mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Nowy Ford Focus - pierwsza jazda

Nowy Ford Focus - pierwsza jazda

Od momentu, kiedy Ford Focus pojawił się na ulicach, minęło już trzynaście lat i przeszło 10 milionów wyprodukowanych egzemplarzy. Na polskie drogi wjeżdża właśnie trzecia generacja Forda Focusa, która jest dostępna już od 60.700 złotych.

Nowy Ford Focus - pierwsza jazda

Zanim jednak zaczniemy od tego co pod maską i w środku, warto spojrzeć na stylistykę samochodu. Wszystkie nowe modele marki spod znaku błękitnego owalu charakteryzuje od paru lat język o nazwie - Ford Kinetic Design. Nowy Focus dołączył do linii stylistycznej zapoczątkowanej przez Fiestę oraz C-MAXa. Auto posiada bardzo dynamiczną, lekko atletyczną budowę nadwozia. Co ciekawe, styliści obniżyli o 16 mm, wydłużyli o 21 mm i zwężyli o 16 mm nadwozie. Rozstaw osi został zwiększony o 8 mm i wynosi obecnie 2.648 mm.

Najwięcej kontrowersji wzbudza brak pionowych lamp umieszczonych w słupku C. Zamiast tego zamontowano lampy o tradycyjnych kształtach przypominających niemiecką czy koreańską konkurencję. Ich kształty zostały rozciągnięte na bok samochodu. Efekt jest całkiem niezły. Przyzwyczajenie się do wyglądu nowych lamp to kwestia opatrzenia się nowego modelu na polskich ulicach.

Jeżeli widzieliście już wnętrze nowego C-MAXa lub Grand C-MAXa to trzecia generacja Forda Focusa niczym was nie zaskoczy. Stylistyka i rozmieszczenie wszystkich elementów na konsoli jest takie samo. Już na pierwszy rzut oka widać skok jakościowy. Deska rozdzielcza z wtopionymi w dwa tunele zegarami została ożywiona przez kolorowy wyświetlacz o dużej rozdzielczości. Drugi wyświetlacz został ukryty pod daszkiem na konsoli centralnej. Służy jako nawigacja oraz radioodtwarzacz.

Ciężko jest odczuć zwiększenie rozstawu osi, ale ilość miejsca w Focusie nie powinna być powodem do narzekań. Pasażerowie w przednim rzędzie mogą się wygodnie rozsiąść bez strat komfortu dla drugiego rzędu foteli. Po otwarciu bagażnika mamy 277 litrów (z kołem zapasowym) lub 363 litry (z zestawem naprawczym) przestrzeni bagażowej.

Kompaktowy Ford został także maksymalnie wyposażony w różne dodatki mające sprawić jazdę nie tylko przyjemniejszą, ale także bezpieczniejszą. Dlatego też na liście wyposażenia opcjonalnego pojawiły się takie systemy jak kontrola pasa ruchu, automatyczna zmiana świateł drogowych na mijania, monitor koncentracji kierowcy, system kontroli pasa ruchu, a także system rozpoznawania znaków drogowych i system zapobiegający kolizjom przy małych prędkościach. Możemy liczyć także na system wspomagający parkowanie. Amatorów ekologicznej jazdy z pewnością ucieszy obecność systemu start/stop.

Pierwszy Focus był przełomem jeśli chodzi o układ zawieszenia w klasie kompakt. Firma kontynuuje ten trend, ulepszając go w każdej generacji. Teraz jest podobnie. Wielowahaczowe zawieszenie zostało dość sprężyście zestrojone, co powoduje że na nierównościach auto lubi lekko podskoczyć, ale cechuje się dobrą przyczepnością. Praca zawieszenia jest słabo słyszalna, a to za sprawą dopracowanego wyciszenia wnętrza. Ze względów ekonomicznych wspomaganie w samochodzie jest sterowane elektrycznym układem. Nie spowodowało to jednak pogorszenia kontaktu kierowcy z jezdnią. Samochód jest standardowo wyposażony w układ TVC, którego zadaniem jest kontrolowanie momentu obrotowego na przedniej osi, a zarazem zwiększanie stabilności i zwrotności w zakrętach.

Samochody Forda zawsze stały pod znakiem solidnych jednostek wysokoprężnych. Nie inaczej jest także i tym razem. Pod maską Focusa pojawi się gama jednostek TDCi o pojemnościach 1,6 oraz 2,0 litra. Mniejsza jednostka oferować będzie 95 i 115 KM. Dwulitrowy diesel pojawi się w wariantach 115, 140 oraz 163KM. W zależności od wersji moc będzie można przekazywać poprzez sześciostopniowy manual albo skrzynię PowerShift. Za najtańszego diesla w wersji Ambiente zapłacimy co najmniej 68.200 złotych. Trzeba jednak mieć na uwadze, że nie uświadczymy tam klimatyzacji w standardzie. Najdroższy diesel w cenniku to wypadek co najmniej 100.900 złotych.

W trzeciej odsłonie Focusa producent postawił jednak na silniki benzynowe. Już dawno Ford nie miał ciekawego asortymentu jednostek, które będą konkurencją dla diesli. Stawkę otwierają słabe jednostki Duratec o pojemności 1,6 litra. Mogą one rozwinąć 105 lub 125KM. NA rynku dostępna będzie także wersja Flexi-Fuel. Najtańszy benzyniak Duratec kosztuje 60.700 złotych. Jego mocniejsza odmiana jest o 3 tysiące złotych droższa.

Warto jednak poświęcić dłuższą chwilę na przestudiowanie osiągów dwóch silników oznaczonych jako EcoBoost. Są one efektem panującej od dłuższego czasu mody na downsizing. Mała pojemność plus turbodoładowanie robią z nich naprawdę bardzo żwawe jednostki. Nowy Focus jest dostępny w wersji 150 oraz 182-konnej. Podczas polskiej prezentacji mieliśmy okazję przejechać po kilkanaście kilometrów tymi dwoma jednostkami. Silniki bardzo szybko budzą się do życia, a turbosprężarki o niskiej bezwładności niwelują efekt turbodziury, tak bardzo charakterystyczny dla diesli. Wersja ze słabszym EcoBoostem kosztuje 71.950 złotych. 182-konie kosztują co najmniej 79.950 złotych. Jeżeli chcemy mieć auto o osiągach porównywalnych do hot-hatchy, to polecamy mocniejszą jednostkę.

Ford Focus trzeciej generacji będzie dostępny na naszym rynku w trzech wcieleniach: pięciodrzwiowy hatchback, czterodrzwiowy sedan oraz kombi. Ze względu na marginalną sprzedaż producent nie zdecydował się na wprowadzenie trzydrzwiowego hatchbacka.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Ford Focus
Ford Focus
Cena podstawowa już od: 64 290 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr. sedan-4dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Ford Focus Wszystko o Ford
Tematy w artykule: Ford Ford Focus

Podobne wiadomości:

Ford Mustang - wersje specjalne

Ford Mustang - wersje specjalne

Aktualności 2016-11-30

Ford Mustang V8 GT  - dla niemieckiej policji

Ford Mustang V8 GT - dla niemieckiej policji

Samochody luksusowe 2016-11-28

Komentuj:

~sdf 2011-04-18

Czy ta pojemność bagażnika nie jest pomyłką??? 270 litrów???

~koko 2011-04-18

ladna ta nowa kia ceed !

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport