mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Nowe trzylitrowe silniki BMW

Nowe trzylitrowe silniki BMW

BMW przedstawia cztery nowe modele z silnikiem trzylitrowym: BMW 535d Limuzyna i 535d Touring Variable Twin Turbo oraz BMW 630i Coupé i 630i Cabrio.

Nowe trzylitrowe silniki BMW

Jesienią tego roku na rynku pojawi się nowa – prezentowana już statycznie na Genewskim Salonie Samochodowym – potężna jednostka wysokoprężna z przełomową technologią sprężania w modelach BMW 535d Limuzyna oraz BMW 535d Touring, jak również zupełnie nowy silnik benzynowy, który będzie miał swoją premierę w BMW 630i Coupé i Cabrio.

Silnik Variable Twin Turbo w nowym BMW 535d to całkowicie innowacyjne, dwustopniowe turbosprężanie w trzylitrowych, sześciocylindrowych, rzędowych silnikach wysokoprężnych. Jadący modelem X5 z tym silnikiem podczas tegorocznego rajdu Paryż-Dakar Luc Alphand z Francji nie tylko zwyciężył ze znaczną przewagą w kategorii silników wysokoprężnych, lecz również zajął czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej.

Ten innowacyjny silnik osiąga maksymalną moc 272 KM przy 4400 obr/min i maksymalny moment obrotowy 560 Nm przy 2000 obr/min. Należy podkreślić, że przy 1500 obr/min silnik osiąga niespotykany dotąd w takich silnikach moment obrotowy 530 Nm. Dzięki temu osiągi silnika odpowiadają dotychczasowym czterolitrowym silnikom wysokoprężnym V8 przy znacznie niższej masie i mniejszym zużyciu paliwa.

W porównaniu z konwencjonalnym turbodieslem efektywny zakres obrotów nowej jednostki jest zwiększony o 400 obr/min do 5000 obr/min. W  znacznej mierze ma to wpływ na niezwykle dynamiczny charakter nowego BMW 535d, które pojawi się na rynku jako Limuzyna i Touring.

Radość z jazdy najmocniejszym na świecie dieslem w tej klasie wyraża się w liczbach. Nowe BMW 535d przyspiesza od 0 do 100 km/h w jedyne 6,5 sekundy (Touring 6,6 sekundy), a mimo imponujących osiągów średnie zużycie paliwa wynosi tylko 8,0 l (Touring 8,2 l) na 100 km – to tylko o 0,2 l więcej niż w BMW 530 d. Prędkość maksymalna BMW 535d w obu wariantach ograniczono elektronicznie do 250 km/h, a odpowiednią skuteczność hamowania gwarantuje 17-calowy układ hamulcowy.

Moc silnika przenoszona jest w BMW 535d tradycyjnie na tylną oś za pośrednictwem sześciobiegowej automatycznej skrzyni z funkcją Steptronic. Przewidywany termin debiutu rynkowego nowego BMW 535d Limuzyna i 535d Touring to wrzesień 2004.

BMW serii 6 z silnikiem sześciocylindrowym cieszyło się na rynku dużym popytem, dlatego zdecydowano się teraz przywrócić ten model do aktualnej oferty produktów BMW. Nowy silnik o pojemności trzech litrów świętuje w obydwu modelach serii 6 swój światowy debiut, a w późniejszym czasie zastąpi również sześciocylindrowe silnik rzędowe w innych modelach BMW.

Nowa sześciocylindrowa jednostka ma moc 258 KM przy 6600 obr/min i może pochwalić się maksymalnym momentem obrotowym 300 Nm już przy 2500 obr/min. W BMW 630i Coupé z sześciobiegową ręczną skrzynią zużycie wynosi tylko 9,0 l/100km (sześciobiegowa skrzynia automatyczna: 9,5 l) na 100 km. BMW 630i Cabrio zużywa 9,6 i 9,9 l na 100 km.

Masa własna nowego BMW 630i jest mniejsza niż w ośmiocylindrowym odpowiedniku średnio o 120 kg w zależności od skrzyni biegów i wariantu karoserii. We wnętrzu nowy model z silnikiem sześciocylindrowym wyposażony jest w tapicerkę łączącą tkaninę i skórę. Całkowicie skórzana tapicerka dostępna jest w wyposażeniu dodatkowym. Obydwa nowe modele pojawią się na rynku we wrześniu 2004 r.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport