mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Polska premiera: Skoda Octavia RS i Octavia 4x4

Polska premiera: Skoda Octavia RS i Octavia 4x4

Gdzieś u podnóża drzemiącego wulkanu Wezuwiusz słychać pomruk silnika, który następnie płoszy przechodniów i maniaków skuterów, których w okolicach Sorrento jest pełno. Kierowcy na krętych drogach zwalniają i otwierają oczy ze zdumienia, gdy widzą, jakie auto bombarduje ich błędnik rykiem silnika. To nowa Octavia RS.

Polska premiera: Skoda Octavia RS i Octavia 4x4
Wersję RS od zwykłej Octavii odróżnimy bez najmniejszego problemu, mimo że projektanci nie szaleli ze stylistycznymi dodatkami. Pomysł był prosty, wziąć zwykłą Octavię i dodać jej trochę ostrości, ale bez przesady, bo to przecież Skoda. To wszystko sprawia, że można poczuć się zawiedzionym. Auto wyróżnia się z tłumu, ale chciałbyś, posiadając ten model, bardziej podkreślić to, że w twoich żyłach płynie benzyna. Z drugiej strony wygląd auta przypadnie do gustu osobom, które nie potrzebują ospojlerowania rodem z „Szybkich i wściekłych”. Inna sprawa - to mina kierowców w zbajerowanych furach, których zostawimy w tyle na światłach. Emblematy RS, tak jak i w poprzedniej generacji, znajdują się na grillu oraz tylnej klapie bagażnika

Sportowy kompakt z Czech, tak jak i standardowa wersja, został oparty o płytę podłogową MQB, co sprawia, że auto jest lżejsze od poprzednika o około 100 kg. W konstrukcji samochodu znajdziemy takie elementy jak wielowahaczowe zawieszenie z tyłu, czy też progresywny układ kierowniczy. W standardzie dostajemy elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego XDS oraz ESP sport. Wersja RS została obniżona o 12 mm (liftback) i 13 mm (kombi).  

W środku praktycznie to samo wnętrze, które znajdziemy w bogatszych wersjach Octavii, z tą jednak różnicą, że na dolnym ramieniu kierownicy oraz gałce zmiany biegów widnieją emblematy RS. Już w standardzie dostajemy fotele kubełkowe, które i prezentują się świetnie, i zapewniają bardzo dobre trzymanie boczne. Wnętrze jest stonowane, bez szału, ale jego cechą nadrzędną jest przestrzeń. To rodzinne, pojemne auto, w którym rzeczą najważniejszą jest to, co pod maską.

Nowością w tej generacji są świetnie wyglądające czarne felgi o rozmiarze 18 cali. Obręcze te wraz z Pakietem Black oraz specjalnym szarym lakierem sprawiają, że auto wygląda niecodziennie. Owszem, wielu uważa, że lakier ten przypomina podkład spotykany w modelarstwie, ale ten lakier pozwoli nam się wyróżniać i przede wszystkim za ileś lat sprawi, że nasza Octavia RS może być „białym krukiem” na rynku wtórnym. Drugą ciekawostką jest funkcja Performance Mode Selection. Tuż za lewarkiem skrzyni biegów znajduje się przycisk „RS”, po wciśnięciu którego do kabiny dociera niesamowity bulgot. Dzieje się tak za sprawą specjalnego urządzenia, które zwiększa drgania maski i przedniej szyby. Świetny gadżet z jedną właściwie, poważną wadą. Dźwięk ten słychać jedynie w kabinie. Jednak fani gadżetów powinni być zadowoleni.

Skoda Octavia RS, tak jak i poprzednik, na naszym rynku jest oferowana w dwóch wersjach silnikowych, benzynowej i wysokoprężnej. Zarówno silnik 2.0 TSI, jak i 2.0 TDI zostały wzmocnione. Ten pierwszy dostarcza teraz 220 KM i 350 Nm maks. momentu obrotowego, zaś ten drugi gwarantuje 184 KM i 380 Nm momentu obrotowego.

To, jak jeździ nowa Octavia RS, mogliśmy sprawdzić na lokalnym torze Circuito del Sele, położonym w okolicach miejscowości Battipaglia. Tor krótki, bo nitka toru ma długość 1800 m, ale obiekt jest bardzo szybki i pozwala na organizację ciekawych wyścigów kartingowych lub serii wyższych. Na torze pokazały się mankamenty silnika TDI. Ta wersja nie przyspiesza tak, jakbyś tego chciał. Wraz z skrzynią DSG auto jest ospałe i w miejscu, w którym popełniasz błąd nie jesteś w stanie tego odrobić, gdyż zanim auto zbierze się do pogoni, to tracimy cenne milisekundy. Jeśli myślimy o emocjach, to powinniśmy rozważać zakup jedynie wersji benzynowej, która na papierze wygrywa z wersją TDI. „Benzyniak” pierwszą setkę osiąga w czasie 6.8 sekundy (TDI 8.1 s) i maksymalnie pozwala osiągnąć 248 km/h (232 km/h dla TDI). Rewanż wersji wysokoprężnej przychodzi wraz ze spaleniem, które będzie zdecydowanie niższe niż to w silniki 2.0 TSI.

Podstawową Octavię RS dostaniem za 104 100 złotych (liftback). Jednak najkorzystniejszym rozwiązaniem jest rozglądanie się za wersją kombi, która dostarcza 610 litrów bagażu (590 l liftback). RS w „kombiaku” prezentuje się zdecydowanie lepiej. Do podstawowej wersji kombi musimy dopłacić 4 200 zł (108 300 zł). Ci, którzy preferują silniki wysokoprężne, muszą na start przygotować 109 800 zł za kombi i 105 600 zł za wersję liftback.

Octavia RS znów pokazuje, że rodzinne, popularne auto z segmentu kompakt może dostarczyć dużą ilość frajdy i emocji. Z jedynym tylko zastrzeżeniem: tylko wersja benzynowa. Silnik 184-konny TDI powinien być dostępny normalnie w ofercie, nie jako RS. Wtedy dostalibyśmy żwawą i ekologiczną jednostkę, dobrą dla pokonujących często długie odległości. Dodatkowo wersja ta bez oznaczania RS byłaby zapewne tańsza. Octavii RS do ideału brakuje tylko napędu 4x4.



Skoda Octavia z napędem na „cztery łapy”
Obok Octavii RS w ofercie Skody zadebiutowała wersja 4x4. Mylnie sądzi ten, że mowa o Octavii Scout. Ten model na rynku pojawi się w przyszłym roku. Octavia 4x4 oferowana jest tylko w nadwoziu kombi.

Jeśli chcemy czuć się na trasie bezpieczniej z napędem 4x4, to u lokalnego dilera Skody będziemy musieli dopłacić 8 650 zł. Napęd przekazywany na cztery koła jest dostępny tylko w wersji Ambition oraz Elegance. Octavia 4x4 na pokładzie również posiada system XDS oraz ESP Sport. Napęd 4x4 jest realizowany przez Haldex V generacji, który jest lżejszy i szybszy od poprzednika. Nie jest to stały napęd na cztery koła, a ten z dołączaną tylną osią.

Octavia 4x4 bardzo dobrze radzi sobie na podłożu sypkim i mokrym. Autu nie straszne są również przeszkody terenowe. Jak duże? Wyobraźcie sobie, że podczas prób sprawnościowych auto bez problemu pokonało średniej wielkości tor motocrossowy.

Obecnie Octavia 4x4 jest dostępna jedynie z trzema silnikami do wyboru: 1.6 TDI o mocy 105 KM, 2.0 TDI (150 KM) oraz benzynowym 1.8 TSI o mocy 180 KM. Gama silników będzie sukcesywnie powiększana. Czy warto? Tak, jeśli już potrzebujesz auta 4x4 i szukasz go w salonie Skody. Jeśli nie, to najlepiej jest jednak poczekać na przyszłoroczną premierę Octavii Scout.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Skoda Octavia
Skoda Octavia
Cena podstawowa już od: 63 960 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr.

Podobne wiadomości:

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Aktualności 2016-12-02

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Technika 2016-12-01

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport