mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Peugeot 301: Samochód do wszystkiego

Peugeot 301: Samochód do wszystkiego

Na rynku motoryzacyjnym od jakiegoś czasu znów robi się bardzo ciężko. Dlatego koncerny motoryzacyjne poszukują jakiegoś panaceum na całe zło. Rozwiązaniem mają być uniwersalne samochody budowane niskim kosztem. Na rynku polskim debiutuje właśnie jeden z bliźniaków koncernu PSA.

Peugeot 301: Samochód do wszystkiego

Prace nad rozwojem tego samochodu trwały przez ostatnie kilka lat w najróżniejszych strefach klimatycznych globu. Od arktycznych mrozów po palące, pustynne upały. Auto przejechało kilka milionów testowych kilometrów po gładkich jak tafla szkła niemieckich autostradach, ale także dziurawych jak szwajcarski ser drogach Europy Środkowo-Wschodniej.

Peugeot 301, czyli brat bliźniak Citroena C-Elysee oraz bezpośredni konkurent Skody Rapid właśnie pojawił się na rynku.

Na początek kilka słów na temat stylistyki. Bryła tego samochodu to klasyczny, kompaktowy sedan. Tego typu auta z sukcesem sprawdzają się od lat na rynkach takich jak Grecja, Rosja czy Turcja. W Polsce co prawda lubimy wybierać hatchbacki, ale konkurencyjna cena ma sprawić, że wielu Polaków stanie przed takim oto wyborem.

Przednia część samochodu posiada dość wyraźnie zaakcentowane znaki szczególne Peugeota. Grill i przednie reflektory nawiązują do większego modelu 508. Jednak mimo wszystko nie udało nam się pomylić tych dwóch modeli. Mniej ciekawie robi się dopiero w okolicach słupka środkowego aż po tylną klapę. Odnoszę lekkie wrażenie, że projektanci nie za bardzo wiedzieli co zrobić z jego tyłem albo nie mieli zbyt dużo czasu.


Jednak największe atuty tego samochodu to przede wszystkim wymiary. Długość całkowita nadwozie to 4,4 metra. Rozstaw osi wynosi 2,65 metra, czyli całkiem sporo jak na klasę kompakt.

Rzeczywiście na ilość miejsca w środku nie będą narzekać osoby traktujące tego typu samochód jak pojazd rodzinny. Z przodu rozsiądą się wygodnie nawet wysocy pasażerowie, na trochę zbyt płaskich fotelach. Z tyłu trzeba liczyć, że maksymalna ilość pasażerów to dwie osoby.

Pozytywnie zaskakuje bagażnik. W kompaktowym sedanie udało się stworzyć aż 640 litrów miejsca na przestrzeń bagażową. Przy takiej konfiguracji auto można spokojnie traktować jako wóz rodzinny. Zmieszczą się tam bagaże na tydzień dla czteroosobowej rodziny. W razie czego możliwe jest złożenie tylnego oparcia w proporcji asymetrycznej. Niestety "taniość" samochodu wychodzi w detalach, a w tym przypadku w cienkiej klapie bagażnika , która nie posiada wewnętrznego wytłumienia.

Wnętrze pod względem wyposażenia jest trochę ascetyczne, ale Francuzi zadbali by nie kojarzyło się tanio. Jakość plastików jest dobra i w wersji przeznaczonej dla naszej szerokości geograficznej została wykonana ze specjalnej mieszanki odpornej na niskie temperatury. Producent zastosował podwójne uszczelki drzwi żeby zapobiec dostawaniu się kurzu i wody do wnętrza samochodu. Niestety nie mieliśmy okazji sprawdzić czy wpłynęło to także na polepszenie akustyki przy wysokich prędkościach.

Spośród „uprzyjemniaczy” podróży na pokładzie samochodu dostępny jest tylko radioodtwarzacz. Bez względu na wariant umożliwia on odtwarzanie płyt w formacie MP3. Bogatsza wersja posiada złącze USB oraz Bluetooth. W kwestii klimatyzacji mamy do wyboru wersję manualną lub automatyczną.



Zawieszenie przednie to konstrukcja pseudo-McPherson, natomiast z tyłu zastosowano belkę skrętną. Taka konfiguracja występuję w innych modelach marki Peugeot (208, 308, 3008, itd.). Jednak tutaj prześwit samochodu został lekko podwyższony, a zawieszenie zestrojone nieco mniej komfortowo. Dzięki temu eksploatacja samochodu na rynkach gdzie drogi nie są najwyższej jakości będzie mniej problemowa po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów rocznie. Praca zawieszenia jest dość cicha, ale lekko irytuje praca układu kierowniczego. Jego wspomaganie elektryczne jest trochę za mocne przez co kierowca ma wrażenie słabego kontaktu z nawierzchnią. W zależności od prędkości działa ono mocniej lub słabiej. Przy większych prędkościach przydałoby się żeby pracowało jeszcze słabiej.

Pod maską do wyboru trzy opcje. Dwie pierwsze to benzyniaki. Mniejszy, trzycylindrowy o pojemności 1,2 litra i mocy 72KM to nowa konstrukcja. Kolejna opcja to znany już z gamy PSA silnik 1,6 VTi oferujący moc 115KM. Ostatni w wariancie diesel o pojemności 1,6 litra dysponuje mocą 92KM. Wszystkie silniki to najprostsze konstrukcje, których naprawy nie wymagają specjalistycznych warsztatów.

Cennik Peugeota 301 startuje od kwoty 39.900 złotych. Za najtańszego diesla trzeba zapłacić o 10 tysięcy więcej. Najdroższy wariant w cenniku kosztuje co najmniej 58.100 złotych.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Peugeot 301
Peugeot 301
Cena podstawowa już od: 41 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: sedan-4dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Peugeot 301 Wszystko o Peugeot
Tematy w artykule: Peugeot Peugeot 301

Podobne wiadomości:

Peugeot 3008 - znamy ceny w Polsce

Peugeot 3008 - znamy ceny w Polsce

Aktualności 2016-10-11

Peugeot 5008 - z minivana w crossovera

Peugeot 5008 - z minivana w crossovera

Premiery 2016-09-07

Komentuj:

~nn 2013-01-29

Fajnie, że powstał, nowy sedan. Samochody z nadwoziami hatchback już mi się przejadły.

~yyy 2013-01-29

jak coś jest do wszystkiego, to tak naprawde jest do niczego, stara prawda, a cały czas aktualna

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport