mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Opel Vectra - król rynku średniego

Opel Vectra - król rynku średniego

Opel Vectra, za moment będzie święcił szóstą rocznicę bytności na rynku. Przez ten czas Vectra ugruntowała swoją pozycję i zdobyła zaufanie klientów.

Opel Vectra - król rynku średniego

Wiadomym jest, że lepsze jest wrogiem dobrego. Z tego powiedzenia nie robią sobie nic producenci samochodów. Wszystkie koncerny z regularnością cykliczną wprowadzają na rynek nowe odmiany poprzednich modeli, aby nie dać ”zjeść się” konkurencji. Zostaje jednak w wielu przypadkach znana nazwa popularnego modelu samochodu, aby zapewnić sobie odpowiedni poziom sprzedaży, przez przywiązanie klientów.

Na popularność tego modelu niewątpliwy wpływ miała modernizacja czyli facelifitng w 1999 oraz konsekwentna polityka GM Polska w zakresie stałych rabatów cenowych na wszystkie modele Opla. Amerykański koncern wykazał ogromną elastyczność w dopasowaniu się do polskiego rynku.

Zmiany w Vectrze B są widoczne gołym okiem. Zmieniony został tylny zderzak, listwy progów utrzymane są w sportowym stylu, a kratownica wlotu powietrza do chłodnicy zyskała chromowane obramowanie. Nowy kształt reflektorów nadaje Oplowi wygląd eleganckiej limuzyny. Nowe klosze są jednoczęściowe a wydajność oświetlenia wzrosła o ok. 20%. Dodatkowo można nabyć Vectrę wyposażoną w reflektory ksenonowe. W środku znajdziemy chromowane klamki oraz klika innych detali, które nie rzucają się w oczy, może z wyjątkiem schowka na okulary przeciwsłoneczne, umieszczonego nad lusterkiem wstecznym. Nowością niewidoczną, ale mającą kapitalne znaczenie są nowe przednie fotele wyposażone w specjalne aktywne zagłówki. Chronią one pasażera i kierowcę przed urazami kręgosłupa w przypadku uderzenia w tył samochodu. Dodatkowo silniki otrzymały wałki wyrównoważające co poprawiło wydatnie kulturę ich pracy.

Bardzo popularny jest u nas model kombi zarówno ze względu na swoją praktyczność, jak i dostępność w wersji ciężarowej podlegającej leasingowi. Właśnie wrażenia z jazdy Vectrą w wersji kombi (Opel nazwał tę wersje nadwozia Caravan) stały się przyczynkiem do napisania tego artykułu.

Vectra ma bardzo zgrabną sylwetkę. Ukształtowanie maski z przetłoczeniem przechodzącym w lusterka boczne uważam za największy atut stylistyczny. Linia boczna jest nieco konserwatywna. Nie ma się tu wrażenia jak np. w Renault Lagunie, że tył nadwozia jest ‘’doczepiony’’. Samochód waży ok.1400 kg i właściwym sercem dla niego wydaje się być dwulitrowa, 136 konna jednostka napędowa. Przyznać jednak muszę że silnik o pojemności 1,8 jest także bardzo dynamiczny i jeździ się taką Vectrą bez kompleksów. Nieco sportowe wrażenia zapewni nam flagowy silnik w układzie V, pojemność 2,5 litra o mocy 170 KM. Z takim napędem można śmiało gnać naprzód i, czego nie polecam, pościgać się z lepszymi, np. Volvo V70 z silnikiem o takiej samej pojemności. Z tego starcia mamy szansę wyjść zwycięsko.

Opel oferuje różnego rodzaju wyposażenie uzależnione od wersji silnikowej. Im lepszy silnik tym bogatsze wyposażenie. Samochód posiada w wersji CD silnik 2.0, boczne poduszki powietrzne, dwie poduszki z przodu, ABS, wspomaganie, światła przeciwmgielne z przodu, radioodtwarzacz, zestaw głośnikowy, aluminiowe felgi, centralny zamek, klimatyzację, immmobiliser, relingi dachowe, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne, elektrycznie podnoszone szyby boczne. Jak widać jest to komfortowy pojazd. Komfortu dodaje fakt zastosowania układu zawieszenia tylnego, składającego się z wielowahaczowej konstrukcji oraz dodatkowego odizolowania przednich półosi napędowych. Dzięki temu Vectra należy do cichych i wygodnych pojazdów, co jest także zasługą bardzo elastycznego napędu.

Dobór przełożeń w skrzyni biegów podporządkowany jest zasadzie oszczędnego zużycia paliwa. Przy prędkości 120 km/h, przy 3000 obrotów na minutę zużycie paliwa wyniosło ok. 6,3 litra benzyny na 100 przejechanych kilometrów. Jednak gwałtowne przyspieszanie i częste zmiany prędkości okupione są zużyciem ponad 11 litrów paliwa. Jazda po mieście kosztuje średnio równowartość ok. 10 litrów. Silnik za to pozwala nam przyspieszać od 0 do 100 km/h w czasie nieco ponad 10 sekund oraz rozwijać prędkość do ok. 210 km/h.

Wnętrze samochodu jest praktyczne i funkcjonalne. Pasażerowie jadący na tylnych siedzeniach nie mogą narzekać na brak miejsca na nogi. Wszelkie przełączniki kierowca ma do dyspozycji w zasięgu ręki. Ergonomia nie jest zatem obca konstruktorom Vectry. Dodatkowo mamy nawet podstawki na puszkę coli dla dwóch osób. Kierownica przyjemnie leży w ręku. Jeden ruch palcem uruchamia regulację i odbiór radia, sterowanie bowiem umieszczone jest w kierownicy, co znakomicie poprawia bezpieczeństwo podczas jazdy. Układ wspomagania pracuje lekko i pozwala mierzącemu prawie 4,5 metra pojazdowi na zręczność manewrowania. Średnica zawracania wynosi 10 metrów. Fotele są dość wygodne i zapewniają dobre trzymanie na zakrętach. Dodatkowe wyposażenie fotela kierowcy w podparcie lędźwiowe i regulację wysokości oceniam jako dobro, które się nam należy. Oczywiście wszystko to kosztuje dość sporo, ale luksus zawsze ma swoją cenę. Welurowa tapicerka dopełnia całości bogatego i przyjemnego wnętrza. Na pewno nie będziemy rozczarowani takim wyborem. Niektórych może razić jedynie czarne tworzywo deski rozdzielczej i wszelkiego wykończenia. Szarość dominująca w innych markach wydaje się być praktyczniejsza. Radio jest przeciętnej jakości, ale ma wbudowany wyświetlacz w desce rozdzielczej i cecha ta dość skutecznie odstrasza złodziei. Phiilps Car 400 ma częściowo zdejmowany panel czołowy i po demontażu trzeba go odkodować. Wspomniane wcześniej sterowanie w kierownicy jest największą zaletą tego radioodtwarzacza.

W zasadzie nie ma reguły, który model ma jakie opony. Chyba montuje się takie jakimi w danej chwili dysponuje fabryka. Ja osobiście jestem zwolennikiem Michelina, ale możemy otrzymać samochód z ,,gumami” maki Goodyear lub Dunlop. Aluminiowe felgi dodają Vectrze uroku i poprawiają już i tak dobre właściwości jezdne. Samochód dobrze trzyma się drogi i nie jest bardzo wrażliwy na podmuchy boczne. Powyżej 150 km/h świst rozcinanego przez relingi dachowe powietrza zaczyna docierać do wnętrza i trzeba trochę głośniej mówić lub „podkręcić” radio.

Reflektory drogowe i światła mijania w nowej wersji są dużo skuteczniejsze i nie pozostawiają wiele do życzenia. Także halogeny umieszczone w zderzaku dają bardzo jasne światło. Regulacja ustawienia wysokości świateł w zależności od obciążenia jest dobrodziejstwem stosowanym już w wielu samochodach. Niestety czasem niektórzy kierowcy zapominają o tym praktycznym rozwiązaniu i oślepiają nas na drogach.

Bagażnik jest duży, o płaskiej podłodze wyposażonej w uchwyty do mocowania bagażu. Roleta zasłaniająca ładunek ma takie same zalety jak ta opisana wcześniej w Oplu Omedze. Podnośnik, apteczka, klucz do kół, trójkąt ostrzegawczy to wyposażenie standardowe. W bagażniku znajdują się też dwa praktyczne schowki np. na apteczkę. Z komory bagażowej w trakcie jazdy nie dochodzą do nas żadne podejrzane odgłosy.

Czas kojarzenia kombi z niedorosłą ciężarówką lub karetką, odszedł w zapomnienie. Dziś nikogo nie dziwi fakt wybierania takiego nadwozia przez wielu klientów. Praktyczność i wielofunkcyjność idzie tu w parze z ciekawą stylistyką. Można powiedzieć, że kombi jest pożądanym nadwoziem przez wielu, także ze względu na rodzinne wypady poza miasto. Jednym słowem czas vanów i kombi nastał, i nic nie zapowiada zmiany w dużej dynamice rozwojowej tego rynku.

Na koniec warto dodać, że Vectra jest oferowana w kilku różnych kolorach. Mnie najbardziej podoba się srebrna - silver star. Choć zdaję sobie sprawę, że jest to kwestia gustu, polecam lakiery typu metalic jako trwalsze i bardziej odporne na czynniki zewnętrzne.

Vectra to odpowiedni samochód dla managerów oferujący, duży komfort i nowoczesną linię oraz znakomite walory użytkowe. Dodać także należy, że jest to najlepiej sprzedający się na naszym rynku samochód w swojej klasie. Quod erat demonstrandum.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Mercedes CLS trzeciej generacji odsłonięty!
Mercedes CLS trzeciej generacji odsłonięty!
Mercedes zaprezentował trzecią odsłonę luksusowego modelu CLS, który kilkanaście lat temu zapoczątkował erę czterodrzwiowych sedanów.