mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Nowe Audi A4 – wstęp do jazdy autonomicznej

Nowe Audi A4 – wstęp do jazdy autonomicznej

Na rynku zadebiutowało nowe Audi A4. To całkowicie nowa generacja, mimo że z zewnątrz auto wygląda jak po mocnym faceliftingu. Najnowsze A4 jest naszpikowane gadżetami, bardzo dobrze się prowadzi i serwuje namiastkę autonomicznej jazdy w korku. Sprawdź czy znaleźliśmy wady nowego modelu.

Nowe Audi A4 – wstęp do jazdy autonomicznej
Bo liczy się wnętrze
O designie będzie krótko. Nowe Audi A4 poznasz po światłach przednich (jako opcję można zamówić sławne Matrix LED) oraz węższym grillu „single frame” i niżej poprowadzonej masce. I to w zasadzie najważniejsze zmiany w stosunku do poprzednika.

Audi A4 najbardziej kusi wnętrzem, tu dostrzeżemy znaczne różnice w stosunku do ustępującej generacji. Całość kokpitu została zaprojektowana na nowo. Już sam ekran o rozmiarze 12,3 cala zastępujący konwencjonalne zegary mocno przykuwa uwagę kierowcy. Nowy jest również ekran umieszczony w centralnym punkcie deski rozdzielczej. Tu Audi poszło drogą wydeptaną przez konkurencję i zamontowało wyświetlacz w formie zbliżonej do tabletu. Na nim wyświetlane są informacje bardzo rozbudowanego systemu infotainment, którego opanowanie wymaga poświęcenia kilku minut. Duży plus dla Audi za czytelne menu z ładnymi grafikami.

Nowością we wnętrzu Audi A4 jest „dotykowy” panel klimatyzacji. Zbliżenie palca do wybranego przez nas przycisku podświetla funkcję na specjalnym ekranie, jednak dopiero naciśnięcie przełącznika wywołuje pożądany efekt. Deska rozdzielcza wzorem nowego Volkswagena Passata posiada kratki nawiewu umieszczone w jednej linii, po niżej w zależności od wersji wyposażeniowej i portfela możemy zamówić listwę wykończoną aluminium lub drewnem. Na prezentacji jeździliśmy autami skonfigurowanymi w topowych specyfikacjach i trzeba przyznać, że samochody prezentowały się nieźle. Widać sporą przemianę wnętrza A4, pod względem wyglądu i jakości. Audi chwali się dodatkowym miejscem nad głowami (+24 mm) oraz na nogi w tylnej części kabiny (+23 mm).

Technika
Audi podkreślało zmiany w konstrukcji samochodu, gdzie zastosowano stale ultra wytrzymałe i  aluminiowe elementy, co obniżyło masę auta o 110 kg (Limousine). Gdyby kazano nam użyć tylko trzech słów do opisu właściwości jezdnych, to napisalibyśmy - „jeździ jak poprzednik”. Auto słucha kierowcy, klei się do asfaltu i nie jest generatorem niespodziewanych sytuacji na drodze w zakrętach.  

Audi A4 zarówno w wersji Limosuine(sedan) jak i Avant (kombi) można zamówić z jednym z 6 silników do wyboru. Dostępne są trzy jednostki benzynowe TFSI oraz trzy TDI, których moc zawiera się w przedziale od 120 do 252 KM. Do silników przygotowano 6-biegową skrzynię mechaniczną i dwie, 7-biegowe przekładnie S-tronic. Jedna z nich została zaprojektowana i zbudowana od nowa. Powstała z myślą o przednionapędowych wersjach Audi A4. Bardzo przypasował nam silnik 2,0 TDI o mocy 190 KM. Jednostka pracuje jakby w „uśpieniu”, gdy delikatnie traktujesz pedał gazu, a po mocniejszym wciśnięciu pokazuje pazur.

Wstęp do jazdy autonomicznej
Gadżety, gadżety i jeszcze raz gadżety, to nimi nowe Audi A4 jest mocno naszpikowane. Wymienimy te najciekawsze. Większość z Was kojarzy system automatycznego parkowania koncernu VAG? Teraz został on rozszerzony o parkowanie prostopadłe przodem, które można wykonać na dwa sposoby. Przejeżdżamy obok wolnego miejsca parkingowego, czujniki analizują otoczenie i decydują, czy auto jest wstanie samo wykonać manewr. Działa to podobnie, jak w przypadku parkowania prostopadłego tyłem. Najciekawszy jest jednak drugi sposób. Wystarczy pod kątem wjechać w miejsce parkingowe i zasygnalizować chęć parkowania. A4 bazując na radarach i czujnikach wykona niezbędne korekty i zaparkuje za nas. Szerzej ten system sprawdzimy, gdy nowe Audi A4 trafi do nas na test.



Jazda autonomiczna to jeszcze kwestia przyszłości, ale Audi A4 już teraz oferuje namiastkę tego. Do prędkości 12 km/h „czwórka” będzie za nas poruszać się w korku. I co ciekawe, przeciwnie do systemu, który możemy spotkać w Volvo XC90, auto nie bazuje głównie na systemach analizujących linie namalowane na jezdni, a na radarach monitorujących ruch przed nami. Już dwa poprzedzające pojazdy sprawią, że nasze Audi A4  będzie poruszać się quasi-autonomicznie.

Oprócz wyżej wymienionych gadżetów Audi A4 może być wyposażone m.in. w bezprzewodowe ładowanie telefonu komórkowego, możliwość połączenia dwóch urządzeń mobilnych poprzez bluetooth i wiele innych przydatnych dodatków. W drugiej połowie 2016 roku w Polsce pojawi się specjalna aplikacja myCar Menager, dostępna na smartfony. Pozwoli nam ona np. ustawiać ogrzewanie, zanim wsiądziemy do auta lub sprawdzić, czy nie zapomnieliśmy domknąć szyb w pojezdzie.

Lepszy
Ceny Audi A4 startują od kwot 130 800 złotych za wersję sedan (Limousine) i 138 400 za kombi (Avant). Jednak końcowa kwota, po doposażeniu auta może sięgnąć prawie 300 tys. złotych! Tak skonfigurowane egzemplarze będą stanowić margines na rynku.

Nowe Audi A4 jest lepsze od poprzednika i ten cel udało się osiągnąć twórcom. To w zupełności wystarczy. „Czwórka” to auto, które spełnia wszystkie wymogi potencjalnego klienta. Tego klienta, którego Audi przez lata wychowywało sobie, od momentu, gdy na rynku pojawił się model 80. Naszym zdaniem sukces Audi A4 jest murowany.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A4
Audi A4
Cena podstawowa już od: 131 500 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Audi A4 Wszystko o Audi
Tematy w artykule: Audi Audi A4

Podobne wiadomości:

Audi Sport GmbH - nowa-stara marka z Neckarsulum

Audi Sport GmbH - nowa-stara marka z...

Samochody luksusowe 2016-12-02

Audi mocno powiększa gamę RS

Audi mocno powiększa gamę RS

Aktualności 2016-11-11

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport