mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Skoda Roomster od lipca w Polsce

Skoda Roomster od lipca w Polsce

Najnowszy produkt Skody, model Roomster ma być odpowiedzią czeskiej marki na nowe wymagania rynku w segmencie aut kompaktowych i kombivanów. Z połączenia kilku rozwiązań Fabii i Octavii II wyszedł model rozmiarami plasujący się w niszowej w Polsce klasie MPV z aspiracjami przeprowadzenia małej rewolucji również w segmencie C.

Skoda Roomster od lipca w Polsce
Historia Roomstera rozpoczęła się w 2003 roku na salonie samochodowym w Genewie. W szwajcarskich halach wystawowych Skoda zaprezentowała wówczas prototyp tego modelu, który wywołał wśród publiczności niemałe poruszenie. Nietuzinkowa sylwetka, przesuwane drzwi w tylnej części auta (rozwiązanie bardzo rzadko spotykane w tej klasie aut), rozsądna ogólna koncepcja samochodu i zapowiedzi Skody o wprowadzeniu auta do seryjnej produkcji były głównymi czynnikami, dla których świat motoryzacyjny dokładniej przyjrzał się temu modelowi.

I faktycznie, już w trzy lata po debiucie Skoda Roomster w wersji produkcyjnej pojawiła się Europie. W pierwszych miesiącach tego roku prezentowana była w Genewie i na targach lipskich w Niemczech, lada dzień pojawi się w sprzedaży w Czechach, a w trzecim kwartale tego roku zawita do Polski. Co prawda wersja produkcyjna została poddana kilku zmianom w stosunku do modelu studyjnego (zrezygnowano między innymi z rozsuwanych drzwi ze względu na zapewnienie lepszego komfortu i wyższego przodu – względy bezpieczeństwa w kolizji z pieszym), jednak forma auta pozostała niezmieniona.

Korzystając z zaproszenia Skody udaliśmy się do stolicy Czech, Pragi aby przyjrzeć się dokładniej nowemu produktowi z Mlada Boleslav i podzielić się pierwszymi wrażeniami z jazdy. Na początek kilka słów o ogólnej charakterystyce modelu.

Zobacz galerię zdjęć z premiery modelu Skoda Roomster

Przy tworzeniu Roomstera głównym założeniem jakim kierowali się projektanci i inżynierowie Skody było stworzenie auta jednocześnie rodzinnego i rekreacyjno-sportowego. Z tego powodu Roomster wyróżnia się ciekawą acz kontrowersyjną sylwetką bardziej przypominającą popularne, dostawcze pickupy . Płyta podłogowa Roomstera to zlepek trzech różnych części, przodu zaczerpniętego od Fabii, zupełnie nowej części środkowej i tyłu od nowej generacji modelu Octavia. Takie rozwiązanie sprawiło, że nowa Skoda ma dość szeroki rozstaw osi 2617 mm co nie jest bez znaczenia w przypadku całkowitej długości auta – 4205 mm oraz pozycjonowania w klasie kompaktów i minivanów, w szeregu z Toyotą Corollą Verso, Fordem Focusem C-Max i również nowym Nissanem Note.

Jeżeli chodzi o polski rynek, to Skoda Roomster oferowana będzie w czterech wersjach wyposażenia: Roomster, Style, Sport i Comfort i z sześcioma silnikami – po 3 benzynowe (1,2 12V HTP 64 KM, 1,4 16V 85 KM, 1,6 16V 105 KM) i wysokoprężne (1,4 TDI PD 70 lub 80 KM oraz 1,9 TDI PD 105 KM). We wszystkich wariantach dostępna będzie 5-stopniowa, manualna skrzynia biegów, zaś dla wersji 105-konnej opcjonalnie będzie można zamontować skrzynię automatyczną Tiptronic.

Do jazd testowych wybraliśmy model z benzynowym silnikiem 1,2 l. odpowiadający naszym zdaniem najbardziej polskim realiom i zasobności portfela przeciętnego Kowalskiego. Mimo że jednostka nie imponuje wygórowanymi osiągami w mieście spisuje się poprawnie. Troszkę gorzej jest już na drogach szybkiego ruchu lub autostradach gdzie Roomster potrzebuje trochę czasu aby rozpędzić się do 130-140 km/h. Silnik jest w miarę elastyczny, jednak budzić zaczyna się dopiero od 4000 obr. Na zdecydowaną pochwałę zasługuje zawieszenie (przód kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna). Konstruktorom udało się znaleźć kompromis pomiędzy twardością i stabilnością w zakrętach, a komfortem. Roomstera prowadzi się precyzyjnie, przy większych prędkościach w zakrętach daje o sobie znać podsterowność co jest wynikiem cięższego przodu auta.

Pierwsze wrażenie jakie zaobserwowaliśmy po zajęciu miejsca w Roomsterze to przestrzeń. Na brak miejsca nie powinni narzekać pasażerowie z przodu i z tyłu. Co prawda miejsce kierowcy jest troszkę ograniczone przez wysuniętą kolumnę kierownicy, jednak podczas dłuższej jazdy nie ma to większego znaczenia i nie odbija się to na kondycji prowadzącego. Pod względem miejsca na nogi z tyłu Roomster wypada bardzo dobrze. Dużą przestrzeń udało się zagospodarować dzięki wyżej usytuowanym (o 4,6 cm) siedzeniom w stosunku do przednich foteli. Komfort jazdy jaki oferuje czeskie MPV jest naprawdę przyzwoity. Na duży plus zasługuje nowatorski system Varioflex umożliwiający składanie i przesuwanie tylnych siedzeń w różnych konfiguracjach, zapewniając jednocześnie szeroki wachlarz przewożenia bagażów. Z ciekawostek można wyróżnić system zabezpieczeń do przewożenia maksymalnie dwóch rowerów wewnątrz auta. Roomster osiąga też dobre wyniki jeśli chodzi o ładowność. W podstawowej konfiguracji siedzeń przestrzeń ładunkowa wynosi 477 l, po złożeniu tylnej kanapy 1555 l, a po całkowitym wyjęciu foteli 1780 l.

W wyposażeniu standardowym znajdą się m.in. w ABS (funkcja ASR), poduszki powietrzne przednie i boczne, czujnik parkowania, radio CD (DIN 1), wspomaganie kierownicy, system Isofix, system Varioflex, 14-calowe alu-felgi.

Czytaj także:

Skoda Roomster na AMI Lipsk 2006-03-31

"Ruszyła produkcja Roomstera" 2006-03-28
Zobacz koniecznie: Wszystko o Skoda Roomster Wszystko o Skoda
Tematy w artykule: Skoda Skoda Roomster

Podobne wiadomości:

Skoda Vision X - premiera w Genewie

Skoda Vision X - premiera w Genewie

Aktualności 2018-02-01

Elektryczna Skoda w 2020 roku

Elektryczna Skoda w 2020 roku

Aktualności 2017-11-20

Komentuj:

~T 2006-06-01

moim zdaniem z wygladu... hmmm... powiedzmy "ciekawy" (w pozytywnym sensie), ale silnik 1,2 12V (czyli jak rozumiem 3 cylindry) to jak na auto o wymiarach 4,2 metra jakas kpina!!! 64km? no coz... na yarisa 1,0 12V z trudem wystarcza 69km a podejzewam, ze roomster bedzie z 50% ciezszy. TOTALNA POMYLKA!!!

~przemo 2006-06-01

brzydki nie jest ale za to cena jest za wysoka i nie ukrywajmy nikt tak dużego auta z silnikiem 1,2 nie kupi, a 1,6 za 56 tysięcy to makabra. A co do wyposażenia standardowego to osbiście wolałbym centralny zamek oraz el.szyb niż alufelgi

~bartosz r. 2006-06-01

dosyć ładna ale za 1.6 -57 tyś zł to przesada.Ciekawe, czy chociaż klima w standardzie.deska rozdzielcza jak z koreańczyka. Kierownica tandetnie plastikowa.

~alek 2006-06-01

ale to to brzydkie, a mówią ze tak sie bedzie dobrze sprzedawać,to ja się pytam: za taką cenę?? nigdy w życiu bym tekiego czegoś nie kupił i nie wróże żadnych szans na sukces, no chyba że opuszczą ceny o 5-7 tys. złociszy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
Zastanawiałeś się kiedyś co zrobić, aby zakup nowego samochodu był mniej odczuwalny dla rodzinnego budżetu? Sprawdź nowego Citroëna C3 Aircross, który dostępny jest w nowoczesnej formie finansowania Citroën SimplyDrive.