mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Octavia kombi - mini-ciężarówka czy maxi-kompakt?

Octavia kombi - mini-ciężarówka czy maxi-kompakt?

Tego jeszcze w segmencie kompaktów nie było. 610-litrowy bagażnik, nawet przypadku wariantu kombi, i to nawet w modelu, który ma aspirację do bycia postrzeganym jako o rozmiar większy, powinno zadowolić najbardziej wybrednych. Jednak pojemny bagażnik to nie jedyny atut Skody Octavii III Combi, którą właśnie mieliśmy okazję poznać z bliska.

Octavia kombi - mini-ciężarówka czy maxi-kompakt?
O tym, jak ważny jest to model w ofercie Skody, najlepiej chyba obrazują statystyki. W ciągu szesnastu lat, od momentu debiutu rynkowego pierwszej generacji Octavii, dokładnie jedną trzecią jej sprzedaży stanowią wersje kombi. Tylko w minionym roku do nabywców trafiło 124,5 tys. egzemplarzy tego modelu i po Octavii sedan oraz Fabii był to trzeci najpopularniejszy model rodem z Mlada Boleslav. Co więcej, na europejskim rynku żadne inne kombi nie sprzedawało się równie dobrze, a u naszych zachodnich sąsiadów Octavia Combi nie miała sobie równych wśród wszystkich importowanych modeli. I chyba wystarczy.

Tak jak w przypadku obecnej na naszym rynku już kilka miesięcy Octavii (czytaj test Octavii 2.0 TDI 150KM), wariant kombi dość wyraźnie urósł w stosunku do swojego poprzednika. Nadwozie jest teraz dłuższe o 9 cm i szersze o 4,5 cm, a sam rozstaw osi urósł aż o 11 cm (kombi i sedan mają identyczną długość i szerokość, kombi jest nieznacznie wyższe). Efekt jest taki, że Octavia kombi, zbudowana na platformie MQB, tej samej, która posłużyła m.in. do stworzenia nowego Golfa, ma znacznie bardziej przestronne wnętrze. Jest ono najdłuższe spośród wszystkich dostępnych dziś kompaktów, jak i oferuje najwięcej miejsca na kolana na tylnej kanapie. Jak przekonywali przedstawiciele czeskiej marki podczas konferencji, miejsca jest więcej i na głowę, i na nogi, a także na łokcie i ramiona. Podczas pierwszych jazd mieliśmy okazję się przekonać, jak wiele miejsca w rzeczywistości oferuje przedłużona Octavia. Za ponad 190-centymetrowym kierowcą dość swobodnie usadowiła się osoba o podobnym wzroście. Tylna kanapa jest w stanie pomieścić trójkę dorosłych, choć może lepiej, by nie byli oni specjalnie otyli.

Jak by tego było mało, za plecami pasażerów jest ogromna przestrzeń na nasze bagaże. Normalnie aż 610 litrów pojemności, po złożeniu oparć kanapy (możemy tego dokonać także od strony bagażnika) pojemność wzrasta do niebotycznych 1.740 litrów, choć może dziwić brak równej podłogi. Bagażnik Octavii ma jednak szereg innych zalet, do których możemy zaliczyć podwójną podłogę, obustronną matę podłogową, dodatkowy schowek pod tylną półką, siatki i haki ułatwiające rozmieszczenie bagaży, a także możliwość przewiezienia przedmiotu o długości prawie 3 metrów po złożeniu oparcia fotela przedniego pasażera. Prawdziwym zaskoczeniem jest jednak (oferowana jako opcja) funkcja eletrycznego otwierania i zamykania klapy bagażnika. Jeszcze nie tak dawno temu, tylko Audi z grupy VW mogło się chwalić takim rozwiązaniem.


O tym, że Skoda Octavia przestaje powoli pełnić funkcję biedniejszego kuzyna Golfa, przekonują także inne najnowocześniejsze systemy, jakie możemy znaleźć również na pokładzie niemieckiego bestsellera. Octavię kombi możemy zamówić z funkcją nadzoru odstępu z hamowaniem awaryjnym, Front Assistant, asystent pasa ruchu, Lane Assistant, który utrzymuje Octavię na wybranym pasie ruchu, hamulec antykolizyjny z automatycznym hamowaniem w razie wypadku, ochrona jadących, Crew Protect Assistant, zwiększająca bezpieczeństwo kierowcy i pasażera w sytuacjach zagrożenia oraz funkcja wykrywania zmęczenia kierowcy, Driver Activity Assistant.

Nie ma oczywiście zaskoczenia (bo nie mogło być), gdy patrzymy na paletę dostępnych jednostek napędowych. Cztery motory benzynowe (TSI) i tyleż samo wysokoprężnych (TDI) znamy już z Octavii sedan, jak i innych modeli koncernu VAG. Podstawowy silnik benzynowy 1,2 TSI rozwija moc 86 KM, zaś najmocniejszy 1,8 dysponuje 180-konną dawką mocy. W przypadku diesli ta rozpiętość jest nieco mniejsza - od 1,6 TDi 90 KM do 2,0 TDI 150 KM. W zależności od wersji silnikowej do wyboru są różne skrzynie biegów - manualne 5 i 6-biegowe oraz dwusprzęgłowe DSG z 6 bądź 7 przełożeniami.

Górskie okolice austriackiego kurortu Kitzbuhel, a wcześniej także niemieckie autostrady pozwoliły na bliższe zapoznanie się z Octavią kombi. Od razu trzeba powiedzieć, że pod względem prowadzenia również nie ma większych niespodzianek - kombi prowadzi się właściwie tak samo jak wersję sedan. Poza lekką nerwowością na górskich spiralach, nieznacznymi przechyłami nadwozia, Octavia kombi zachowuje się na drodze stabilnie. To efekt świetnego układu kierowniczego oraz dobrze zestrojonego zawieszenia, które poprawnie tłumi nierówności, choć akurat tych ostatnich niewiele dało się uświadczyć na niemiecko-austriackich drogach. Już czekamy na pierwszy test na polskiej ziemi.

Podczas jazd testowych miałem okazję sprawdzić mocniejszą z 1,2-litrowych Octavii, pod maską której czai się stado liczące 105 KM. Nie jest to z pewnością oszałamiająca liczba, ale do spokojnej jazdy, zwłaszcza w ruchu miejskim, powinno być OK. Niestety na większych podjazdach "silnik rzęził ostatkiem sił" i bez redukcji o dwa, a nawet trzy biegi by się nie obeszło.

Docenić należy także wysoki komfort podróży - nie będący tylko efektem przestronnej kabiny, ale także niewielkiego hałasu dobiegającego do wnętrza. Tak naprawdę głośno zaczęło się robić, gdy na prędkościomierzu wskazówka dochodziła do poziomów, przy których na polskich autostradach należałoby juz unikać patrolów drogówek.

Równie ważny element układanki oferty Skody Octavii Combi stanowi wersja z napędem na wszystkie koła. Po raz pierwszy ten wariant przedłużonej Octavii pojawił się na rynku w 1999 roku i dość szybko zdobył spore uznanie wśród klientów czeskiej marki, zwłaszcza w krajach alpejskich oraz skandynawskich. W sumie w minionym roku wersje z napędem 4x4 stanowiły blisko jedną piątą wszystkich sprzedanych Octavii kombi, a np. w Norwegii czy Szwajcarii udział ten przekroczył 50 proc.

Wersja 4x4 Octavi kombi, o identycznych rozmiarach jak odmiana z napędem na przednią oś, dostępna jest tylko z trzema silnikami - najmocniejszym benzynowym, 105-konnym dieslem 1,6 TDI i najmocniejszą jednostką wysokoprężną. Napęd na wszystkie koła wykorzystuje zmodyfikowane sprzędło Haldex piątej generacji. Zaletą tego napędu jest inteligentne rozłożenie momentu obrotowego pomiędzy osie i poszczególne koła. Optymalne zachowanie podczas nieco trudniejszego terenu zapewnić powinna elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego EDS.

Najnowsza Skoda Octavia kombi na polskim rynku zadebiutuje już niebawem, a chwile później dołączyć do niej wariant 4x4. Pod koniec roku dojdzie także wersja RS, zaś w przyszłym również Scout. Póki co nie są jeszcze znane dokładne ceny największego kombi wśród kompaktów. Według informacji, jakie uzyskaliśmy od przedstawicieli polskiego oddziału Skody, będą o ok. 4 tys. wyższe niż w przypadku sedana.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Skoda Octavia
Skoda Octavia
Cena podstawowa już od: 63 960 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Skoda Octavia Wszystko o Skoda
Tematy w artykule: Skoda Skoda Octavia

Podobne wiadomości:

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Aktualności 2016-12-02

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Technika 2016-12-01

Komentuj:

~mam juz Octavia 1,6 LPG 340 tys czekam na Octavie 2013-05-19

nową IV kombi z LPG i wymieniam Pozdrawiam Skodziarzy

~Bond 2013-05-16

Octavia to już nie kompakt tylko klasa średnia. Nawet szef Skody tak ją pozycjonuje w wywiadach. Obecnie Skoda jako kompakt proponuje model Rapid. Pozdrawiam

~znowu skoda 2013-05-14

ile można czemu niepiszecie artykułow typu "Polacy polubili Toyote?" no własnie..

~chochlik 2013-05-13

to teraz ptrawdziwa konkurencja to dacia lodgy :)

~mensch 2013-05-13

ooo bedzie gzie mojego labradora przewieźć

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport