mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Premiery eko-aut przyszłości

Premiery eko-aut przyszłości

Kilka dni temu przedstawiliśmy nowości samochodowe na rok 2010. Teraz prezentujemy zestawienie samochodów przyjaznych środowisku, które w ciągu najbliższych lat mają zdominować rynek motoryzacyjny na świecie.

Premiery eko-aut przyszłości

Każdy z producentów chce być pierwszy, przynajmniej takie wnioski można postawić po buńczucznych zapowiedziach wprowadzenia do swojego modelowego portfolio samochodów z alternatywnymi źródłami napędu, które mają sprawić, że świat będzie piękniejszy i wolny od spalin. Zapasy ropy systematycznie się kurczą, Unia Europejska wprowadza coraz to bardziej wymyślne i rygorystyczne normy dotyczące emisji CO2 w pojazdach. W świecie motoryzacji od pewnego czasu klarują się już pewne trendy nowatorskich źródeł napędu. Według wielu ekspertów przyszłość motoryzacji to prąd.

Według prognoz niemieckiej firmy Bosch w 2012 roku, co drugi nowy sprzedany samochód, będzie wyposażony w system ograniczający zużycie paliwa Start-Stop. W tym samym czasie Mitsubishi zamierza na poważnie rozpocząć masową produkcję baterii litowo-jonowych (główny akumulator gromadzenia energii elektrycznej) w jednej ze swoich fabryk. Rok 2012 ma być także przełomowy dla marki Renault. Francuzi są zdeterminowani by w tym okresie, notować już pierwsze istotne zyski ze sprzedaży aut elektrycznych. Rok wcześniej do produkcji seryjnej wejść ma zasilany z gniazdka Opel Ampera, a bratnia marka Chevrolet, wprowadzi w USA osławionego już Volta. Jeszcze szybszy chce być Nissan, który swoje pierwsze, masowe auto kompaktowe zapowiedział na rok 2010. Wice-szef koncernu Renault-Nissan Patrick Pelata przyznaje, że: "(...) auta elektryczne stanowią priorytet zarówno dla francuskiej i japońskiej marki". Prezes koncernu Daimler AG, Dieter Zetsche zafascynowany postępami Mercedesa w budowie modeli z ogniwami paliwowymi, marzy natomiast o "przyszłości z zerową emisją spalin".  

Dosłownie i w przenosi branża motoryzacyjna znajduje się pod napięciem, pojawiającym się w różnych typach alternatywnych źródeł napędu. Do rozwiązania zostało jeszcze kilka problemów natury technicznej - np. skomplikowana budowa baterii i póki co, niezadowalające zdolności magazynowania w nich energii, czy jak w przypadku ogniw paliwowych wysokie koszty produkcji. I choć szacuje się, że do 2020 roku auta napędzane na prąd, bądź wytwarzające same prąd do napędu, będą stanowiły zaledwie 3% globalnego rynku, każdy z producentów marzy o roli technologicznego przywódcy eko-aut. Tak jak chociażby kilka lat temu Toyota, która usilnie próbuje przebić się ze swoim hybrydowym modelem o nazwie Prius.

Eko premiery 2009-2018: (źródło: Auto Motor und Sport)

2009
 
 
Ford Fiesta LPG
 Ford Mondeo LPG
 Ford Fusion Hybrid (USA)
 Ford Mercury Milan Hybrid (USA)
 Kia Forte LPG-Hybrid (Korea)
 Mercedes E-Smart
 Mercedes Klasa B F-Cell
 Mercedes Klasa E 200 CGI Start-Stop
 Mercedes Klasa S 400 Hybrid
 Opel Astra Ecoflex
 Opel Corsa LPG
 Opel Meriva LPG
 Opel Astra Caravan LPG
 Opel Zafira LPG
 VW Golf Blue Motion
 VW Polo Blue Motion
 VW Passat Blue Motion
 Peugeot 207 1.6 HDi (99 g/km)
 Mazda RX-8 Hydrogen (Japonia)
 Mazda 5 Hydrogen-Hybrid (Japonia)
2010
 
 Audi A3 (99 g/km)
 Audi A1 (90 g/km)
 BMW Seria 7 Hybrid
 BMW X6 Hybrid
 BMW 320d (109 g/km)
 Chevrolet Volt
 Ford Focus Econetic (99 g/km)
 Ford Transit Connect BEV (USA)
 Honda CR-Z Hybrid
 Lexus GS 450h
 Lexus LS 600h
 Mercedes Electro Klasa A
 Mercedes Klasa E NGT
 Mercedes Klasa C i E Start-Stop
 Porsche Panamera Hybrid
 Porsche Cayenne Hybrid
 Mitsubishi i-MiEV
 Nissan E-Auto Leaf
 Opel - wprowadzanie systemu Start-Stop
do szerokiej gamy modeli
 Peugeot - auto elektryczne
 Toyota Auris Hybrid
 Toyota Prius Plug-in
 Toyota iQ E
 VW Touareg Hybrid
2011
 
 Audi Q5 Hybrid
 Citroen DS5 Hybrid
 Ford E-Focus (USA)
 Honda Jazz Hybrid
 Lexus - kompakt z napędem elektrycznym,
nazwa nie jest jeszcze znana
 Mercedes Klasa E Diesel-Hybrid
 Opel Ampera
 Peugeot 3008 Diesel-Hybrid
 Renault Mégane sedan - wersja elektryczna (Izrael)
 Renault Kangoo Rapid - wersja elektryczna (Dania)
 Renault Kangoo Be Bop ZE
2012
 
 Audi A3 Hybrid
 Audi E-Tron
 Citroen - auto elektryczne, model nieznany
 Mercedes - wersja Plug-in-Hybrid, model nieznany
 Smart Electric Drive
 Kia - model hybrydowy
 Volvo - wersja Plug-in-Hybrid, model nieznany
2013
 
 VW E-Up
 VW - model z silnikiem o pojemności 1 l.
 Mercedes Klasa A Electric, oraz wersja z F-Cell
2014
 
 BMW E-City-Car
 Mercedes SLS E-Auto
2015
 
 Fiat - model elektryczny, nazwa nieznana
 Honda E-Auto - model elektryczny, nazwa nieznana
 Hyundai Elantra Hybrid
2018
 
 Kia F-Cell
  
  
  

 


Podobne wiadomości:

Ford Mustang - wersje specjalne

Ford Mustang - wersje specjalne

Aktualności 2016-11-30

Volkswagen Gira - przyszłość podróży

Volkswagen Gira - przyszłość podróży

Technika 2016-11-30

Komentuj:

~piotr 2010-02-02

dobra inicjatywa peugeota, promocja zmniejszenia emisji co2 rajdem? swietny posuniecie...swoja droga z przyjemnoscia bym przeszedl taki kurs eco jazdy.

~sultan 2010-02-01

Eko auta to nie wszystko. Trzeba jeszcze umieć jeździć ekologicznie, a tego można się nauczyć przy okazji peugeot eco cup. Zapraszam wszystkich do wzięcia udziału w tym wyścigu bo i nowe autko można wygrać

~laik 2010-01-07

wszystko pieknie i ladnie, tyle że jeśli chodzi o baterie litowo-jonowe, to slyszałem, że lit jest na tyle żadko występującym w przyrodzie pierwiastkiem, że jak zaczną masowo produkować baterie lit-jon to wkrótce zacznie go brakować, i co wtedy.... ????? No i oczywiście problem z recyglingiem zużytych baterii oraz z trwałością tychże, a o tym nigdzie się nie mówi

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport