mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Skoda Roomster od lipca w Polsce

Skoda Roomster od lipca w Polsce

Najnowszy produkt Skody, model Roomster ma być odpowiedzią czeskiej marki na nowe wymagania rynku w segmencie aut kompaktowych i kombivanów. Z połączenia kilku rozwiązań Fabii i Octavii II wyszedł model rozmiarami plasujący się w niszowej w Polsce klasie MPV z aspiracjami przeprowadzenia małej rewolucji również w segmencie C.

Skoda Roomster od lipca w Polsce
Historia Roomstera rozpoczęła się w 2003 roku na salonie samochodowym w Genewie. W szwajcarskich halach wystawowych Skoda zaprezentowała wówczas prototyp tego modelu, który wywołał wśród publiczności niemałe poruszenie. Nietuzinkowa sylwetka, przesuwane drzwi w tylnej części auta (rozwiązanie bardzo rzadko spotykane w tej klasie aut), rozsądna ogólna koncepcja samochodu i zapowiedzi Skody o wprowadzeniu auta do seryjnej produkcji były głównymi czynnikami, dla których świat motoryzacyjny dokładniej przyjrzał się temu modelowi.

I faktycznie, już w trzy lata po debiucie Skoda Roomster w wersji produkcyjnej pojawiła się Europie. W pierwszych miesiącach tego roku prezentowana była w Genewie i na targach lipskich w Niemczech, lada dzień pojawi się w sprzedaży w Czechach, a w trzecim kwartale tego roku zawita do Polski. Co prawda wersja produkcyjna została poddana kilku zmianom w stosunku do modelu studyjnego (zrezygnowano między innymi z rozsuwanych drzwi ze względu na zapewnienie lepszego komfortu i wyższego przodu – względy bezpieczeństwa w kolizji z pieszym), jednak forma auta pozostała niezmieniona.

Korzystając z zaproszenia Skody udaliśmy się do stolicy Czech, Pragi aby przyjrzeć się dokładniej nowemu produktowi z Mlada Boleslav i podzielić się pierwszymi wrażeniami z jazdy. Na początek kilka słów o ogólnej charakterystyce modelu.

Zobacz galerię zdjęć z premiery modelu Skoda Roomster

Przy tworzeniu Roomstera głównym założeniem jakim kierowali się projektanci i inżynierowie Skody było stworzenie auta jednocześnie rodzinnego i rekreacyjno-sportowego. Z tego powodu Roomster wyróżnia się ciekawą acz kontrowersyjną sylwetką bardziej przypominającą popularne, dostawcze pickupy . Płyta podłogowa Roomstera to zlepek trzech różnych części, przodu zaczerpniętego od Fabii, zupełnie nowej części środkowej i tyłu od nowej generacji modelu Octavia. Takie rozwiązanie sprawiło, że nowa Skoda ma dość szeroki rozstaw osi 2617 mm co nie jest bez znaczenia w przypadku całkowitej długości auta – 4205 mm oraz pozycjonowania w klasie kompaktów i minivanów, w szeregu z Toyotą Corollą Verso, Fordem Focusem C-Max i również nowym Nissanem Note.

Jeżeli chodzi o polski rynek, to Skoda Roomster oferowana będzie w czterech wersjach wyposażenia: Roomster, Style, Sport i Comfort i z sześcioma silnikami – po 3 benzynowe (1,2 12V HTP 64 KM, 1,4 16V 85 KM, 1,6 16V 105 KM) i wysokoprężne (1,4 TDI PD 70 lub 80 KM oraz 1,9 TDI PD 105 KM). We wszystkich wariantach dostępna będzie 5-stopniowa, manualna skrzynia biegów, zaś dla wersji 105-konnej opcjonalnie będzie można zamontować skrzynię automatyczną Tiptronic.

Do jazd testowych wybraliśmy model z benzynowym silnikiem 1,2 l. odpowiadający naszym zdaniem najbardziej polskim realiom i zasobności portfela przeciętnego Kowalskiego. Mimo że jednostka nie imponuje wygórowanymi osiągami w mieście spisuje się poprawnie. Troszkę gorzej jest już na drogach szybkiego ruchu lub autostradach gdzie Roomster potrzebuje trochę czasu aby rozpędzić się do 130-140 km/h. Silnik jest w miarę elastyczny, jednak budzić zaczyna się dopiero od 4000 obr. Na zdecydowaną pochwałę zasługuje zawieszenie (przód kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna). Konstruktorom udało się znaleźć kompromis pomiędzy twardością i stabilnością w zakrętach, a komfortem. Roomstera prowadzi się precyzyjnie, przy większych prędkościach w zakrętach daje o sobie znać podsterowność co jest wynikiem cięższego przodu auta.

Pierwsze wrażenie jakie zaobserwowaliśmy po zajęciu miejsca w Roomsterze to przestrzeń. Na brak miejsca nie powinni narzekać pasażerowie z przodu i z tyłu. Co prawda miejsce kierowcy jest troszkę ograniczone przez wysuniętą kolumnę kierownicy, jednak podczas dłuższej jazdy nie ma to większego znaczenia i nie odbija się to na kondycji prowadzącego. Pod względem miejsca na nogi z tyłu Roomster wypada bardzo dobrze. Dużą przestrzeń udało się zagospodarować dzięki wyżej usytuowanym (o 4,6 cm) siedzeniom w stosunku do przednich foteli. Komfort jazdy jaki oferuje czeskie MPV jest naprawdę przyzwoity. Na duży plus zasługuje nowatorski system Varioflex umożliwiający składanie i przesuwanie tylnych siedzeń w różnych konfiguracjach, zapewniając jednocześnie szeroki wachlarz przewożenia bagażów. Z ciekawostek można wyróżnić system zabezpieczeń do przewożenia maksymalnie dwóch rowerów wewnątrz auta. Roomster osiąga też dobre wyniki jeśli chodzi o ładowność. W podstawowej konfiguracji siedzeń przestrzeń ładunkowa wynosi 477 l, po złożeniu tylnej kanapy 1555 l, a po całkowitym wyjęciu foteli 1780 l.

W wyposażeniu standardowym znajdą się m.in. w ABS (funkcja ASR), poduszki powietrzne przednie i boczne, czujnik parkowania, radio CD (DIN 1), wspomaganie kierownicy, system Isofix, system Varioflex, 14-calowe alu-felgi.

Czytaj także:

Skoda Roomster na AMI Lipsk 2006-03-31

"Ruszyła produkcja Roomstera" 2006-03-28
Zobacz koniecznie: Wszystko o Skoda Roomster Wszystko o Skoda
Tematy w artykule: Skoda Skoda Roomster

Podobne wiadomości:

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Aktualności 2016-12-02

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Technika 2016-12-01

Komentuj:

~T 2006-06-01

moim zdaniem z wygladu... hmmm... powiedzmy "ciekawy" (w pozytywnym sensie), ale silnik 1,2 12V (czyli jak rozumiem 3 cylindry) to jak na auto o wymiarach 4,2 metra jakas kpina!!! 64km? no coz... na yarisa 1,0 12V z trudem wystarcza 69km a podejzewam, ze roomster bedzie z 50% ciezszy. TOTALNA POMYLKA!!!

~przemo 2006-06-01

brzydki nie jest ale za to cena jest za wysoka i nie ukrywajmy nikt tak dużego auta z silnikiem 1,2 nie kupi, a 1,6 za 56 tysięcy to makabra. A co do wyposażenia standardowego to osbiście wolałbym centralny zamek oraz el.szyb niż alufelgi

~bartosz r. 2006-06-01

dosyć ładna ale za 1.6 -57 tyś zł to przesada.Ciekawe, czy chociaż klima w standardzie.deska rozdzielcza jak z koreańczyka. Kierownica tandetnie plastikowa.

~alek 2006-06-01

ale to to brzydkie, a mówią ze tak sie bedzie dobrze sprzedawać,to ja się pytam: za taką cenę?? nigdy w życiu bym tekiego czegoś nie kupił i nie wróże żadnych szans na sukces, no chyba że opuszczą ceny o 5-7 tys. złociszy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport