mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Śladem nowego X-Traila

Śladem nowego X-Traila

W najnowszej generacji Nissana X-Trail, który właśnie wchodzi na nasz rynek, można odnaleźć wiele sprzeczności. Niby jest to całkiem nowy samochód, a tak naprawdę ciężko na pierwszy rzut oka zauważyć jakiekolwiek zmiany w stosunku do poprzednika. Jednak gdy zagłębimy się w szczegóły odnajdziemy sporo elementów, które mają uczynić nowy model jeszcze lepszym.

Śladem nowego X-Traila

Zabierając się za projektowanie nowej generacji X-Traila, Nissan pokazał wszystkim klientom jak ważne jest ich zdanie w procesie projektowania. W końcu to klient, który najpierw płaci i użytkuje, wydaje werdykt i ocenia czy samochód tak naprawdę spełnia oczekiwania, a co trzeba jak najprędzej zmienić. Pierwsza generacja samochodu była strzałem w dziesiątkę dla japońskiego producenta. Wszedł on na rynek dokładnie w takim momencie, kiedy było największe zapotrzebowanie na samochód, który będzie się spełniał nie tylko pod względem funkcjonalności, ale czasem pozwoli na wypad w nieutwardzone asfaltem szlaki.

Po zebraniu opinii na temat poprzedniego modelu okazało się, że dotychczasowi właściciele tych samochodów postawili nie lada wyzwanie przed projektantami. „Okazało się, że zmiana formuły modelu X-TRAIL przyniosłaby nam tylko szkody. Właściciele obdarzyli pierwszą generację tak wielką sympatią, że nie chcieli, abyśmy cokolwiek zmieniali. To był problem – ale niezwykle przyjemny” – powiedział Pierre Loing, Wiceprezes ds. Planowania Produktów w Nissan Europe. W odpowiedzi na to inżynierowie postanowili za wszelką cenę ulepszyć dotychczasowy samochód.

Wbrew pozorom, które narzuca niemal identyczna stylistyka nadwozia, od strony technicznej jest to całkowicie nowy samochód. Bazą dla jego powstania była płyta podłogowa Alliance C, która została wykorzystana w modelu Qashqai. Przez to nowy X-Trail jest większy od swojego protoplasty. Długość pojazdu wzrosła o 175 mm, rozstaw osi o 5 mm, natomiast jego wysokość 10 mm i szerokość 20 mm. Mimo powiększonych gabarytów nadal posiada on charakterystyczną  i kanciastą bryłę, która jednak posiada swój urok. Zawieszenie pojazdu składa się z kolumn MacPhersona z przodu oraz niezależnego systemu wielodrążkowego. Taka konfiguracja pozwala na stabilność pojazdu przy dużych prędkościach i precyzyjne prowadzenie.

Prosta, masywna i solidna stylizacja nadwozia wywołuje dobre wrażenie, a zwiększone wymiary procentują w postaci większej ilości miejsca we wnętrzu. Wiele elementów i detali nadwozia przeszło kosmetyczne zmiany, ale nie były one zbytnio radykalne. Jednym z najważniejszych parametrów terenowych X-Traila jest 200 mm prześwitu oraz kąty natarcia i zejścia wynoszące odpowiednio 29 i 23 stopnie. Nadwozie Nissana może brodzić na głębokości do 350mm.

Obserwacja najnowszych trendów przez Nissana zaowocowała lekką zmianą taktyki, jeśli chodzi o wdrażanie nowych jednostek silnikowych. Coraz większa sprzedaż silników wysokoprężnych sprawiła, że w najbliższej przyszłości japoński koncern właśnie na nich będzie się koncentrował. Alians Nissana i Renault zaowocował trzema nowymi jednostkami. W nowym X-Trailu będą dostępne dwa silniki benzynowe oraz dwa wysokoprężne. Jeśli chodzi o ostatni rodzaj to jest to dwulitrowa jednostka wyposażona w układ wtrysku common-rail. W zestawieniu modelu X-Trail dostępne są jego dwie odmiany, jedna słabsza o mocy 150KM oraz druga wynosząca 173KM. Obie jednostki dysponują bardzo wysokim momentem obrotowym, rzędu 320 i 360 Nm. Ich moc szczytowa niemalże w całości jest już dostępna w dolny m zakresie obrotomierza. Apetyt na paliwo w trasie to wydatek rzędu 7,1 l/100km oraz 7,4 l/100km. Standardowo oba silniki współpracują z manualną skrzynią biegów o sześciu przełożeniach. Za dopłatą można zamówić bezstopniowy automat.

Japończyk o mocno terenowych aspiracjach będzie też dostępny z silnikami benzynowymi. Podstawową jednostką jest dwulitrowy motor z dwoma wałkami rozrządu o pojemności 1.997 cm3. Rozwija on moc rzędu 141 KM przy 6.000 obr./min. Jego moment obrotowy to 196 Nm. Silnik ten jest dostępny w wersjach z napędem na dwa i cztery koła. Jego średni apetyt na 95-oktanową benzynę bezołowiową wynosi 8,7 l/100km. Topową jednostką benzynowa jest znany z poprzedniego X-Traila silnik czterocylindrowy o pojemności 2,5 litra. Rozwija on moc maksymalną na poziomie 169 KM oraz moment obrotowy 233 Nm. Silnik został wyposażony w podwójny wałek rozrządczy górny, system szesnasto-zaworowy oraz moduł zarządzający bezstopniową zmianą faz rozrządu. Motor charakteryzujące się wysoką kulturą pracy oraz średnim spalaniem rzędu 9,6 l/100km. Podobnie jak w przypadku wersji wysokoprężnych, nowe auto będzie zamówić wraz ze skrzynią manualną oraz automatyczną.

Poza jednostkami silnikowymi oraz wyglądem nadwozia, kluczowym elementem nowej wersji jest układ napędu nazwany ALL MODE 4x4-i. Działa on w oparciu o szereg czujników monitorujących bocznej, przednie i tylne przeciążenia ślizg oraz kąty skrętu. Poprawia on stabilność X-Traila w terenie oraz dają pewność w skrajnych momentach, gdy potrzebne jest przekazanie pełnej mocy na oś, która ma najlepszą przyczepność. System podobnie jak w modelu Qashqai jest obsługiwany za pomocą specjalnej gałki obrotowej, umieszczonej w tunelu środkowym. Inną ciekawostką technologiczną w nowym modelu jest system DSS (Downhill Drive Support) oraz USS (Uphill Drive Support). Ten pierwszy jest uruchamiany w momencie, kiedy przełączymy napęd w tryb LOCK. System wykorzystuje korekcje hamowania do utrzymania kontrolowanej prędkości zjazdu w dół, wynoszącej 7 km/h. Kierowca puszcza wtedy pedał hamulca i sprzęgła, a system troszczy się o resztę. Z kolei system USS włącza się automatycznie w momencie podjazdu w terenie, którego kąt nachylenia wynosi co najmniej 10 procent. Zapobiega on stoczeniu się w dół.

Nowy Nissan X-Trail będzie dostępny na naszym rynku już od 97.900 złotych. W skład najtańszej wersji wyposażeniowej XE będzie wchodzić jednostka benzynowa o pojemności dwóch litrów oraz skrzynia manualna. Za najtańszego X-Traila z silnikiem diesla zapłacimy 12 tysięcy złotych więcej  (109.900 zł). Najdroższa wersja nowego Nissana będzie kosztować 136.400 złotych. W topowej wersji znajdziemy silnik benzynowy o pojemności 2,5 litra sprzężony z przekładnią bezstopniową CVT.

Zobacz galerię zdjęć modelu Nissan X-Trail

Zobacz koniecznie: Wszystko o Nissan X-TRAIL Wszystko o Nissan
Tematy w artykule: Nissan Nissan X-TRAIL

Podobne wiadomości:

Tanie auto elektryczne od Renault-Nissan

Tanie auto elektryczne od Renault-Nissan

Aktualności 2016-11-08

Nissan Navara - EnGuard Concept do ratowania życia

Nissan Navara - EnGuard Concept do ratowania...

Premiery 2016-09-23

Komentuj:

~Jerzy 2007-12-27

Jeżdżę nowym X-Trailem 2,0 diesel + automat od lata 2007. Bez zarzutu.

~Piotrek 2007-09-01

Chyba bulwarówka a nie terenówka, zwłaszcza nowa CR-V i RAV4.

~gaz 2007-08-31

Nissan X-trail (tak jak Mitsubishi Outlander, Honda cr-v, Suzuki Grandvitara czy Toyota Rav4) to świetna terenówka ZA BARDZO DOBRE PIENIADZE ! Wystarczy dodać że koreańskie plastiki, takie toczydła jak Hyundai Santa Fe czy Kia Sorento czy SsangYong Rexton kosztują podobne pieniądze !

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport