mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Peugeot 308 SW: pierwsza jazda

Peugeot 308 SW: pierwsza jazda

Segment kompaktowych kombi, mimo wzrostu popularności podobnych wielkością SUV-ów i crossoverów, ma się wciąż dobrze. Pojawiają się nowi gracze, niektórzy po latach nieobecności, niektórzy zaś, jak Peugeot 308 SW, starają się utrzymać na czołowych pozycjach. Na rynek polski wjeżdża kompaktowe kombi Peugeota, dzierżąc z dumą tytuł Samochodu Roku 2014.

Peugeot 308 SW: pierwsza jazda
Dawno już odeszły te czasy, kiedy głównym założeniem podczas projektowania auta o nadwoziu kombi było stworzenie takiego samochodu, który będzie funkcjonalny, praktyczny i jeszcze raz funkcjonalny. Dziś kombi powinny ładnie wyglądać, mieć komfortowe wnętrze, dobrze jeździć i jeszcze na dodatek mieć dynamiczne oraz oszczędne zarazem jednostki napędowe. No i oczywiście wciąż muszą być też funkcjonalne.

Jak w te nowe realia wkomponowuje się Peugeot 308 SW nowej generacji? Patrząc przez pryzmat praktycznych i funkcjonalnych cech, najnowsze kombi z lwem na masce urosło nieznacznie w stosunku do poprzednika. Od ukoronowanego niedawno tytułem Car of the Year 2014 hatchbacka jest dłuższe o 33 cm. Wpływ na to ma większy rozstaw osi oraz większe tylne zwisy. W efekcie większe gabaryty zewnętrzne przekładają się w pierwszej kolejności na więcej miejsca dla pasażerów zasiadających na kanapie oraz na ich bagaże.

Bagażnik. Często to właśnie ten element był kluczowym, jeśli chodzi o wyniki sprzedażowe danego kombi. Choć dziś jest z tym różnie, okazuje się jednak, że producenci wciąż chcieliby dać do dyspozycji swoich klientów jak najwięcej litrów pojemności. W Peugeocie 308 SW jest 590 litrów - nie jest to rekordowa wielkość, ale do obecnego lidera - Hondy Civic Tourer - brakuje niewiele. Sam bagażnik ma łatwy dostęp - niski próg załadunkowy oraz duży otwór - jest ustawny, nadkola praktycznie nie wnikają do wnętrza i pozwala na szybkie powiększenie przestrzeni bagażowej. Siedzenia kanapy (dzielonej w stosunku 60:40) można złożyć jednym ruchem ręki, bez najmniejszego wysiłku. Bagażnik można doposażyć w aluminiowe szyny z czterema metalowymi zaczepami do mocowania większych bagaży.


Miejsca dla pasażerów jest wystarczająco dużo. Kierowca oraz przedni pasażer mają go tyle co w hatchbacku, zaś na tylnych siedzeniach zrobiło się teraz więcej przestrzeni na nogi. To efekt cofnięcia o 2,9 cm kanapy. Wygodna podróż? Jak najbardziej, tym bardziej, że fotele są wystarczająco szerokie i z niezłym podparciem bocznym.

Miejsce "pracy" kierowcy, jak i w krótszej wersji pięciodrzwiowej, jest innowacyjne i eleganckie, choć może wydawać się jednocześnie spartańskie. Przede wszystkim na konsoli środkowej, zwróconej delikatnie w kierunku kierowcy, zminimalizowano liczbę przycisków. Większością urządzeń pokładowych będziemy sterować korzystając z dotykowego, 9,7-calowego ekranu. Obsługa intuicyjna. Przyzwyczaić trzeba się do kierownicy oraz zegarów - koło kierownicy jest niewielkie, zaś na zegary patrzymy ponad kierownicą. Trzeba przyznać, że przesiadając się z auta z tradycyjnym układem możemy poczuć się lekko niepewnie. A co do zegarów, warto jeszcze wspomnieć o obrotomierzu, którego wskazówka startuje od prawej do lewej strony, przeciwnie niż w prędkościomierzu.

Niskie spalanie i ograniczenie emisji CO2 przyświecało wyborowi jednostek napędowych do nowego Peugeota. Silniki wysokoprężne oferują moc od 92 do 150 koni mechanicznych, przy czym nowa wersja silnika 1,6 BlueHDi emituje rekordowe w tym segmencie spalanie 3,2 l/100 km, co odpowiada emisji CO2 na poziomie 85 g/km.

Nowością w ofercie Peugeota będzie trzycylindrowa, turbodoładowana jednostka  PureTech o pojemności 1,2 litra w dwóch wariantach mocy - 110 i 130 KM. Mocniejsza z odmian, oprócz standardowej skrzyni manualnej, będzie również oferowana z sześciostopniową przekładnią automatyczną. 95% momentu obrotowego (230 Nm) jest dostępne w przedziale od 1500 do 3500 obr/min, co zapewnia optymalną pracę silnika w każdej niemalże sytuacji.

Nowością na liście wyposażenia jest aktywny asystent parkowania, który umożliwia nie tylko parkowania równoległe, ale i prostopadłe. System nie tylko rozpoznaje wolne miejsce, ale również przejmuje pracę układu kierowniczego. Z kolei z pakietem Driver Sport Pack otrzymamy m.in. "utwardzony" układ kierowniczy, zmianę charakterystyki pracy pedału przyspieszenia, szybszą pracę silnika i skrzyni biegów a także wzmocnione i bardziej sportowe brzmienie silnika. Pakiet ten będzie dostępny z najmocniejszymi silnikami w najbogatszych wersjach wyposażenia.



Mniejsza o 140 kg masa auta, niżej położony środek ciężkości sprawiają, że prowadzenie Peugeota 308 SW w niczym nie przypomina jazdy mało poręcznymi i przyciężkawymi kombi sprzed paru, parunastu lat. Tak naprawdę, co dało się zauważyć podczas pierwszych jazd tym modelem, 308 SW niczym nie odstaje od wariantu hatchback. Auto bardzo dobrze radzi sobie na bardziej krętych odcinkach dróg, poza drobnymi przechyłami nadwozia nic nie wpływa ujemnie na stabilność jazdy. Zawieszenie świetnie pokonuje większe nawet ubytki dróg, zapewniając wysoki poziom komfortu.

Pierwsze jazdy 308 SW odbyliśmy za kierownicą 115-konnej wersji silnika wysokoprężnego. Peugeoty z tym silnikiem mają stanowić większość sprzedaży 308 SW na polskim rynku, z czego większość stanowić mają zamówienia flotowe. Peugeot 308 SW w tej wersji jest wystarczająco dynamiczny, a elastyczność silnika powinna nas zadowolić.

silnikskrzynia biegów
Access
ActiveAllure
1,2 PureTech 110 KM
M5 S&S
69 700 zł
74 700 zł
81 900 zł
1,2 PureTech 130 KM
M6 S&S
-
78 100 zł
85 300 zł
1,2 PureTech 130 KM
EAT6 S&S
-
82 100 zł
89 300 zł
1,6 HDi 92 KM
M5
74 700 zł
79 700 zł
-
1,6 e-HDi 115 KM
M6 S&S
81 800 zł
86 800 zł
95 000 zł
2,0 BlueHDi 150 KM
M6 S&S
-
-
102 200 zł

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Peugeot 308
Peugeot 308
Cena podstawowa już od: 59 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr.

Podobne wiadomości:

Peugeot 3008 - znamy ceny w Polsce

Peugeot 3008 - znamy ceny w Polsce

Aktualności 2016-10-11

Peugeot 5008 - z minivana w crossovera

Peugeot 5008 - z minivana w crossovera

Premiery 2016-09-07

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport