mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Opel Vectra - król rynku średniego

Opel Vectra - król rynku średniego

Opel Vectra, za moment będzie święcił szóstą rocznicę bytności na rynku. Przez ten czas Vectra ugruntowała swoją pozycję i zdobyła zaufanie klientów.

Opel Vectra - król rynku średniego

Wiadomym jest, że lepsze jest wrogiem dobrego. Z tego powiedzenia nie robią sobie nic producenci samochodów. Wszystkie koncerny z regularnością cykliczną wprowadzają na rynek nowe odmiany poprzednich modeli, aby nie dać ”zjeść się” konkurencji. Zostaje jednak w wielu przypadkach znana nazwa popularnego modelu samochodu, aby zapewnić sobie odpowiedni poziom sprzedaży, przez przywiązanie klientów.

Na popularność tego modelu niewątpliwy wpływ miała modernizacja czyli facelifitng w 1999 oraz konsekwentna polityka GM Polska w zakresie stałych rabatów cenowych na wszystkie modele Opla. Amerykański koncern wykazał ogromną elastyczność w dopasowaniu się do polskiego rynku.

Zmiany w Vectrze B są widoczne gołym okiem. Zmieniony został tylny zderzak, listwy progów utrzymane są w sportowym stylu, a kratownica wlotu powietrza do chłodnicy zyskała chromowane obramowanie. Nowy kształt reflektorów nadaje Oplowi wygląd eleganckiej limuzyny. Nowe klosze są jednoczęściowe a wydajność oświetlenia wzrosła o ok. 20%. Dodatkowo można nabyć Vectrę wyposażoną w reflektory ksenonowe. W środku znajdziemy chromowane klamki oraz klika innych detali, które nie rzucają się w oczy, może z wyjątkiem schowka na okulary przeciwsłoneczne, umieszczonego nad lusterkiem wstecznym. Nowością niewidoczną, ale mającą kapitalne znaczenie są nowe przednie fotele wyposażone w specjalne aktywne zagłówki. Chronią one pasażera i kierowcę przed urazami kręgosłupa w przypadku uderzenia w tył samochodu. Dodatkowo silniki otrzymały wałki wyrównoważające co poprawiło wydatnie kulturę ich pracy.

Bardzo popularny jest u nas model kombi zarówno ze względu na swoją praktyczność, jak i dostępność w wersji ciężarowej podlegającej leasingowi. Właśnie wrażenia z jazdy Vectrą w wersji kombi (Opel nazwał tę wersje nadwozia Caravan) stały się przyczynkiem do napisania tego artykułu.

Vectra ma bardzo zgrabną sylwetkę. Ukształtowanie maski z przetłoczeniem przechodzącym w lusterka boczne uważam za największy atut stylistyczny. Linia boczna jest nieco konserwatywna. Nie ma się tu wrażenia jak np. w Renault Lagunie, że tył nadwozia jest ‘’doczepiony’’. Samochód waży ok.1400 kg i właściwym sercem dla niego wydaje się być dwulitrowa, 136 konna jednostka napędowa. Przyznać jednak muszę że silnik o pojemności 1,8 jest także bardzo dynamiczny i jeździ się taką Vectrą bez kompleksów. Nieco sportowe wrażenia zapewni nam flagowy silnik w układzie V, pojemność 2,5 litra o mocy 170 KM. Z takim napędem można śmiało gnać naprzód i, czego nie polecam, pościgać się z lepszymi, np. Volvo V70 z silnikiem o takiej samej pojemności. Z tego starcia mamy szansę wyjść zwycięsko.

Opel oferuje różnego rodzaju wyposażenie uzależnione od wersji silnikowej. Im lepszy silnik tym bogatsze wyposażenie. Samochód posiada w wersji CD silnik 2.0, boczne poduszki powietrzne, dwie poduszki z przodu, ABS, wspomaganie, światła przeciwmgielne z przodu, radioodtwarzacz, zestaw głośnikowy, aluminiowe felgi, centralny zamek, klimatyzację, immmobiliser, relingi dachowe, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne, elektrycznie podnoszone szyby boczne. Jak widać jest to komfortowy pojazd. Komfortu dodaje fakt zastosowania układu zawieszenia tylnego, składającego się z wielowahaczowej konstrukcji oraz dodatkowego odizolowania przednich półosi napędowych. Dzięki temu Vectra należy do cichych i wygodnych pojazdów, co jest także zasługą bardzo elastycznego napędu.

Dobór przełożeń w skrzyni biegów podporządkowany jest zasadzie oszczędnego zużycia paliwa. Przy prędkości 120 km/h, przy 3000 obrotów na minutę zużycie paliwa wyniosło ok. 6,3 litra benzyny na 100 przejechanych kilometrów. Jednak gwałtowne przyspieszanie i częste zmiany prędkości okupione są zużyciem ponad 11 litrów paliwa. Jazda po mieście kosztuje średnio równowartość ok. 10 litrów. Silnik za to pozwala nam przyspieszać od 0 do 100 km/h w czasie nieco ponad 10 sekund oraz rozwijać prędkość do ok. 210 km/h.

Wnętrze samochodu jest praktyczne i funkcjonalne. Pasażerowie jadący na tylnych siedzeniach nie mogą narzekać na brak miejsca na nogi. Wszelkie przełączniki kierowca ma do dyspozycji w zasięgu ręki. Ergonomia nie jest zatem obca konstruktorom Vectry. Dodatkowo mamy nawet podstawki na puszkę coli dla dwóch osób. Kierownica przyjemnie leży w ręku. Jeden ruch palcem uruchamia regulację i odbiór radia, sterowanie bowiem umieszczone jest w kierownicy, co znakomicie poprawia bezpieczeństwo podczas jazdy. Układ wspomagania pracuje lekko i pozwala mierzącemu prawie 4,5 metra pojazdowi na zręczność manewrowania. Średnica zawracania wynosi 10 metrów. Fotele są dość wygodne i zapewniają dobre trzymanie na zakrętach. Dodatkowe wyposażenie fotela kierowcy w podparcie lędźwiowe i regulację wysokości oceniam jako dobro, które się nam należy. Oczywiście wszystko to kosztuje dość sporo, ale luksus zawsze ma swoją cenę. Welurowa tapicerka dopełnia całości bogatego i przyjemnego wnętrza. Na pewno nie będziemy rozczarowani takim wyborem. Niektórych może razić jedynie czarne tworzywo deski rozdzielczej i wszelkiego wykończenia. Szarość dominująca w innych markach wydaje się być praktyczniejsza. Radio jest przeciętnej jakości, ale ma wbudowany wyświetlacz w desce rozdzielczej i cecha ta dość skutecznie odstrasza złodziei. Phiilps Car 400 ma częściowo zdejmowany panel czołowy i po demontażu trzeba go odkodować. Wspomniane wcześniej sterowanie w kierownicy jest największą zaletą tego radioodtwarzacza.

W zasadzie nie ma reguły, który model ma jakie opony. Chyba montuje się takie jakimi w danej chwili dysponuje fabryka. Ja osobiście jestem zwolennikiem Michelina, ale możemy otrzymać samochód z ,,gumami” maki Goodyear lub Dunlop. Aluminiowe felgi dodają Vectrze uroku i poprawiają już i tak dobre właściwości jezdne. Samochód dobrze trzyma się drogi i nie jest bardzo wrażliwy na podmuchy boczne. Powyżej 150 km/h świst rozcinanego przez relingi dachowe powietrza zaczyna docierać do wnętrza i trzeba trochę głośniej mówić lub „podkręcić” radio.

Reflektory drogowe i światła mijania w nowej wersji są dużo skuteczniejsze i nie pozostawiają wiele do życzenia. Także halogeny umieszczone w zderzaku dają bardzo jasne światło. Regulacja ustawienia wysokości świateł w zależności od obciążenia jest dobrodziejstwem stosowanym już w wielu samochodach. Niestety czasem niektórzy kierowcy zapominają o tym praktycznym rozwiązaniu i oślepiają nas na drogach.

Bagażnik jest duży, o płaskiej podłodze wyposażonej w uchwyty do mocowania bagażu. Roleta zasłaniająca ładunek ma takie same zalety jak ta opisana wcześniej w Oplu Omedze. Podnośnik, apteczka, klucz do kół, trójkąt ostrzegawczy to wyposażenie standardowe. W bagażniku znajdują się też dwa praktyczne schowki np. na apteczkę. Z komory bagażowej w trakcie jazdy nie dochodzą do nas żadne podejrzane odgłosy.

Czas kojarzenia kombi z niedorosłą ciężarówką lub karetką, odszedł w zapomnienie. Dziś nikogo nie dziwi fakt wybierania takiego nadwozia przez wielu klientów. Praktyczność i wielofunkcyjność idzie tu w parze z ciekawą stylistyką. Można powiedzieć, że kombi jest pożądanym nadwoziem przez wielu, także ze względu na rodzinne wypady poza miasto. Jednym słowem czas vanów i kombi nastał, i nic nie zapowiada zmiany w dużej dynamice rozwojowej tego rynku.

Na koniec warto dodać, że Vectra jest oferowana w kilku różnych kolorach. Mnie najbardziej podoba się srebrna - silver star. Choć zdaję sobie sprawę, że jest to kwestia gustu, polecam lakiery typu metalic jako trwalsze i bardziej odporne na czynniki zewnętrzne.

Vectra to odpowiedni samochód dla managerów oferujący, duży komfort i nowoczesną linię oraz znakomite walory użytkowe. Dodać także należy, że jest to najlepiej sprzedający się na naszym rynku samochód w swojej klasie. Quod erat demonstrandum.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport