mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Skoda Rapid - pierwsza jazda

Skoda Rapid - pierwsza jazda

Nie licząc dostawczego Praktika, aktualnie w sprzedaży Skoda oferuje sześć modeli samochodów osobowych. W listopadzie dołączy do nich siódmy - Rapid. Jeśli trzymać się magii numerologii, powinien być szczęśliwy dla czeskiego producenta. Czy tak będzie w rzeczywistości? Częściową odpowiedź dały pierwsze jazdy nowym modelem "made in Mlada Boleslav".

Skoda Rapid - pierwsza jazda

Projektując Skodę Rapid Czesi trzymali się trzech kluczykowych zasad: duży, dobry, tani. Duży, ponieważ jak na samochód pozycjonowany pomiędzy Fabią a Octavią, z długością dochodzącą do blisko 4,5 m jest większy od chociażby Volkswagena Golfa. Dokładając do tego 1,7 m szerokości i blisko 1,5 m wysokości otrzymujemy osobówkę, w której bez jakichkolwiek narzekań, z przodu i z tyłu, może podróżować czwórka dorosłych pasażerów. To jeszcze nie koniec. Każdy z nich może zabrać ze sobą po sporej walizce, ponieważ pod tylną klapą otwieraną razem z szybą (nadwozie liftback) znajduje się aż 550 l. przestrzeni bagażowej. Takich rekordowych wyników nie znajdziecie w innych samochodach tej klasy.

Przedstawiciele Skody podkreślają, że Rapid wyznacza nową linię stylistyczną dla kolejnych modeli, które będą pojawiać się w portfolio czeskiego producenta. Pierwsze wzmianki o tym dał koncepcyjny projekt Mission L, protoplasta Skody Rapid. Składają się na nią nowy, bardziej wyrazisty kształt grilla, węższe przednie reflektory i zaokrąglona maska z ciekawie wyeksponowanym logo marki, które podobnie jak w miejskim Citigo zostało odsączone z nadmiaru zielonego koloru, na korzyść srebra. Z tyłu z kolei świeżości nabrały lampy w kształcie litery "C", a projektant Jozef Kabaň umiejętnie ukrył panującą zazwyczaj w tego typu autach nudę w obrębie klapy bagażnika. Chyba po raz pierwszy Skodzie udało się stworzyć projekt, który nie przypomina auta kreślonego w pośpiechu. Jedyne co drażni w całym wyglądzie zewnętrznym to 16-calowe koła, które giną na tle całej karoserii. Opcjonalnie można jednak zamówić 17-tki.

We wnętrzu Rapid pozostał typową Skodą. Dobrze uporządkowaną, ze średniej jakości plastikami i ascetycznymi materiałami tapicerskimi. Pojawiła się ponadto nowa, czteroramienna kierownica. Delikatnemu retuszowi uległ panel z nawigacją (mniejszy ekran), zaś przyciski do obsługi urządzeń pokładowych powędrowały na sam spód centralnej konsoli. Jest też kilka pomysłowych rozwiązań, z których słynie czeska marka. Pod siedzeniem kierowcy znajdziemy praktyczny uchwyt na kamizelkę odblaskową, a pojemnik na odpadki pozwoli utrzymać ład we wnętrzu kabiny. Warto pochwalić Skodę Rapid za sporą ilość schowków, w tym ten przepastny przed przednim pasażerem. W klapce wlewu paliwa można ukryć "dedykowaną dla Skody Rapid" skrobaczkę do szyb. Jest też jednak spory minus. To fotele, które już ponad 6 lat temu montowano w Ibizach. Są miękkie, ale mają wąskie oparcia, które męczą plecy przy dłuższych dystansach. Niestety na czymś trzeba oszczędzić, by cena samochodu mogła być atrakcyjna dla potencjalnych klientów.

No właśnie, cena. Skoda jeszcze nie udostępniła oficjalnego cennika. Z dziennikarskiego obowiązku postanowiłem jednak tu i ówdzie podpytać przedstawicieli Skody, którzy naprowadzili mnie na przedział od około 42 do 44 tys. zł za wersję podstawową. W standardzie między innymi system ESP oraz 6 poduszek powietrznych. Radio dostępne bez dopłaty dopiero w najwyższym wariancie Elegance.

Do wyboru sześć różnych jednostek napędowych, wśród nich cztery benzynowe i dwa wysokoprężne. Wszystkie jednostki według normy Euro 5. Podstawowa jednostka benzynowa to trzycylindrowy 1,2 MPI o mocy 75 KM, który w cyklu mieszanym zużywa 6,0 l/100 km. Kolejny benzyniak to 1,2 TSI w dwóch wariantach mocy: 86 i 105 KM. Topowym silnikiem wśród jednostek benzynowych jest 1,4 TSI o mocy 122 KM. Jego zużycie paliwa wynosi 5,8 l/100 km i współpracuje z siedmiobiegową skrzynią DSG. Jeśli chodzi o agregaty z wtryskiem bezpośrednim typu common rail, to Skodę Rapid można zamówić w opcji 1,6 TDI o mocy 90 lub 105 KM (4,4 l./100 km). Słabszy wariant wejdzie jednak do sprzedaży dopiero w drugiej połowie 2013 roku. Część z powyższych jednostek można zmodyfikować do wersji z serii Green tec - Skoda dołoży wówczas system Start-Stop, system rekuperacji energii podczas hamowania i opony o zmniejszonym oporze toczenia.

Jakiej specyfikacji silnikowej się nie wybierze, każda będzie współpracowała z tą samą konstrukcją zawieszenia i tym samym układem kierowniczym. Te w przypadku Skody Rapid są nastawione tak, by samochód mógł sprawdzić się jako uniwersalny środek transportu. Zawieszenie jest sprężyste, dobrze tłumi drgania i nie przenosi zbyt wiele hałasu do wnętrza pojazdu, dając pasażerom spory potencjał komfortu. W podobnym tonie działa elektrohydrauliczne wspomaganie kierownicy. Jest na tyle precyzyjne, że nawet przy rozsądnej zabawie w zakrętach przekaże kierowcy właściwe informacje na temat tego co dzieje się właśnie z samochodem, a wśród pasażerów nie wywoła problemów z żołądkiem. Trudno znaleźć w charakterze jazdy Rapida oszałamiające plusy. Ale to nic złego, ponieważ nie doszukasz się też kompromitujących minusów.


Czy zatem Rapid może być "szczęśliwą siódemką" dla Skody. Moje pierwsze wrażenia z jazdy mówią mi, że tak właśnie będzie. To do bólu dobrze skalkulowany, przemyślany i zaprojektowany z niemiecką (czyt. volkswagenowską) solidnością samochód, który może zyskać ogromną popularność wśród prywatnych kierowców jak i w sektorze flotowym. Nawet na miarę Fabii czy Octavii. Szkoda jedynie, że ogromnego zaangażowania Czechów wystarczyło tylko do stworzenia ciekawego nadwozia i kilku przydatnych gadżetów. Z drugiej jednak strony można zrozumieć "ubytki" wnętrza - hierarchia w grupie VW musi być zachowana.
 

SILNIK
SKRZYNIA
ŚR. ZUŻYCIE
EMISJA CO2
ZASIĘG PREMIERA
1.2 MPI 55 kW
5-stopniowa
manualna
6,1 l./100 km
137 g/km
902 km
2012
1.2 TSI 63 kW
5-stopniowa
manualna
5,1 l./100 km
 119 g/km
1078 km
2012
1.2 TSI 77 kW
6-stopniowa
manualna
5,4 l./100 km
 125 g/km
1019 km
2012
1.4 TSI 90 kW
7-stopniowa
automat. DSG
5,8 l./100 km
 134 g/km 948 km
2012
1.6 TDI 66 kW
5-stopniowa
manualna,
7-stopniowa
automat. DSG 
4,2* l./100 km

4,3* l./100 km
 109* g/km

 114* g/km
1309 km

1279 km
2013

2013
1.6 TDI 77 kW
5-stopniowa
manualna
4,4 l./100 km
 114 g/km
1250 km
2012

* wartości wstępne

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Skoda Rapid
Skoda Rapid
Cena podstawowa już od: 55 550 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.

Podobne wiadomości:

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Aktualności 2016-12-02

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Technika 2016-12-01

Komentuj:

~Zack-z1 2012-08-05

Niestety musze stwierdzić, że bliżej jej do Reno Talii lub Dacii Logan niż do Octavii lub np.Jetty, pozdrawiam

~pawian 2012-07-26

brzydal. muszę odkładać hajc na podstawową wersję

~Andreyew 2012-07-26

Trochę mało tych wrażeń z jazdy a samo auto nijakie !

~dziadek 2012-07-26

polaki i tak kupią

~raper 2012-07-26

brzydal, brzydszy nawet niż Octavia czy Fabia i wszystko na temat tego auta

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport