mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Seat Altea Freetrack - Kombi-quad

Seat Altea Freetrack - Kombi-quad

Seat systematycznie rozbudowuje gamę modelową Altei. Do zaprezentowanej na początku roku przedłużonej wersji XL dołączył teraz wariant dla „aktywnych w terenie”. Seat Altea Freetrack, bo o nim mowa, ma teraz zawieść liczną rodzinę nie tylko na wakacje nad Bałtyk, ale też do górskiego domku w Tatrach.

Seat Altea Freetrack - Kombi-quad

Jak powiedział na konferencji prasowej Tomasz Grzyb, szef pionu sprzedaży w Iberia Motor Company S.A. Altea Freetrack jest odpowiedzią hiszpańskiej marki na sygnały docierające z rynku. „Klienci Seata w Polsce upominali się o taki samochód, a ponadto sam model doskonale wpisuje się w nową strategię firmy” – tłumaczył. Altea Freetrack usytuowana została w segmencie kompaktowych SUV-ów typu crossover, zachowując cechy charakterystyczne bardziej dla pojazdów allroadowych niż off-roadowych.

Zobacz więcej zdjęć Seata Altea Freetrack

W taką też konwencję wpisuje się Altea Freetrack pod względem stylistyki. Zmiany w porównaniu ze zwykłymi egzemplarzami modelu zaszły tylko „od pasa w dół”. Wersja SUV-a otrzymała nowe wzmocnione, bardziej masywne i jeszcze bardziej plastikowe zderzaki. Z przodu z wyraźnie zaznaczonymi miejscami na światła przeciwmgielne i na wloty powietrza. Z tyłu zaś w efektowny sposób „doklejono” w zderzaku pas z końcówkami układu wydechowego, który dla wizualnego efektu został dodatkowo wyróżniony nieco jaśniejszym odcieniem szarości. Niestety w porównaniu z zaprezentowanym w tym roku w Genewie projektem koncepcyjnym (Altea Freetrack 4x4 Prototype) w wersji drogowej zrezygnowano z koła zapasowego umieszczonego na klapie bagażnika. Kontakt z nawierzchnią zapewniają 17-calowe obręcze kół do których na potrzeby terenowej jazdy dołączono opony o nieco wyższym profilu. Zwiększony o 40 mm prześwit sprawił, że auto straciło trochę na dynamice, jednak mimo to nadal pozostaje wierne sportowym ambicjom marki.

Wnętrze to kopia ze standardowej Altei, choć urozmaicone zostało nową, bardziej odpowiednią dla terenowych aspiracji, kolorystyką wnętrza. Zmieniły się barwy pewnej części plastików w centralnej konsoli oraz na drzwiach – wszystkie elementy otrzymały kolor brązowy „Glace Brown”. Wśród nowych detali można z kolei wyróżnić nową gałkę dźwigni zmiany biegów i grubszą, przyjemniejszą w trzymaniu, sportową kierownicę. Freetrack otrzymał również nieco „głębsze” pseudo-kubełkowe fotele. Jedną z największych atrakcji nowego Seata jest zdaniem producenta multimedialny pakiet rozrywki dostępny w standardzie, którego centrum stanowi 7-calowy monitor TFT z gniazdem RCA do podłączania odtwarzacza DVD, konsoli do gier, laptopa, a nawet odtwarzacza MP3 jako źródła dźwięku. Został on umieszczony na podsufitce pomiędzy pierwszym i drugim rzędem siedzeń. Z racji tego, że auto zostało całkowicie oparte na konstrukcji Altei XL nie zmieniła się przestrzeń dla pasażerów jak i dla bagażu – 490 l. w standardzie i 593 l. po złożeniu tylnej kanapy.

Angaż Altei Freetrack do jazdy w terenie wymusił na inżynierach zastosowanie kilku modyfikacji w technikaliach samochodu. I tak bazowe (asfaltowe) zawieszenie ze zwykłej Altei zostało wzmocnione nowymi amortyzatorami, drążkami skrętnymi i sprężynami. Wahacze otrzymały specjalne osłony. Poprawiono również same parametry skoku koła. Napęd 4x4 w tym samochodzie stanowi system oparty na sprzęgle Haldex. Jest to druga generacja szwedzkiego sprzęgła, które uaktywnia przekazywanie napędu na tylną oś zanim koła całkowicie zerwą przyczepność. W zależności od efektu uślizgu napęd jest rozdzielany w stosunku od 0 do 50 procent. 

W Polsce Seat Altea Freetrack dostępny będzie w sprzedaży z dwóch wersjach silnikowych: z benzynową jednostką 2.0 TSI o mocy 200 KM i wysokoprężną 2.0 TDI, która generuje moc 170 KM. Tym samym Hiszpanie chcą udowodnić, że nowa Altea ma radzić sobie nie tylko z wybojami ale także ma zapewnić sportowe osiągi – te same motory dostępne są bowiem z Leonem FR. Auto z silnikiem Diesla rozwija prędkość maksymalną 204 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,7 sekundy. Turbodoładowany benzyniak w którym modyfikacjom poddano zawór sprężarki rozpędza się do 214 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,5 sekundy. Wkrótce w ofercie pojawi się też trzeci silnik: 140- konny 2.0 TDI. Altea z tą jednostką będzie dostępna zarówno z napędem na 4 koła, jak i z napędem przednim.

Ceny Freetracka z silnikiem 2.0 TSI rozpoczynają się od 119 990 zł. Dwulitrowe Diesle dostępne są natomiast od 124 990 zł. W standardzie Seat do tych cen dokłada między innymi 6 poduszek powietrznych, ESP z DSR, system TCS, czujniki ciśnienia w oponach, w pełni regulowaną kolumnę kierownicy, automatyczną klimatyzację dwustrefową „Climatronic”, komputer pokładowy, wspomniany wcześniej system car-audio, tempomat, pełną elektrykę szyb i lusterek, czujniki deszczu, podgrzewane słupki A oraz aluminiowe relingi dachowe. W opcji dokupić można na przykład tylne i boczne poduszki powietrzne (1690 zł) oraz reflektory bi-ksenonowe z automatyczną regulacją poziomowania świateł i systemem ASF (4990 zł). Jeśli ktoś zamierza zaszaleć może również dokupić system nawigacji satelitarnej z gniazdem bluetooth, alarmem, wielofunkcyjnym kołem kierownicy i ośmioma głośnikami za bagatela 15 990 zł.

Wrażenia z jazdy:
Krótkie zapoznanie z nowym produktem Seata z silnikiem 2.0 TDI rozpoczęliśmy od ponad stukilometrowego odcinka po drogach Małopolski. Mimo podwyższonego nadwozia Altea Freetrack dzięki dobrej stabilności zachęcała do sportowej jazdy. W tym elemencie auto niczym nie różni się od standardowych wersji. Prowadzi się płynnie, dzięki twardemu zawieszeniu przewidywalnie w zakrętach. Tarczowe hamulce z przodu i z tyłu potęgują wrażenie bezpieczeństwa. Praca za kierownicą daje więc szoferowi mnóstwo przyjemności. Sportowa charakterystyka auta przekłada się jednak na komfort jazdy. Choć nie można mieć zastrzeżeń do wyprofilowanych foteli oraz samej przestrzeni dla pasażerów wszelkie wibracje spowodowane najechaniem na dziury i garby przenoszone są momentalnie do kabiny samochodu.

170 koni mechanicznych wykrzesane przy 4200 obr./min. są w pełni odczuwalne dlatego szybkie manewry wyprzedzania czy też chęć podjęcia nieco wyczynowej jazdy nie powinny stanowić problemu. Diesel pracuje elastycznie ale głośno. Dzięki bardzo przyzwoitemu maksymalnemu momentowi obrotowemu 350 Nm żwawo przyspiesza na każdym z sześciu biegów.

Choć początkowo mieliśmy obawy jak ten pseudo-terenowiec poradzi sobie z tak twardym zawieszeniem w terenie, kilkanaście kilometrów po bezdrożach rozwiało nasze wątpliwości. Zjazdy i podjazdy po śliskich i kamienistych szutrach nie sprawiły autu żadnego problemu. Dzięki dość późno reagującemu systemowi ESP Altea Freetrack jest skora do kontrolowanych poślizgów co dodatkowo wpływa na pojawienie się uśmiechu na twarzy. A na dodatek cały czas samochód spisywał się wzorowo pod względem stabilności.  Kwestią jak na razie nierozstrzygniętą pozostaje jak częsta eksploatacja auta w terenie odbije się na jakości plastików wewnątrz.

Zobacz więcej o samochodach marki Seat

Czytaj także:
Test mojeauto.pl - Seat Altea XL

Test mojeauto.pl - Seat Altea

Uterenowiona Altea (2007-05-22)

Cztery nowości Seata w dwa lata (2007-05-10)


Podobne wiadomości:

Seat Leon Cupra - 300 KM po liftingu

Seat Leon Cupra - 300 KM po liftingu

Aktualności 2016-11-21

Seat Leon po liftingu – polskie ceny

Seat Leon po liftingu – polskie ceny

Aktualności 2016-11-08

Komentuj:

~mmmk 2010-03-01

mam freetracka i nie strach nim wjechać w teren a i szybkie zakręty nie są mu dalekie.

~mmmk 2010-03-01

mam freetracka i nie strach nim wjechać w teren a i szybkie zakręty nie są mu dalekie.

~zyggi 2007-09-07

troche mi tak z boku podjezdza sangyongami, ogolnie tez mi sie nie podoba

~ktos 2007-09-06

delikatnie mowiac . . . brzydki i bez sensu

~adamus 2007-09-06

troche tak bez sensu, trzy altee ktore praktrycznie roznia sie szczegolikami

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
CEPiK 2.0 - kolejne opóźnienie
CEPiK 2.0 - kolejne opóźnienie
Po raz kolejny przesuwa się data wdrożenia systemu CEPiK 2.0. Nowy rejestr pojazdów i kierowców miał być uruchomiony 1 stycznia 2017, ale pojawi się nie prędzej jak w połowie 2018 roku.