mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Piąty wymiar "piątki"

Piąty wymiar "piątki"

31 lat temu, w roku Igrzysk Olimpijskich w Monachium, BMW zaprezentowało swój najważniejszy wówczas projekt: Serię 5, kierowaną do nowej dla tej marki grupy odbiorców, kadry menedżerskiej.

Piąty wymiar

Auto, które było służbowym samochodem wszystkich oficjalnych gości, organizatorów oraz obsługi tych igrzysk, stanowiło początek nowej ery nie tylko dla BMW, ale i całego samochodowego świata, w tym - oczywiście - segmentu klasy wyższej. Już w pierwszym swym wydaniu BMW Serii 5 imponowało muskularną sylwetką, dynamiką i sportową charakterystyką jezdną, a zarazem jego elegancja i komfort potrafiły zadowolić najbardziej wymagających klientów.

Bardzo szybko określono je jako "sportową limuzynę", które to miano na trwałe przylgnęło do wszystkich czterodrzwiowych modeli BMW.

Kolejne trzy generacje "piątki" zachowywały wszystkie te cechy, za każdym razem jednak podnosząc coraz wyżej - i tak już wyśrubowany - poziom techniki, osiągów, własności jezdnych, bezpieczeństwa i komfortu. W efekcie sprzedano niemal 4 miliony egzemplarzy tych aut.

Prezentowana dzisiaj piąta generacja jest sublimatem poprzednich czterech. Miękkie, a zarazem zdecydowane linie karoserii nieodmiennie kojarzą się z siłą - jednak siłą nienarzucającą się, pozbawioną wszelkiej brutalności i agresywności. Efekt taki umożliwiło stworzenie designu, na który składają się śmiałe, szeroko prowadzone i wzajemnie przenikające się płaszczyzny oraz doskonale wkomponowane w bryłę elementy optyczne, które wraz z ogromnymi powierzchniami szyb, kołami i cechami typowymi dla każdego BMW załamują światło i dzielą kolor lakieru na niezliczone odcienie. Powstały w ten sposób rysunek auta daje wrażenie spokoju i swego rodzaju skromności, zarazem jednak imponuje emocjami zaklętymi w szerokim i niskim nadwoziu.

Nadwozie to skrywa znacznie przestronniejsze od poprzednika wnętrze i większy bagażnik. Ale nie tylko. Nie było jeszcze samochodu, w którym zdołano by zintegrować tak wiele nowoczesnych technologii i technik. Oto kilka przykładów:

- Silniki, które po raz kolejny w historii BMW dowodzą dobitnie, iż znakomite osiągi i ekonomika zużycia paliwa oraz czystość spalin nie są wzajemnie przeciwstawne.

- Superlekkie, alumiowe układy jezdne czyniące z wielkiego i luksusowego pojazdu auto zdolne do pokonywania najostrzejszych zakrętów w sposób, który zasługuje na jedno miano: wyścigowy. A jednocześnie nawet wyjątkowo zniszczona i nierówna nawierzchnia nie obniża komfortu jazdy, nad którym czuwają elementy zawieszenia o zmiennej twardości i elastyczności, a także pełny zestaw elektronicznych układów ochronnych, zarówno dynamicznych, jak i statycznych.

- Dzięki ogumieniu Run-Flat "złapanie gumy" nie jest już poważnym problemem, nawet z czterema przebitymi oponami można bezpiecznie przejechać około 150 km.

- Układ kierowniczy Active Steering który aktywnie wspiera swego kierowcę. Dostosowuje się on do sytuacji drogowej i prędkości tak, by manewrowanie w mieście nie musiało oznaczać wyczerpującego wielokrotnego okręcania kierownicy wokół osi, a szybka jazda po autostradzie była komfortowa i bezpieczna zarazem. Mało tego, potrafi nawet w sytuacjach "podbramkowych" zareagować szybciej od kierowcy, dokonując niezbędnej poprawki w kącie ustawienia kół przednich tak, by uniknąć poślizgu - lub z niego łatwiej wyjść.

- System aktywnych reflektorów, dzięki któremu pokonywanie zakrętów w warunkach ograniczonej widoczności przestaje być straszne - auto potrafi samodzielnie doświetlić wnętrze zakrętu tak, by nigdy już nie trzeba było skręcać "w czarną dziurę". Co istotne, zakręt pozostanie doświetlony nawet wtedy, kiedy koła (np. podczas kontrowania poślizgu) są skręcone w stronę przeciwną!

- System Head-Up-Display wyświetlający przed oczami kierowcy wybrane przez niego najważniejsze parametry jazdy. Można go zaprogramować tak, by kierowca widział przed sobą np. wskazania układu nawigacji. Dzięki złudzeniu optycznemu kierowca postrzega wyświetlane dane przed maską auta, co odciąża wzrok.

- System głośno mówiący dzięki technice Blue Tooth w ogóle nie wymaga wyjmowania telefonu z kieszeni czy z torebki. Działaniem telefonu można sterować z wielofunkcyjnej kierownicy.

- Kabina nowej 5 jest nie tylko przestronniejsza, ale znajdziemy tu również wyjątkowo bogate wyposażenie, dzięki któremu kierowca i pasażerowie mogą podróżować w zindywidualizowanym luksusie:

- Klimatyzacja, która nie tylko dostosowuje temperaturę we wnętrzu do wymagań pasażerów, ale samodzielnie zapobiega niebezpiecznemu parowaniu szyb, nadmiernemu wysuszeniu powietrza (które jest niemiłe dla ludzkich spojówek i powoduje znużenie) czy powstawaniu przeciągów. Zapamiętuje również ustawienia odpowiadające konkretnym osobom.

- Wysublimowany system stereo, który w topowym wydaniu operuje poprzez 11 najwyższej klasy głośników, w tym dwa woofery wykorzystujące progi auta jako najdłuższe w motoryzacji tuby rezonansowe.

- Fotele o pełnym zakresie regulacji (włącznie z długością, szerokością i uformowaniem poszczególnych poduszek siedziska i oparcia, których pozycje są zapamiętywane dla poszczególnych osób), po raz pierwszy rzeczywiście zasługują na określenie anatomicznych. Mogą one pasażera ogrzewać, chłodzić, masować, rozkładać masę jego ciała tak, by się odprężył. Poza tym oczywiście doskonale podpierają w skręcie i chronią podczas kolizji, wykorzystując do tego aktywne zagłówki i oddzielne obwody uruchamiające systemy zabezpieczające.

W nowym modelu Serii 5 BMW stworzyło zupełnie nową jakość w dziedzinie bezpieczeństwa. Zrezygnowano z centralnego sterowania uruchamianiem elementów ochrony pasażerów. Nie oznacza to jednak anarchii. System jest w pełni zintegrowany, a dzięki superszybkim cyfrowym magistralom danych wszystkie odczyty czujników są na bieżąco ze sobą korelowane. Elementy układu uruchamiane są wybiórczo i inteligentnie. W połączeniu z doskonale zaprojektowaną i wielokrotnie sprawdzoną w testach zderzeniowych klatką kabiny systemy te czynią z nowej "piątki" przestrzeń do luksusowego życia - i przeżycia.

Podsumowując - samochód stanowiący ukoronowanie dotychczasowego rozwoju BMW. Po prostu nowy wymiar. Piąty?

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport