mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Nowa Toyota Prius 3: Tylko 3,9l/100km

Nowa Toyota Prius 3: Tylko 3,9l/100km

Toyota Prius już od przeszło dekady przeciera szlaki jako jeden z kamieni milowych w historii motoryzacji. Połączenie silnika spalinowego i elektrycznego jeszcze niedawno było czystym science-fiction, a dziś jeździ już po drogach. Trzecia generacja Priusa właśnie wjechała na nasze ulice i zostawia za sobą jeszcze mniej spalin.

Nowa Toyota Prius 3: Tylko 3,9l/100km

Kolejna generacja, kolejna rewelacja. Tak można na dobry początek podsumować nową Toyotę Prius mając przed sobą suche dane. Inżynierowie dwoili się i troili, ale udało się np. obniżyć współczynnik oporu powietrza z Cd 0,26 do 0,25 Cd. Niby mały szczegół, ale dość istotny gdy walka toczy się o każdy gram emitowanych spalin. Japońscy konstruktorzy myśląc o nadwoziu przyswajali sobie zasadę „Na zewnątrz Minimum, Maksimum wewnątrz”. W praktyce oznacza to tyle, że nowy Prius urósł tylko o 15mm (4.460mm w sumie), natomiast jego szerokość wzrosła o 20mm. Wysokość samochodu pozostała bez zmian, podniesiono tylko tylną część dachu. Klinowata bryła samochodu nie szokuje już tak bardzo, jak w czasach gdy debiutowała druga generacja.

Wewnątrz samochodu zaszły zmiany, które były podporządkowane logice i ergonomii. Kierowca jest otoczony opływową deską rozdzielczą, na której kluczowe przyciski i pokrętła zostały umieszczone w jednym miejscu, tak by nie rozpraszały nas podczas jazdy. Z nowości, które pojawiły się na liście wyposażenia, dwie są godne uwagi. W upalne dni z pewnością zda egzamin system wentylacji zasilany energią słoneczną z panelu umieszonego w szyberdachu (za dopłatą). System zapobiega podnoszeniu temperatury wewnątrz samochodu, w czasie gdy jest on zaparkowany, natomiast za pomocą pilota można zdalnie uruchomić klimatyzację która w trzy minuty ochłodzi wnętrze auta zanim do niego wsiądziemy (zasilanie z akumulatora). Nie należy oczekiwać, że zastanie nas ziąb jak w chłodni, ale z pewnością jest to wygodny dodatek.

Druga nowość to wyświetlacz typu HUD znany dotąd z samochodów reprezentujących segment premium. Wyświetla najważniejsze informacje na podstawę przedniej szyby. Jest to odczyt prędkości, monitor trybu Eco Drive, informacje o danych z nawigacji satelitarnej jak również status opcjonalnego systemu Pre-Crash i Cruise Control.

Wiedząc już co zmieniło się z zewnątrz czas przejść do sedna sprawy, czyli układu napędowego. System Hybrid Synergy Drive nowej generacji został w 90 procentach przeprojektowany i zmodyfikowany. Technicy starali się zwiększyć moc, poprawić działanie w niskich temperaturach oraz zmniejszyć paliwo i emisję CO2. Czterocylindrowy silnik z cyklem Atkinsona o pojemności 1,8 litra zastąpił dotychczasową jednostkę (1,5 litra). Jego moc wynosi teraz 98 koni mechanicznych. Generując 142 Nm momentu obrotowego przy 4000 obr/min, nowy silnik dostarcza 32 Nm więcej momentu obrotowego przy niższych obrotach. Całkowita moc systemu wraz z silnikiem elektrycznym wynosi teraz 136 KM.

System Hybrid Synergy Drive może pracować w trzech trybach:
- Tryb EV pozwala na bardzo cichą jazdę wykorzystując sam silnik elektryczny przy zerowym zużyciu paliwa i emisji spalin;
- Tryb ECO maksymalizuje wydajność systemu hybrydowego i optymalizuje zużycie paliwa;
- Tryb POWER zwiększa wydajność systemu

Producent donosi w swoich informacjach prasowych, że średnie spalanie Priusa w trybie standardowym wynosi jedyne 3,9l/100km. Wiadomo, że do tego typu rewelacji raczej trzeba podchodzić z chłodnym dystansem. Podczas polskiej prezentacji odbyła się jazda konkursowa polegająca na uzyskaniu najniższego spalania. Najlepszy wynik oscylował wokół 3,3l/100km, ale wątpliwe jest to czy kierowca który go uzyskał mógł poczuć jakąkolwiek frajdę z jazdy.

Bez specjalnych taktyk, wyłączania klimatyzacji oraz składania lusterek wynik w postaci 3,9l/100km jest jak najbardziej możliwy do uzyskania. Na zatankowanym do pełna zbiorniku paliwa można zatem przejechać grubo ponad tysiąc kilometrów.

Nowy Prius spełnia normy emisji Euro 5. Wypracowanie 89g/km emisji CO2 zapewnia klientom  znaczne ulgi podatkowe w wielu krajach. Niestety w Polsce tego typu tematyka nadal nie znajduje odzwierciedlenia w jakichkolwiek obietnicach wyborczych.

Podstawowa wersja Toyoty Prius trzeciej generacji kosztuje 99.900 złotych. Najlepiej wyposażona wersja Prestige kosztuje 112.900 złotych.

 

 

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Toyota Prius
Toyota Prius
Cena podstawowa już od: 119 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. van-5dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Toyota Prius Wszystko o Toyota
Tematy w artykule: Toyota Toyota Prius

Podobne wiadomości:

Sportowa marka od Toyoty

Sportowa marka od Toyoty

Aktualności 2016-11-28

Toyota pracuje nad wodorową ciężarówką

Toyota pracuje nad wodorową ciężarówką

Ciężarówki i Autobusy 2016-11-23

Komentuj:

~Bubcio 2014-12-28

trochę wiary ;) mnie jeszcze nigdy toyota nie zawiodła, a jeżdżę nimi od lat, obecnie hybrydą

~fiona 2014-12-28

szacunek duży dla toyoty za konsekwentne stawianie na napęd hybrydowy. Prius może nie jest moim ulubionym samochodem z tym napedem, auris podoba mi się o wiele bardziej.

~gios 2014-12-24

prius na rynku jest od tylu lat, że ostatnio w necie pojawił się fajny materiał o taksówkarzu który swoim przejechał już ponad milion km. Udawadniając że samochód nie do zdarcia.

~bacha 2014-12-14

jechałam ostatnio taksówką która była hybrydowym priusem i muszę powiedzieć, że komfort jazdy bardzo dobry, a taksowkarz bardzo chwalił sobie ten samochód właśnie ze względu na niskie spalanie nawet w korkach

~magnat 2014-12-12

czytałem wiele artykułów na ten temat i wszystkie potwierdziły że w przypadku toyoty hybrydowej spalanie rzeczywiste jest takie jak katalogowe.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport