mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Skoda Superb

Skoda Superb

Powrót do klasy luksusowej.

Skoda Superb

Skoda pragnie ponownie zaistnieć jako producent luksusowych limuzyn, z których koncern znany był szczególnie w latach dwudziestych i trzydziestych. Po wieloletniej przerwie w produkcji aut wyższej klasy, Skoda zaprezentowała na tegorocznych targach IAA we Frankfurcie model Skoda Superb.

Pierwsza luksusowa limuzyna o tej nazwie produkowana była od 1934 roku. Wówczas auto napędzane było sześciocylindrową jednostką o pojemności 2.5l oraz mocy 55 KM i można je było rozpędzić do zawrotnej prędkości 110 km/h. Samochód wyposażony był w czterobiegową skrzynię oraz hydrauliczne hamulce. Model ten poddawano licznym modernizacjom. W 1936 roku samochód otrzymał lepszy 2.7 litrowy silnik o mocy 60 KM, w 1936 doszła kolejna jednostka napędowa o pojemności 2.9l i mocy 65 KM, w 1938 samochód napędzany był już przez silnik 3.1l i mocy 85 KM i w takiej wersji produkowano go do roku 1946. W roku 1940 Skoda wprowadziła na rynek model Superb 4000 z ośmiocylindrową jednostką napędową o pojemności skokowej 4.0l oraz mocy 96 KM. W roku 1947 ostatecznie zakończono produkcję modelu Superb.

Wersja studyjna nowej czeskiej limuzyny otrzymała nazwę Montreux, jednak ostatecznie chcąc nawiązać do tradycji koncernu zdecydowano się nadać ściśle związaną z historią nazwę Superb.

Auto wyróżnia się trójbryłową sylwetką, a przy tym ponadczasowym i dynamicznym designem. Charakterystyczne elementy nadwozia jak i wnętrza są typowe dla najnowszej rodziny samochodów marki Skoda. Wymienić tu należy m.in. tylne światła zespolone, zderzaki z listwą ochronną, a także osłonę wlotu powietrza chłodnicy, która w nowym modelu posiada większe gabaryty. Model nie odcina się jednak od pozostałych modeli koncernu VW. Świadczy o tym sportowa dynamiczna stylistyka tyłu auta oraz płyta podłogowa Audi A6, o czym informuje rozstaw osi, który wynosi 2.8m i jest zaliczany do najwyższych w swojej klasie. Długość całkowita nowego modelu wynosi 4.8m, a szerokość 1.7m. wymiary te zapewniają komfortową przestronność wnętrza.

W pierwszej wersji znajduje się pięć jednostek napędowych. Trzy benzynowe o pojemności skokowej 2.0l i mocy 115 KM, 1.8l 20V Turbo i mocy 149 KM oraz 2.8 V6 i mocy 193 KM. Oferowane są również 2 silniki wysokoprężne. Czterocylidrowy 1.9l TDI i mocy 130 KM oraz sześciocylindrowy 2,5l TDI i mocy 155 KM.

Jak na limuzynę przystało Skoda Superb posiada również komfortowo wyposażone wnętrze. Do innowacji należy system składanych oparć siedzeń przednich umożliwiający osobie siedzącej z tyłu rozprostowanie nóg, czy ciekawie zaprojektowany schowek na parasol, z którego ściekająca woda zostanie odprowadzona poza samochód. Niestety seryjnie limuzyna ta wyposażona jest tylko w cztery poduszki powietrzne. Skoda Superb dostępna będzie w trzech wersjach wyposażenia: Classic, Comfort i Elegance.

Auto wchodzi właśnie do produkcji w Czechach. Znane są już zatem ceny na tamtejszym rynku, które zwykle są zbliżone do cen samochodów Polsce. Najtańsza wersja Superb ma kosztować 689 900 czeskich koron, co stanowi równowartość około 76 000 zł. Najdroższą Superb można będzie nabyć w Czechach za 1 213 900 koron (ok. 133 000 zł).

W Polsce nowa Skoda Superb ma się pojawić w drugim kwartale 2002 roku. Obecnie nie są jeszcze znane oficjalne ceny tego samochodu, które będą obowiązywały u nas.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport