staranny dobór kolorów, większe przednie fotele i przedział pasażerski powiększony we wszystkich kierunkach wraz z bardziej miękkim zawieszeniem, czynią podróżowanie Hondą Civic szczególnie przyjemnym doświadczeniem.

Nowatorskim rozwiązaniem jest umieszczenie dźwigni zmiany biegów na desce rozdzielczej. Jej pozycja została przemyślana w celu zapewnienia maximum wygody podczas codziennego prowadzenia samochodu. Zbliżenie dźwigni zmiany biegów do kolumny kierownicy nie tylko czyni zmienianie biegów łatwiejszym i bezpieczniejszym, lecz daje również bardziej sportowe wrażenie i zwalnia miejsce na podłodze. Płaska podłoga oznacza, że model Civic umożliwia swobodne przechodzenie z przodu do tyłu i z lewej strony na prawą.

Jednym z najbardziej namacalnych wskaźników polepszonej jakości nowej wersji Hondy Civic są niezwykle małe tolerancje szczelin pomiędzy poszczególnym panelami karoserii. W dużej mierze zostało to osiągnięte poprzez zastosowanie nowych, zaawansowanych technik produkcyjnych. W większości przypadków szczeliny te zostały zmniejszone o połowę, a w niektórych miejscach zredukowano je prawie do zera, co znacząco wpłynęło na polepszenie spasowania części i wyglądu wykończenia. Wszędzie zauważalna jest dbałość o szczegóły. Dotyczy to również wnętrza pojazdu, gdzie równe powierzchnie, lepsze spasowanie i wykończenie elementów, a także zastosowanie wyższej klasy materiałów, świadczą o wysokiej jakości. We wszystkich obszarach dokonano zmian mających za cel zmniejszenie poziomu hałasu i drgań. Na przykład hałas silnika podczas przyspieszania został zredukowany o 3 dB(A). Civic korzysta z niezliczonych środków obniżenia hałasu i wibracji, takich jak sposób montowania silnika, wysoka sztywność karoserii, szerokie wykorzystanie blach formowanych na gorąco oraz zastosowanie gumowych mat izolacyjnych i pianki poliuretanowej.

Honda Civic jest napędzana przez dwa wysoce wydajne, 10-zaworowe silniki ze stopów aluminium, które zostały tak opracowane, aby zapewniać wyższy moment obrotowy, a co za tym idzie – większą elastyczność prowadzenia pojazdu. Są one lepiej dopracowane, bardziej ekonomiczne i “czystsze”. Mniejsza jednostka napędowa - 1.4 litra SOHC rozwija podobną moc co jej poprzednik – 90 KM (66 kW), jednakże przy mniejszej prędkości obrotowej 5,600 obr./min. Jednocześnie moment obrotowy został zwiększony z 126 Nm przy 4,600 obr./min do 130 Nm przy 4300 obr./min. Podobnie moment obrotowy osiągany przez silnik 1.6 litra SOHC VTEC o mocy 110 PS (81 kW) wynosi teraz 152 Nm przy 4300 obr./min, podczas gdy moment obrotowy poprzedniej wersji 5-drzwiowej Hondy Civic wynosił 143 Nm przy 4800 obr./min uzyskiwany z 1.6-litrowego silnika SOHC. Powyższe wartości w połączeniu z aerodynamicznym kształtem karoserii zapewniają lepsze osiągi oraz o ok. 10 procent mniejsze zużycie paliwa.

Oba wyżej wspomniane silniki uzyskują znacznie lepsze wyniki, niż wymagają tego normy emisji spalin EU2000. W niektórych krajach, z tego tytułu, właściciele nowego modelu będą mogli skorzystać z dodatkowych ulg podatkowych, jako że Civic spełnia surowe wymogi EU2005, czyli wyprzedza obowiązujące normy o 5 lat.

Oba silniki mogą być oferowane zarówno z 5-biegową ręczną, bądź 4-stopniową, automatyczną skrzynią biegów. Elektronicznie sterowana przekładnia automatyczna z rozszerzoną blokadą przemiennika momentu obrotowego dla zapewnienia większej ekonomiczności zapewnia dokładniejszą zmianę biegów i zawiera inteligentny system doboru przełożenia – Grade Logic. Przekładnia ręczna została zaprojektowana tak, aby umożliwiać krótszą i dokładniejszą zmianę biegów. Przednie i tylnie zawieszenie zostało opracowane całkowicie od nowa w celu zapewnienia lepszego komfortu prowadzenia, bardziej sportowego zachowania, jak również dla potrzeb związanych z wyżej opisanymi zmianami konstrukcji karoserii. Na zawieszenie przednie wybrano kolumny MacPhersona, podczas gdy układ drążka reakcyjnego z wahaczami w kształcie podwójnej litery Y z tyłu zapewnia wewnętrzną zbieżność tylnych kół podczas hamowania, co daje większą stabilność pojazdu. Komfort jazdy został polepszony poprzez zmniejszenie sztywności sprężyn przednich i tylnych teleskopów, podczas gdy ogólna sztywność zawieszenia została zwiększona dla lepszej kontroli nad pojazdem i większej jego stabilności. Zapewniające wyższy komfort, większe, 15 calowe koła (za wyjątkiem 1.4i S oraz 1.4i LS) są wyposażone w opony o niskim oporze toczenia, co zapewnia bardziej ekonomiczne zużycie paliwa. W modelach klasy ES standardowym wyposażeniem są alufelgi.

Civic jest pierwszym, masowo produkowanym modelem Hondy w Europie, wyposażanym w Elektryczne Wspomaganie Kierownicy (EPS), wraz ze wszystkimi towarzyszącymi temu rozwiązaniu korzyściami, włączając w to ekonomiczne zużycie paliwa, elastyczność programowania i bardziej płynną pracę układu. Podobnie do systemu zastosowanego w Hondzie Insight, przekładnia kierownicza jest montowana wysoko, centralnie, a wynikające z tego położenia długie, poprzeczne drążki kierownicze pozwalają na lepszą kontrolę zbieżności. Charakterystyka zbieżności dla przedniego zawieszenia z kolumną MacPhersona bardziej przypomina tę z układu podwójnego Y. Lepsza równowaga pomiędzy przednim i tylnym środkiem przechyłu, zwiększone przełożenie przekładni zębatej oraz bardziej liniowa charakterystyka reagowania układu kierowniczego zapewniają kierowcy Hondy Civic wybitny poziom kontroli i wyczucia pojazdu. Bogate wyposażenie zabezpieczające przed kradzieżą wraz z łatwiejszą do naprawy konstrukcją nadwozia prawdopodobnie przyczynią się do obniżenia stawek ubezpieczeniowych – przewidywana klasa ubezpieczeniowa dla modelu 1.4 S w Wielkiej Brytanii to 4E a w Niemczech – 14.

Po raz pierwszy wyposażenie zostało podzielone według klasy samochodu a nie pojemności silnika. Tak więc istnieją klasy S, LS i ES dla obu silników, (dotyczy niektórych rynków).

Aby umożliwić nabywcom modelu Civic dokładne dopasowanie ich samochodu do indywidualnego gustu i potrzeb, Honda oferuje szeroką gamę zaprojektowanych i wyprodukowanych w Europie akcesoriów. Produkty te były opracowywane jednocześnie z pojazdem i zgodnie z jego koncepcją przy zachowaniu najwyższej jakości i standardów konstrukcyjnych wyrobów firmy Honda.

Nowa 5-drzwiowa Honda Civic jest wyposażona w wyrafinowany system audio o niepowtarzalnym wyglądzie (radioodtwarzacz kasetowy dla wersji S i LS / odtwarzacz CD/Tuner dla ES). Honda opracowała szeroki asortyment umieszczanych w bagażniku urządzeń do zmiany płyt CD (na 6 i 10 płyt CD), jak również wersję tego zestawu montowaną w desce rozdzielczej. Tak więc klient ma możliwość dodania do standardowego radia funkcji CD i MD, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej jakości brzmienia – “Honda sound quality”. Dla nowego, 5-drzwiowego modelu Civic dostępne są następujące, montowane w desce rozdzielczej, opcje systemów audio: 1-płytowy odtwarzacz CD 1-płytowy odtwarzacz MD 6-płytowy odtwarzacz CD odtwarzacz CD/MD. Obok owalnych świateł przeciwmgielnych i sportowego spoilera dachowego, nowoopracowany “zestaw wykończeń karoserii” to jedne z najbardziej przykuwających uwagę akcesoriów zewnętrznych dla nowej, 5-drzwiowej Hondy Civic. W tym zawierającym wykończenia przedniego i tylnego zderzaka oraz dwie listwy boczne zestawie, Honda pomyślnie połączyła funkcjonalność ze stylizacją.

Linia aluminiowych felg, która została wprowadzona wraz z nowym, 5-drzwiowym modelem Civic obejmuje 11 nowych wzorów w czterech różnych rozmiarach od 14”x5.5” do 16”x6.5”. Dostępnych jest 8 niepowtarzalnych wzorów Hondy, łączących w sobie sportowy charakter i elegancję. Wprowadzone zostały do sprzedaży dwa zupełnie nowe wzory lekkich felg aluminiowych. W celu obniżenia emisji spalin i zużycia paliwa, ich waga została znacznie zredukowana.

Aby pozwolić nabywcom 5-drzwiowej Hondy Civic na indywidualne wykończenie jej wnętrza, dostępna jest do nabycia znaczna liczba oryginalnych akcesoriów marki Honda. Obejmują one m.in. skórzane obicie kierownicy, ozdobne panele konsoli centralnej i progu oraz podpórkę pod rękę dla kierowcy. Szczególną uwagę należy zwrócić w tej kategorii na dodatkowe panele deski rozdzielczej (dostępne z wykończeniem drewnianym i szarożółtym –“champagne”) oraz gałek dźwigni zmiany biegów.

Model 5-drzwiowy jest częścią całkowicie nowej rodziny Hond Civic siódmej generacji, która będzie etapowo wprowadzana na rynek w ciągu następnych 12 miesięcy. Sprzedaż 2-drzwiowej Hondy Civic Coupe oraz 4-drzwiowej wersji saloon rozpocznie się na wybranych rynkach europejskich pod koniec bieżącego roku. Model 5-drzwiowy znajdzie swych pierwszych nabywców na początku 2001 roku, podczas gdy jesienią tegoż roku w europejskich salonach pojawi się wersja 3-drzwiowa. Honda Civic to iście globalny samochód: wszystkie odmiany wykorzystują tę samą platformę oraz mają jednakowe specyfikacje podstawowe. Jedynie wersje 2 i 4-drzwiowe mają o 60 mm krótszy rozstaw osi. Wersje 3 i 5-drzwiowa będą budowane w fabryce Hondy w Swindon, w Wielkiej Brytanii. Japońskie zakłady Hondy będą produkować model 4 i 5-drzwiowe, natomiast fabryki w Stanach Zjednoczonych będą dostarczać 4-drzwiową wersję saloon oraz 2-drzwiowe Coupe.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport