mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Światowa premiera GTI

Światowa premiera GTI

Skrót GTI stał się symbolem całego "gatunku" samochodów i "kompaktowej dynamiki". Na Międzynarodowym Salonie Samochodowym (IAA) we Frankfurcie koncern Volkswagen pokazał Golfa GTI piątej generacji.

Zaprezentowany we Frankfurcie model studyjny GTI świadomie odwołuje się do pierwszej generacji GTI. Dlatego jest czerwony, ma czarną osłonę chłodnicy i dzięki istotnym modyfikacjom wyraźnie odróżnia się od pozostałych wersji Golfa.
Model studyjny łączy w sobie tradycyjne cechy GTI ze stylistyką nowej generacji. Podobnie jak w przedstawionym podczas salonu IAA modelu studyjnym roadstera o nazwie concept R, także w GTI dominuje wyraźny motyw „V” w przedniej części nadwozia. Pokrywa silnika wymodelowana jest w kształcie grota strzały, a jej przedłużenie tworzy w przednim spojlerze obramowanie czarnej, błyszczącej osłony chłodnicy, której forma przypomina herb. Kratownica chłodnicy o strukturze plastra miodu otoczona jest charakterystyczną dla GTI czerwoną listwą ozdobną. Trzy duże otwory wlotowe powietrza w zderzaku podkreślają moc nowego silnika FSI Turbo.
Dolna część samochodu wykończona jest czarnymi elementami charakterystycznymi dla GTI. Tył GTI różni się od wersji Trendline, Comfortline i Sportline mocniej zaakcentowanym spojlerem dachowym i chromowaną, podwójną rurą wydechową.
Listwy progowe, pedały i podpórka lewej nogi wykonane są z aluminium. Aby zapobiec ślizganiu się umieszczono na nich elementy gumowe. Zaprojektowane od nowa sportowe fotele wykonane ze skóry (również z tyłu pojedyncze fotele) są doskonale dopracowane pod względem ergonomicznym i już na pierwszy rzut oka zapraszają do podróży. Zwłaszcza ich wysokie oparcia i optycznie zintegrowane z nimi regulowane zagłówki nadają wnętrzu niezwykle sportowy charakter. O starannym dopracowaniu każdego szczegółu świadczy na przykład logo GTI umieszczone na zagłówkach. Podobnie jak w pierwszej generacji GTI z 1976 roku, także w modelu studyjnym GTI z roku 2003 zastosowano trójramienną kierownicę wykonaną ze skóry. Na każdym z ramion znajduje się aluminiowy element ozdobny, a na ramieniu pionowym umieszczono logo GTI. Miejsce, w którym kierowca trzyma kierownicę zostało wyprofilowane i pokryte zamszem jak w samochodach rajdowych. Forma elementów znajdujących się na tablicy rozdzielczej odzwierciedla techniczną precyzję wykonania. Okrągłe zegary obramowane są aluminiowymi pierścieniami.
W modelu studyjnym GTI można znaleźć rozwiązania techniczne pochodzące z Golfa piątej generacji: najwyższej jakości nadwozie, nowe, dynamiczne i bezpieczne podwozie (wraz z ESP i asystentem hamowania), nowy, elektromechaniczny układ kierowniczy, bezpośredni wtrysk benzyny (FSI) wspomagany w GTI turbosprężarką oraz nową, sekwencyjną skrzynię biegów (DSG). 
Dostosowując się do wysokiej mocy silnika i filozofii GTI w modelu studyjnym zastosowano wyraźnie sztywniejsze, lecz nadal zapewniające odpowiedni komfort jazdy sportowe podwozie. Nowe, 18-to calowe obręcze ze stopu metali lekkich z szerokimi oponami gwarantują doskonały kontakt z podłożem i umożliwiają montaż większych niż dotychczas hamulców z zaciskami w czerwonym kolorze. Nowością jest także układ wydechowy z podwójną końcówką rury wydechowej.
Z pewnością pojawi się pytanie, czy model studyjny będzie w przyszłości modelem seryjnym? Będzie. Kiedy? Salon Paryski 2004 byłby dobrym momentem na wprowadzenie go na rynek.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport