mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Nowa Toyota Prius 3: Tylko 3,9l/100km

Nowa Toyota Prius 3: Tylko 3,9l/100km

Toyota Prius już od przeszło dekady przeciera szlaki jako jeden z kamieni milowych w historii motoryzacji. Połączenie silnika spalinowego i elektrycznego jeszcze niedawno było czystym science-fiction, a dziś jeździ już po drogach. Trzecia generacja Priusa właśnie wjechała na nasze ulice i zostawia za sobą jeszcze mniej spalin.

Nowa Toyota Prius 3: Tylko 3,9l/100km

Kolejna generacja, kolejna rewelacja. Tak można na dobry początek podsumować nową Toyotę Prius mając przed sobą suche dane. Inżynierowie dwoili się i troili, ale udało się np. obniżyć współczynnik oporu powietrza z Cd 0,26 do 0,25 Cd. Niby mały szczegół, ale dość istotny gdy walka toczy się o każdy gram emitowanych spalin. Japońscy konstruktorzy myśląc o nadwoziu przyswajali sobie zasadę „Na zewnątrz Minimum, Maksimum wewnątrz”. W praktyce oznacza to tyle, że nowy Prius urósł tylko o 15mm (4.460mm w sumie), natomiast jego szerokość wzrosła o 20mm. Wysokość samochodu pozostała bez zmian, podniesiono tylko tylną część dachu. Klinowata bryła samochodu nie szokuje już tak bardzo, jak w czasach gdy debiutowała druga generacja.

Wewnątrz samochodu zaszły zmiany, które były podporządkowane logice i ergonomii. Kierowca jest otoczony opływową deską rozdzielczą, na której kluczowe przyciski i pokrętła zostały umieszczone w jednym miejscu, tak by nie rozpraszały nas podczas jazdy. Z nowości, które pojawiły się na liście wyposażenia, dwie są godne uwagi. W upalne dni z pewnością zda egzamin system wentylacji zasilany energią słoneczną z panelu umieszonego w szyberdachu (za dopłatą). System zapobiega podnoszeniu temperatury wewnątrz samochodu, w czasie gdy jest on zaparkowany, natomiast za pomocą pilota można zdalnie uruchomić klimatyzację która w trzy minuty ochłodzi wnętrze auta zanim do niego wsiądziemy (zasilanie z akumulatora). Nie należy oczekiwać, że zastanie nas ziąb jak w chłodni, ale z pewnością jest to wygodny dodatek.

Druga nowość to wyświetlacz typu HUD znany dotąd z samochodów reprezentujących segment premium. Wyświetla najważniejsze informacje na podstawę przedniej szyby. Jest to odczyt prędkości, monitor trybu Eco Drive, informacje o danych z nawigacji satelitarnej jak również status opcjonalnego systemu Pre-Crash i Cruise Control.

Wiedząc już co zmieniło się z zewnątrz czas przejść do sedna sprawy, czyli układu napędowego. System Hybrid Synergy Drive nowej generacji został w 90 procentach przeprojektowany i zmodyfikowany. Technicy starali się zwiększyć moc, poprawić działanie w niskich temperaturach oraz zmniejszyć paliwo i emisję CO2. Czterocylindrowy silnik z cyklem Atkinsona o pojemności 1,8 litra zastąpił dotychczasową jednostkę (1,5 litra). Jego moc wynosi teraz 98 koni mechanicznych. Generując 142 Nm momentu obrotowego przy 4000 obr/min, nowy silnik dostarcza 32 Nm więcej momentu obrotowego przy niższych obrotach. Całkowita moc systemu wraz z silnikiem elektrycznym wynosi teraz 136 KM.

System Hybrid Synergy Drive może pracować w trzech trybach:
- Tryb EV pozwala na bardzo cichą jazdę wykorzystując sam silnik elektryczny przy zerowym zużyciu paliwa i emisji spalin;
- Tryb ECO maksymalizuje wydajność systemu hybrydowego i optymalizuje zużycie paliwa;
- Tryb POWER zwiększa wydajność systemu

Producent donosi w swoich informacjach prasowych, że średnie spalanie Priusa w trybie standardowym wynosi jedyne 3,9l/100km. Wiadomo, że do tego typu rewelacji raczej trzeba podchodzić z chłodnym dystansem. Podczas polskiej prezentacji odbyła się jazda konkursowa polegająca na uzyskaniu najniższego spalania. Najlepszy wynik oscylował wokół 3,3l/100km, ale wątpliwe jest to czy kierowca który go uzyskał mógł poczuć jakąkolwiek frajdę z jazdy.

Bez specjalnych taktyk, wyłączania klimatyzacji oraz składania lusterek wynik w postaci 3,9l/100km jest jak najbardziej możliwy do uzyskania. Na zatankowanym do pełna zbiorniku paliwa można zatem przejechać grubo ponad tysiąc kilometrów.

Nowy Prius spełnia normy emisji Euro 5. Wypracowanie 89g/km emisji CO2 zapewnia klientom  znaczne ulgi podatkowe w wielu krajach. Niestety w Polsce tego typu tematyka nadal nie znajduje odzwierciedlenia w jakichkolwiek obietnicach wyborczych.

Podstawowa wersja Toyoty Prius trzeciej generacji kosztuje 99.900 złotych. Najlepiej wyposażona wersja Prestige kosztuje 112.900 złotych.

 

 

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Toyota Prius
Toyota Prius
Cena podstawowa już od: 119 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Toyota Prius Wszystko o Toyota
Tematy w artykule: Toyota Toyota Prius

Podobne wiadomości:

Toyota Yaris GRMN do kupienia w internecie

Toyota Yaris GRMN do kupienia w internecie

Aktualności 2017-07-25

Toyota, Mazda i Denso utworzyły alians

Toyota, Mazda i Denso utworzyły alians

Aktualności 2017-10-05

Komentuj:

~Bubcio 2014-12-28

trochę wiary ;) mnie jeszcze nigdy toyota nie zawiodła, a jeżdżę nimi od lat, obecnie hybrydą

~fiona 2014-12-28

szacunek duży dla toyoty za konsekwentne stawianie na napęd hybrydowy. Prius może nie jest moim ulubionym samochodem z tym napedem, auris podoba mi się o wiele bardziej.

~gios 2014-12-24

prius na rynku jest od tylu lat, że ostatnio w necie pojawił się fajny materiał o taksówkarzu który swoim przejechał już ponad milion km. Udawadniając że samochód nie do zdarcia.

~bacha 2014-12-14

jechałam ostatnio taksówką która była hybrydowym priusem i muszę powiedzieć, że komfort jazdy bardzo dobry, a taksowkarz bardzo chwalił sobie ten samochód właśnie ze względu na niskie spalanie nawet w korkach

~magnat 2014-12-12

czytałem wiele artykułów na ten temat i wszystkie potwierdziły że w przypadku toyoty hybrydowej spalanie rzeczywiste jest takie jak katalogowe.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
Zastanawiałeś się kiedyś co zrobić, aby zakup nowego samochodu był mniej odczuwalny dla rodzinnego budżetu? Sprawdź nowego Citroëna C3 Aircross, który dostępny jest w nowoczesnej formie finansowania Citroën SimplyDrive.