mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Renault Talisman

Renault Talisman

Sportowy duch, wygoda i zmysłowość.

Renault Talisman

Na Salonie we Frankfurcie 2001 Renault zaprezentował nową wizję samochodu. Talisman – pełne wirtuozerii połączenie ducha sportowego, wygody i zmysłowości.

„W celu zaprezentowania niektórych z naszych pomysłów, wyjaśnia Patrick le Quément, Dyrektor ds. Wzornictwa Przemysłowego, wybraliśmy model turystyczny. Piękny przedmiot sugerujący wysokie osiągi i będący wyrazem perfekcji oraz wewnętrznej pogody.” To sportowe coupé wyższej klasy, z 4 miejscami, charakteryzuje się sylwetką, która łączy w sobie jednocześnie płynność i siłę.

Nowa wizja samochodu – takie określenie z pewnością pasuje do Talismana. Jednak auto to wyobraża również wszystko, czym mogłoby się stać w przyszłości wnętrze naszych samochodów: wygodne, bardziej szlachetne w formie i pogodne. W środku pojazdu, pod wrażeniem prostoty podkreślającej przestrzeń i lekkość, kryje się złożona technologia, zapewniając niespotykane wrażenie komfortu i dobrego samopoczucia.

Reprezentując nowy styl w motoryzacji, Talisman zapoczątkowuje koncepcję « Touch Design » określającą idealną relację między człowiekiem a maszyną. Koncepcja ta zakłada, że poprzez formę i zastosowane materiały przedmiot musi wyrażać swoją funkcję, sugerować sposób wykorzystania, zachęcać do dotyku.

Czerpiąc inspirację z wielkiej tradycji motoryzacji, « Talisman doskonale pasuje do wyidealizowanej koncepcji wnętrza samochodu jutra » mówi Patrick le Quément. Kabina stanowi tu główny element pojazdu. « Chcielibyśmy – dodaje - aby model ten uosabiał, poprzez swoje proporcje, odwieczną wizję auta turystycznego. Z kolei wybór drzwi typu „skrzydła motyla” powinien pozwolić na ukazanie w całej pełni i podkreślenie zalet wnętrza».

Talisman albo wymóg prostoty:

dyskretna technologia, pozorna prostota, elegancja i przestronność.

Gdy długie drzwi typu „skrzydła motyla” (2450mm długości) podnoszą się elektrohydraulicznie ukazują pełną prostoty kabinę, do której dostępu nie utrudnia żaden słupek. Łącząc w sobie technikę, eteryczność i elegancję, kabina Talismana przywołuje na myśl świat dekoracji wnętrz. Spojrzenie przyciąga w pierwszej kolejności tapicerka z czerwonej skóry, sprawiająca wrażenie jakby lewitowała w przestrzeni. Wokół tunelu środkowego w kolorze szarym, skóra jak materia, która dopasowuje się idealnie do kształtu ciała, przybiera postać foteli (o konstrukcji z włókien węglowych). Dalej wygina się tworząc podłogę, by następnie nadać kształt desce rozdzielczej.

Połączona z przegrodą czołową przy pomocy wąskich, metalowych belek, deska rozdzielcza przypomina kształtem skrzydło samolotu. Charakteryzuje ją prostota i czystość formy. Nie ma na niej nic oprócz zegara TAG HEUER, który podkreśla jej elegancję. Po obróceniu górnej części zegara odsłania się schowek.

Ideał ścisłego minimum stanowi synonim elegancji. Przypomina on również, że technologia jest w służbie człowieka i że przestrzeń nie może być ograniczana kosztem pasażerów. W Talismanie fotele są nieruchome, podczas, gdy deska rozdzielcza i pedały, sztywno ze sobą połączone, mogą być elektrycznie przesuwane do przodu i do tyłu, co umożliwia kierowcy znalezienie jak najwygodniejszej pozycji podczas jazdy. Takie rozwiązanie sprawia również, że pasażerowie siedzący z tyłu mają zawsze tyle samo miejsca na nogi. Ponadto, harmonijna forma płatów drzwi i współgrający z nią kształt foteli, wzmacnia poczucie komfortu i bezpieczeństwa.

Po obu stronach kierownicy cztery liczniki, składające się z trzech nałożonych na siebie kryształowych tarcz, sprawiają również wrażenie zawieszonych w przestrzeni. Wygrawerowane przy pomocy lasera cyfry na środkowej tarczy wydają się « płynąć » w powietrzu.

Na poziomie sufitu oświetlenie wnętrza jest dwojakiego rodzaju: oświetlenie pośrednie – przy pomocy czterech lampek, albo bezpośrednie – dzięki lampce punktowej.

Jednak ta pozorna prostota subtelnie maskuje złożoność technologii. Skórzana tapicerka, która pokrywa fotele jest połączona z elastyczną tkaniną stanowiącą obicie siedzenia. Pod tkaniną tą kryje się specjalna kieszeń, którą napełnia się powietrzem lub opróżnia w celu odpowiedniego dostosowania wysokości siedzenia.

Samochód uruchamia się przy pomocy karty o działaniu automatycznym wykorzystującej niskie częstotliwości, która służy również do otwierania bocznych drzwi i bagażnika. Czytniki są umieszczone pod przednimi błotnikami – dla drzwi przednich i z tyłu - dla tylnej klapy.

Ponadto, wielofunkcyjny ekran 16/9, sterowany głosem i umieszczony w górnej części deski rozdzielczej, zapewnia panoramiczne pole widzenia z tyłu pojazdu, dzięki wykorzystaniu trzech kamer. Ekran dostarcza również informacje związane z nawigacją, systemem Hi-Fi, klimatyzacją oraz systemami alarmowymi i zabezpieczającymi.

Upraszczanie rzeczy złożonych przy pomocy Touch Design

Talisman jest urzeczywistnieniem koncepcji Touch Design i stanowi zapowiedź głębokiej nowego kierunku stylistyki, jaka będzie charakteryzować wnętrza samochodów Renault w przyszłości. Patrick le Quément wyjaśnia koncepcję, które zaproponował zespołom projektowym Renault prawie dwa lata temu, przywołując ideę « zmysłowej i emocjonalnej ergonomii. Każdy element sterujący musi zachęcać do jego użycia, sugerować jaką ma funkcję. Aby osiągnąć taki efekt należy wykorzystać materiały miłe w dotyku, zastosowana forma ma wyrażać zachętę a sposób sterowania poszczególnymi elementami powinien doskonale współgrać z ich mechanizmem ». Z definicji tej wynika, że element nie musi być ani doskonale ergonomiczny, ani doskonale estetyczny, lecz powinien łączyć obydwie te cechy. A zatem koncepcja Touch Design nie dotyczy jedynie wyglądu. Chodzi również o atrakcyjność przedmiotu w dotyku, która ma zachęcić do jego użycia. Touch Design jest więc koncepcją opartą o zasadę interaktywności, uwzględniającą funkcjonowanie przedmiotów. Cel Touch Design to sprawić, poprzez odpowiednie efekty estetyczne, aby korzystanie z technologii stało się dla człowieka rzeczą oczywistą i naturalną.

Pojęcie Touch Design wiąże się zatem z pojęciem „prostej złożoności”: chodzi o to, by zespoły technologiczne, które z konieczności są skomplikowane, stały się proste.

To upraszczanie rzeczy złożonych znajduje swój wyraz w elementach sterujących Talismana. Miła w dotyku skóra, która pokrywa dźwignię zmiany biegów, doskonale dostosowuje się do kształtu dłoni, w taki sposób, że funkcję dźwigni wyznacza jej forma.

Dotknięcie przycisków sterujących dostarcza również bardzo przyjemnych wrażeń. Pod warstwą ze skóry znajduje się elastyczny materiał, który pod dotknięciem palca ugina się.

Podobnie odciski ręki i palca zostały już odbite odpowiednio na kierownicy i modułach sterujących, przy czym te ostatnie zyskały przez to spłaszczony kształt.

Wreszcie, dla zapewnienia większego komfortu, lepszej funkcjonalności i estetyki, projektanci Renault przewidzieli również dwa pojemniki na bagaż, umocowane na szynach znajdujących się w bagażniku. Są one całkowicie zgodne z zasadą koncepcji Touch Design. Otwierają się po wciśnięciu przycisku wykonanego z półprzezroczystego, elastycznego i ergonomicznego materiału, na którym umieszczono już odcisk palca.

Wygląd zewnętrzny - sportowy i solidny

Prostota obowiązuje również na zewnątrz. Posągowa forma, płynne linie, choć sylwetka odpowiada nadal zasadniczym cechom typowego samochodu turystycznego – jest ładnie zarysowana, solidna, o pięknych proporcjach. Wyraźnie zaznaczone kąty przecięcia wyznaczają granice między trzema płaszczyznami, które przydają pojazdowi dynamiki, nie ujmując mu jednak w najmniejszym stopniu płynności i zmysłowości kształtów. Bardzo charakterystyczne, koliste wygięcie ogromnej szyby bocznej dodatkowo podkreśla to wrażenie. Reflektory wykorzystujące technologię „fuzzy logic” do odbijania światła, mają formę szklanego pasa, który znajduje swoje przedłużenie w zakończeniach przednich błotników. Osłona chłodnicy podkreśla nową tożsamość wizualną marki Renault. Została skonstruowana wokół centralnego kąta dwuściennego, w którego środku znajduje się logo osadzone w małej osłonie w kształcie rombu.

W celu zapewnienia pasażerom komfortu i odpowiedniej przestrzeni wewnątrz samochodu przednia szyba znajduje przedłużenie w dwóch pasach szkła, które przechodzą w dach, a następnie tylną szybę w kształcie litery « V ».

Talisman jest wyposażony w silnik V8 posiadający udoskonalony system chłodzenia, dzięki obecności bocznych dysz wylotu powietrza. Dysza umieszczona w części dolnej, z tyłu, została dopracowana w taki sposób, by zapewnić lepszą i bardziej stabilną aerodynamikę.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport