mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > S jak Sport, R jak Racing

S jak Sport, R jak Racing

Honda przygotowała nie lada gratkę dla fanatyków dynamicznej jazdy. Na nasz rynek wchodzą właśnie dwie nowe odsłony modelu Civic nastawione na wydajność. Jedna z nich należy do znanej od dawna serii Type-R, natomiast druga to bardziej cywilna wersja o nazwie Type-S.

S jak Sport, R jak Racing

Sportowe nakładki na progi, które zostały dodatkowo poszerzone, a niskoprofilowe opony osadzone na dużych felgach (17 cali - Type S, 18 cali - Type R). Przy pierwszym kontakcie wzrokowym zauważymy, że z przodu i z tyłu zamontowano przeprojektowane zderzaki o agresywnych przetłoczeniach, obniżające optycznie nadwozie. Z tyłu samochodu zamontowano spojler akcentujący przeznaczenie obu wersji. Jak rozpoznać w kilka sekund, że mamy do czynienia z mocniejszą wersją? Otóż w Type R zamontowano atrapę chłodnicy o strukturze plastra miodu, zastępującą szklany panel, który nadal jest używany w Type S. Umieszczono na nim logo Hondy podkreślone czerwonym tłem, wieloletni symbol sportowych edycji modeli produkowanych przez Hondę.

Układ wnętrza w sportowych odsłonach ósmej generacji Civika pozostał niezmieniony. Dodano mu jednak wiele "rasowych" akcentów. Dzięki przesunięciu zbiornika paliwa centralnie pod przedni rząd siedzeń zwiększyła się nieco przestrzeń dla pasażerów siedzących z tyłu. Deska rozdzielcza z charakterystycznym obrotomierzem umieszczonym "w głębi", a także wyświetlacze w podszybiu podświetlane są w słabszej wersji na niebiesko. Agresywny Type R otrzymał podświetlenie w kolorze czerwonym, którym można w opcji oświetlać także okolice pod deską rozdzielczą. Wracając jeszcze do wyświetlacza prędkościomierza, to obok pojawiły się nowe elementy. W wersji Type R umieszczono po lewej stronie sygnalizator podpisany jako "Rev", który będzie wskazywać stopnie działania systemu zmiennych faz rozrządu, działającego od 5.400 obr./min. W Type S dołącza do niego wskaźnik ekonomicznej jazdy "Eco". 

Jako, że są to wersje sportowe nie należy oczekiwać od nich przesadnego komfortu podróżowania. Model Type R wyposażono w przednie fotele kubełkowe, które są twarde, ale odznaczają się bardzo dobrym trzymaniem w każdej sytuacji na drodze czy torze. Został on wykończony czarną alcantarą obszywaną czerwoną nicią. Z myślą o sportowym charakterze samochodów, zastosowano w nich utwardzone zawieszenie, a w dalszej kolejności wzmocnienia w konstrukcji płyty podłogowej oraz nadwozia, które zostały dostosowane do wytrzymywania mocniejszych sił działających na nie.

Poza samą stylistyką w autach sportowych ważniejsze jest to, co kryje się pod maską, czyli serce w postaci jednostki napędowej. Bardziej cywilna wersja, czyli Honda Civic Type S będzie sprzedawana na naszym rynku wraz z dwoma opcjami. Podstawowy silnik, który zasili samochód to benzyniak o pojemności 1,8 litra doposażony o system i-VTEC. Jego moc maksymalna wynosi 140 KM i jest rozwijana na poziomie 6.300 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 174 Nm przy 4.300 obr./min. Czas sprintu do "setki” wprawdzie nie powala na kolana bo trwa prawie 9 sekund, ale w zamian za to silnik może pochwalić się ekonomiką (6,6 l/100 w trybie mieszanym).

Słowo "diesel" wcale nie musi oznaczać kompromisów w kwestii sportowej jazdy, wobec czego Honda zdecydowała się na próbę dołożenia jednostki tego typu do swojego zestawienia. Motor o pojemności 2,2 litra i-CTDi to zaawansowana konstrukcja zbudowana z aluminium. Rzędowa czwórka z czteroma zaworami na cylinder, turbosprężarką, intercoolerem oraz wtryskiem typu Common-Rail nie odbiega od kanonów prezentowanych przez konkurencję. Silnik osiąga wprawdzie tyle samo mocy, co wersja benzynowa (140KM), ale za to pochwalić się może dużo wyższym momentem obrotowym o wartości 340 Nm, który jest, jak to w dieslach z reguły bywa, osiągany już w dolnym zakresie obrotomierza (2.000 obr./min). Auto przyspiesza do "setki" w 8,6 sekundy, natomiast na każde sto kilometrów jazdy zadowalają go jedynie 5,2 l oleju napędowego. W obu wersjach do wyboru będzie sześciostopniowy manual, bądź też zautomatyzowana skrzynia manualna i-SHIFT.

Prawdziwym atletą wśród wszystkich jest jednostka oferowana wraz z modelem Type R. Jest to niepozorny, wolnossący benzyniak o pojemności dwóch litrów. Wyposażono go w system dwóch wałków rozrządu na głowicę oraz system i-VTEC. W porównaniu do poprzedniej wersji jego moc wzrosła o 1 KM, co dało w sumie 201 KM osiąganych przy 7.800 obr./min. W aucie zastosowano system elektronicznej kontroli przepustnicy drive-by-wire, wobec czego auto żwawiej reaguje na dodawanie gazu. Objawia się to np. w przyspieszeniu od 0 do 100 km/h. W nowym Civiku Type R trwa to jedynie 6,6 sekundy. Sześciostopniowa skrzynia biegów, którą tam zastosowano, została zestrojona specjalnie pod ten silnik. Producent zamontował w niej sportowe synchronizatory oraz ulepszony system zmiany biegów. Całość połączono z dość twardym, sportowym sprzęgłem.

Za najtańszą wersję Type S wyposażoną w silnik benzynowy 1,8 i skrzynię manualną trzeba będzie zapłacić 72.900 złotych. Do wersji z automatem trzeba dołożyć dodatkowo 4 tysiące złotych. Honda przygotowała także nieco lepiej wyposażoną wersję Type S Plus, która kosztuje 79.900. Najtańszy Type S z dieslem to koszt rzędu 93.900 złotych, natomiast za wersję Type S Plus z wysokoprężnym motorem zapłacimy tyle samo, co za Type R, czyli 102.900 złotych

Zobacz galerię zdjęć z premiery modelu Honda Civic Type R oraz Type S

Zobacz szczegółowy cennik oraz wyposażenie modelu Honda Civic

Czytaj także:

Nowe wcielenie sportowej Hondy (2007-04-06)

Dwa sportowe wcielenia Hondy Civic (2007-01-31)

Nowy, ostry Type R (2006-09-14)

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Honda Civic
Honda Civic
Cena podstawowa już od: 62 400 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr. sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

Honda WR-V debiutuje w Brazylii

Honda WR-V debiutuje w Brazylii

Aktualności 2016-11-09

Honda WR-V - nadchodzi nowy crossover

Honda WR-V - nadchodzi nowy crossover

Aktualności 2016-10-21

Komentuj:

~Dante 2007-12-06

Nie bylo mi dane jezdzic nowym civiciem, ale moglem przynajmniej posiedziec w Type S;] Obecnie jezdze poprzednim modelem (7 gen, rowniez sportowym) i przyznam ze w 8 genie znacznie lepiej mi sie siedzi - choc skrzynia biegow lepsza jest w starszej wersji (pod wzgledem polozenia lewarka).

~Catalina 2007-06-03

Troszkę nie do końca zgadza się to, co autor artykułu napisał. Ale potwierdzam, że Type S jest super - sama takim jeżdżę już od miesiąca. Bajka!!!

~damjan 2007-05-28

jak zwykle honda przebija konkurencje na glowe, wcale J.J. moc sie nie liczy, przynajmiej nie tylko

~juzek 2007-05-28

a ja wlasnie odebralem przedwczoraj moj egzemplarz TYPE-S`a i jestem zarabiscie z niego zadowolony! Cuuuuudowne auto miooooooooooooood

~Podpis: 2007-05-25

Dopiero teraz zobaczyłem. Te ceny są chore.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport