mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Skoda Octavia Scout: pierwsza jazda

Skoda Octavia Scout: pierwsza jazda

Allroad, Alltrack, Cross, Cross Country czy Cross Tourer - coraz więcej producentów wprowadza do oferty uterenowione odmiany zwykłych modeli osobowych. W tej wyliczance nie można pominąć i Scouta, za którego sprawą zjazd z utwardzonych dróg niektórymi Skodami nie wywołuje już tak panicznego strachu przed uszkodzeniem kół czy zawieszenia. Do skoku na europejskie drogi i bezdroża szykuje się właśnie Octavia Scout bazująca na trzeciej generacji czeskiego bestsellera.

Skoda Octavia Scout: pierwsza jazda

Patrząc w przeszłość, czyli na poprzednią generację Octavii Scout, która w sprzedaży znajdowała się od 2007 roku, można mieć pewne wątpliwości co do sensu tworzenia takich wersji. W ciągu siedmiu prawie lat obecności na rynku sprzedano 53.600 egzemplarzy Octavii Scout, co stanowi niecałe osiem procent łącznej sprzedaży Octavii kombi. Jednak wspomniany na początku wysyp uterenowionych wariantów wskazuje, że tego typu auta mają przyszłość. I być może, podsumowując sprzedaż najnowszej generacji Octavii Scout, będziemy już mówić o dwucyfrowym wyniku. Ale to za kilka ładnych lat.

Najnowsza Skoda Octavia Scout, zresztą jak i jej poprzedniczka, będzie dostępna wyłącznie w odmianie kombi. W stosunku do niej zwiększono o 31 mm (do 171 mm) prześwit. Porównując z kolei do poprzedniej generacji modelu, nowy Scout jest dłuższy o 101 mm i ma większy, również o 10 cm, rozstaw osi.



Od bazowej Octavii Scout różni się jeszcze kilkoma elementami stylistycznymi. Nieco inny jest przedni zderzak, z czarnymi wstawkami, inny kształt mają również światła przeciwmgielne. Najważniejszym elementem tzw. pakietu na złe drogi jest nakładka w kolorze srebrnym, mająca chronić podwozie przed uszkodzeniami. Taką samą znajdziemy również i w tylnej części Octavii. Dodatkowym wyróżnikiem są czarne nakładki po obu stronach auta oraz na nadkolach, a także srebrne obudowy lusterek i opcjonalne relingi dachowe. Scouta dostaniemy wyłącznie z 17-calowymi felgami z oponami o rozmiarze 225/50 R17. Wprawne oko nie będzie mieć żadnego problemu, by wyłowić uterenowioną Octavię spośród wielu egzemplarzy, jakie można spotkać na naszych drogach.

Również i wnętrze Octavii Scout ma kilka wyróżników. Nam spodobały się listwy ozdobne na drzwiach, imitujące drewniane wstawki. Poza tym w wielu miejscach - na listwach progowych, kierownicy, gałce zmiany biegów, oparciach siedzeń - znajdziemy wyraźne przypomnienie, z jaką wersją mamy do czynienia. Generalnie, ciężko powiedzieć, by wnętrze czymś nas zauroczyło. Wzorem swojego niemieckiego właściciela jest poukładane, ergonomiczne, a przy tym jest porządnie wykończone.



Octavia Scout w niczym nie traci swoich praktycznych i funkcjonalnych cech, z jakich słynie kombi czeskiego kompaktu. Kabina pasażerska należy do największych w swojej klasie, dzięki czemu podróż także i na tylnej kanapie będzie się odbywać w komfortowych warunkach. Nie zabraknie nam miejsca ani na nogi, ani nad głową. 610-litrowy bagażnik (1.740 l po złożeniu oparć tylnej kanapy) pozwoli przewieźć niewyobrażalne ilości bagażu. Na wyposażeniu nie brak również szeregu rozwiązań z tzw. pakietu Simply Clever, czyli np. dwustronnej maty, uchwytów na bagaże, licznych skrytek i schowków oraz pojemnika na odpadki w kieszeniach drzwi.

Zastosowanie w Octavii Scout napędu na cztery koła jest tylko w pewnej mierze odpowiedzią na potrzeby terenowego tego auta. Tak naprawdę napęd 4x4 bardziej będzie przydatny w codziennej jeździe, gdy na drodze będą panować mocno niesprzyjające warunki. W najnowszej generacji uterenowionej Octavii zastosowane zostało sprzęgło Haldex-5 (poprzednio był Haldex 4. generacji), które steruje rozdziałem momentu napędowego w zależności od chwilowych potrzeb. Regulacja momentu obrotowego na tylnej osi odbywa się przez zmianę ciśnienia, z jakim jest ściskany pakiet płytek sprzęgła mokrego. Za stabilną jazdę, w tym także przyspieszanie, odpowiedzialny jest również system EDS, czyli elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego.



W momencie debiutu rynkowego Octavii Scout dostępne będą trzy wersje silnikowe. Dwulitrowy diesel będzie oferowany w dwóch wariantach mocy - 150 i 184 KM, przy czym ten pierwszy połączony jest z manualną przekładnią, zaś mocniejszy z 6-stopniową przekładnią DSG. Z kolei 1,8-litrowa jednostka TSI rozwija moc 180 koni mechanicznych i również współpracuje z dwusprzęgłową przekładnią automatyczną.

Jeśli zależy nam w pierwszej kolejności na dynamice, wówczas obie mocniejsze jednostki powinny zaspokoić nasze potrzeby. W wersji wysokoprężnej pierwszą setkę na liczniku osiągniemy po 7,8 sekundy, w benzynowej będziemy szybsi o niecałą sekundę. Za to, jeśli naszym priorytetem jest niskie spalanie, oba diesle jednakowo nam się spodobają - wg danych producenta zużywają średnio 5,1 l/100 km. Podczas pierwszych jazd taki wynik okazał się ponad nasze możliwości, jednak litr więcej również był do zaakceptowania. Tym bardziej, że po drodze musieliśmy zmierzyć się z torem off-roadowym.



Bo Scout wbrew pozorom nie jest tylko i wyłącznie rozwiązaniem do pokonywania krawężników i innych miejskich przeszkód. Zwiększone kąty natarcia i zejścia do odpowiednio 16,7 i 13,8 stopni pozwaliły zmierzyć się z wymagającymi podjazdami i zjazdami. Również głębsze kałuże i spore koleiny, jakim musieliśmy stawić czoła, nie pokonały Octavii. Oczywiście o jakimś konkretnym off-roadzie nie ma mowy, ale to kombi potrafi naprawdę zaskakująco dużo.

Sztywniejsze odrobinę niż w poprzedniku zawieszenie zapewnia jednak niezły komfort resorowania. Na asfalcie Octavia Scout nie różni się niczym od zwykłego kombi. Zapewne gdybyśmy mieli do czynienia z zimowymi warunkami na drodze, wówczas może szybko (ponoć) reagujące sprzęgło Haldex miałoby szansę się wykazać.

Skoda Octavia Scout do sporej listy zalet dodaje niezłe, jak na kombi, właściwości terenowe. Nie znamy jeszcze ani listy dokładnego wyposażenia, ani ceny tej wersji kompaktowej Skody. O ile ta pierwsza będzie zapewne długa - co dobrze, to ta druga będzie wysoka - a to już źle. 150-konna Octavia kombi kosztuje ponad 94 tys. zł. W przypadku Scouta musimy się przygotować na jedynkę z przodu. Dokładne ceny poznamy pod koniec lipca, a w sierpniu ruszy sprzedaż najnowszej odmiany najlepiej sprzedającego się modelu nad Wisłą.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Skoda Octavia
Skoda Octavia
Cena podstawowa już od: 63 960 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr.

Podobne wiadomości:

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Aktualności 2016-12-02

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Technika 2016-12-01

Komentuj:

~spring 2014-11-12

tak bardzo jak życzylabym Skodzie sukcesu, to niestety na każdym polu (jakość, trwałośc, stylistyka) przegrywa z Toyotą.

~jaromir 2014-07-17

mimo wszytsko nowa OCtavia podoba mi się coraz bardziej

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport