mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Nowy Mercedes Klasy E

Nowy Mercedes Klasy E

Brukselska prezentacja.

Nowy Mercedes Klasy E

Niewątpliwie jednym z największych wydarzeń na tegorocznych Targach Motoryzacyjnych w Brukseli była prezentacja długo oczekiwanego nowego Mercedesa Klasy E. Jest to odpowiedź inżynierów ze Stuttgartu na zaprezentowanego niedawno w Dreźnie Volkswagena Phaetona. Do tej pory Mercedes Klasy E był najlepiej sprzedającym się autem w swojej klasie. W roku 2002 sprzedało się ponad 250 000 egzemplarzy tego samochodu, czyli o ponad 50 000 więcej niż BMW Serii 5 i 80 000 więcej niż Audi A6. Model ten został doceniony przez niemiecką prasę, w ciągu minionych 6 lat przyznano mu ponad 70 wyróżnień.

Pierwszy pojazd tej linii modelowej - typ 170 zszedł z taśmy na początku powojennej produkcji w roku 1947. W roku 1953 pojawiły się typy 180 i 190, które nazywano „Pontonami”. Po 9 latach produkcji limuzyny tej klasy wprowadzono wersję z silnikiem diesla. Kolejna modyfikacja modelu to rok 1961. Wielkie sukcesy osiągnął typ W 114/115, który zaczęto produkować w roku 1968, a którego sprzedaż była trzykrotnie większa aniżeli sprzedaż poprzednich typów. W typie tym zwiększono rozstaw osi oraz wprowadzono wersję Coupe.

Pierwszy model w wersji T (kombi) zbudowano w roku 1976, przy okazji typu W 123.

Dopiero w roku 1993, po kolejnej modyfikacji auta (seria 124) oznaczono tę linię modelową jako Klasę E. Aktualny Mercedes Klasy E (seria 210) został wprowadzony w roku 1995. Została wówczas odmieniona nie tylko stylistyka auta. W modelu zastosowano bowiem ponad 30 technicznych nowości jak np.: poduszki boczne, wycieraczki z czujnikiem opadów, czujnik wspomagający parkowanie (PTS).

Nowy Mercedes Klasy E nie przeszedł rewolucyjnych zmian w stylistyce auta. Projektanci przyjęli za cel, aby auto pozostało nadal Mercedesem Klasy E. Ewolucja limuzyny miała na celu dodać jej dynamiczności, aktywności i uczynić jeszcze bardziej atrakcyjną. Służyć temu miała poprawa bezpieczeństwa, komfortu, jakości, estetyki oraz indywidualności samochodu.

Linia nadwozia wywołuje skojarzenia z umięśnionym ciałem atlety, co nadaje autu dynamiczny charakter. Ciekawy i przykuwający uwagę jest w nowym Mercedesie Klasy E design podwójnych przednich świateł, które dodaja mu nieco agresywności. W nowej Klasie E powiększono bagażnik. Teraz ma on pojemność 540l, czyli o 20l więcej niż w poprzedniej wersji.

Inżynierowie Mercedesa zadbali o jeszcze większe bezpieczeństwo użytkowników nowej Klasy E. Poszerzono między innymi fazę zgniotu, a stopień otwarcia adaptującej się poduszki powietrznej zależy od wagi pasażera, która mierzona jest przy pomocy specjalnej folii znajdującej się pod siedzeniem.

Nad bezpieczeństwem podróżujących czuwa również, niestety za dopłatą, nowoczesne pneumatyczne zawieszenie Airmatic, którego czujniki nieustannie kontrolują stan nawierzchni, styl jazdy czy masę pojazdu i do ich wskazań dopasowuje się siła tłumienia amortyzatorów. Na zachowanie się pojazdu na drodze ogromny wpływ mają też montowany seryjnie system elektro-hydraulicznych hamulców SBC (Sensotronic Brake Control), który pierwszy raz znalazły zastosowanie kilka miesięcy temu w najnowszej odmianie modelu SL jak również system stabilizacji jazdy ESP. Jeżeli tego będzie mało, można dokupić system kontrolujący wychylanie się nadwozia na zakrętach ABC (Active Body Control).

Wyposażenie seryjne Klasy E oferuje w zależności od wersji nieco więcej lub mniej luksusu.

Podobnie jak obecny model nowa E Klasa dostępna będzie w trzech wersjach wyposażeniowych: CLASSIC, ELEGANCE i AVANTGARDE. W wersji CLASSIC nie można co prawda liczyć na biksenonowe reflektory, ani skórzaną tapicerkę (jedynie w opcji), ale mamy już seryjnie montowane radio, automatyczną klimatyzację, elektrohydrauliczny system hamulcowy SBC, felgi aluminiowe oraz mnóstwo innych detali zapewniających komfort i bezpieczeństwo. Natomiast najbogatsza wersja wyposażeniowa AVANTGARDE charakteryzująca się indywidualnymi akcentami, jak dynamicznie ukształtowane zderzaki i listwy progowe, powinna zadowolić nawet najwybredniejszych nabywców klasy wyższej.

Na komfort jazdy w nowej klasie E bedzie miała nie tylko montowana seryjnie klimatyzacja, z możliwością zaprogramowania ustawień osobno dla każdego z czterech pasażerów, ale także: ogrzewane koło kierownicy, sterowany głosem sprzęt audio, telefon, nawigacja satelitarna, reflektory samoczynnie włączające się wraz z zapadnięciem zmierzchu oraz wycieraczki, które automatycznie uruchamiają się z pierwszymi kroplami deszczu. Natomiast podczas wysiadania z samochodu, kierownica samoczynnie podnosi się do góry, a fotel odsuwa do tyłu, po to aby pojazd opuszczało się jak najwygodniej.

Niewątpliwie do luksusu należą baterie słoneczne zainstalowane w szklanym dachu, które napędzają urządzenia wentylacyjne chłodzące wnętrze, tak że nie musimy się już martwić o to, że samochód się zbyt mocno nagrzeje stojąc na pełnym słońcu.

Od początku wprowadzenia na rynek, dostepnych będzie pięć silników. Do wyboru mamy trzy benzynowe jednostki z sześcioma lub ośmioma cylindrami o mocach od 177 do 306KM, jak również dwa napędy wysokoprężne CDI 4- cylindrowy i 5-cylindrowy, które osiągają moc od 150 KM do 177 KM. Wiele części poprzedniej generacji silników Common Rail zostało przerobionych i udoskonalonych. Inżynierowie ze Stuttgartu zastosowali ok. 80 nowoczesnych części, aby osiągnąć większą moc, wyższy moment obrotowy i mniejsze zużycie paliwa, które to w stosunku do poprzednich modeli obniżyło się aż o 0.9l na 100km.

Oprócz jednostek napędowych zostały wprowadzone także nowe skrzynie biegów, 5-biegowy automat został zastąpiony 6-biegową przekładnią sekwencyjną sterowaną w kierownicy.

Do salonów nowy Mercedes ma trafić już na wiosnę tego roku.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport