mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Rybo-Mercedes

Rybo-Mercedes

Myśleliśmy, że minęła już era skrajnego dostosowywania wyglądu aut pod kątem oporów stawianych powietrzu. Jednak nowy concept-car niemieckiego producenta, pokazuje, że nadal są to "żywe" pomysły.

Rybo-Mercedes

Mercedes zaprezentował bioniczny samochód: wzorowany na rybie "boxfish" - występującej w Morzu Czerwonym pośród raf koralowców i tropikalnej flory - ma być etapem na drodze do produkcji auta wykorzystującego technologie bioniczne, na podstawie wzorów występujących naturalnie w przyrodzie. Dodatkowo zastosowano w nim oszczędny i ekologiczny silnik diesla z technologią SCR (selektywnej redukcji katalitycznej).

Efektem współpracy biologów z inżynierami jest lekkie i opływowe nadwozie z rekordowym współczynnikiem oporu powietrza Cd 0.19. Wzorowano się na naturalnym, sztywnym i wytrzymałym szkielecie ryby, która musi jednocześnie poruszać się szybko i zwinnie, oszczędzać energię oraz wytrzymywać duże siły nacisku przypadkowych zderzeń. Jednocześnie jej niespotykany kształt przeniesiony na platformę samochodu okazuje się być bardzo praktyczny.

Na podstawie badań ryby zbudowano model w skali 1:4, który dokładnie odpowiadał jej wyglądowi i dysponował współczynnikiem Cd 0,09. Następnie dostosowano kształt do wymogów konstrukcji dachu i osłon kół - te zmiany wpłynęły jednak tylko nieznacznie na opory - nowy Cd wyniósł 0,095. Dla porównania: najlepsze samochody seryjne mają Cd na poziomie około 0,27.

Kolejnym krokiem było maksymalne wykorzystanie wnętrza stworzonego nadwozia pod kątem aranżacji w nim czteromiejscowej kabiny spełniającej wszelkie normy bezpieczeństwa i walorów użytkowych. Najlepsze okazało się rozwiązanie z parą dużych, przesuwanych drzwi, czterema indywidualnymi fotelami, panoramicznym dachem połączonym z przednią szybą i dużą klapą udostępniającą bagażnik. Ostatecznie, w pełni dostosowane do wymogów codziennego użytkowania, duże auto, ma rewelacyjny współczynnik Cd 0.19.

Pozostało "tylko" wsadzić do samochodu odpowiadający całokształtowi napęd. Zużywająca średnio 4,3-litra ropy na 100km., 140-konna jednostka wysokoprężna realizuje to założenia w 100%. Przy tym pozwala ona podróżować konceptem z normalnymi, a nawet dużymi (do 190km/h) prędkościami - przy 100km/h zużycie spada do 2,8 l/100. Przy tym, zredukowana o 80% emisja trujących gazów dzięki systemowi SCR, powoduje, że auto jest niemal neutralne dla środowiska.

Jak widać od czasów rekordowego Opla Calibra, który szczycił się opływową sylwetką i współczynnikiem Cd 0,28, technologia posunęła się znacznie do przodu. Jak widać powrót do natury może także w branży motoryzacyjnej przynieść wiele korzyści. Pozostaje więc czekać na dalsze zapożyczenia ze świata fauny i flory.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Honda pracuje nad hybrydą
Honda pracuje nad hybrydą
Japoński producent postawił sobie bardzo ambitny cel. Do 2030 roku dwie trzecie samochodów sprzedawanych przez tą markę ma być napędzana układem hybrydowym. Dlatego inżynierowie pracują nad nowym rozwiązaniem.