mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Volkswagen Golf Variant Alltrack - nie tylko na piknik

Volkswagen Golf Variant Alltrack - nie tylko na piknik

Moda na "uterenowione" modele rozciąga się na coraz to nowe marki, modele i segmenty rynkowe. Teraz do gry o klienta, który chciałby być właścicielem takiej "terenówki" włączył się Volkswagen z modelem Golf.

Volkswagen Golf Variant Alltrack - nie tylko na piknik
Nazwa Alltrack nie jest naturalnie niczym nowym w ofercie Volkswagena. Od 2012 roku oferowany był przecież Passat Alltrack, który dość udanie połączył świat asfaltu i bezdroży. Zresztą w całym koncernie VAG tzw. uterenowione modele osobowe mają się bardzo dobrze. Audi ma Allroady, Skoda - Scouty i nawet Seat wprowadził do oferty odmianę X-Perience Leona. Dlatego nie dziwi, że i Golf otrzymał wersję, którą bez większych obaw będzie można zjechać z asfaltu.

Wersja Alltrack Golfa będzie oferowana jedynie w nadwoziu kombi (Variant). W porównaniu do "asfaltowego" wariantu, który przecież również można zamówić z napędem na wszystkie koła (4Motion), Alltrack będzie się wyróżniał podwyższonym o 20 mm prześwitem, plastikowymi nakładkami na nadkolach i progach oraz nieco innymi zderzakami, a także osłonami chroniącymi podwozie auta. Do tego dochodzą srebrne relingi (w zwykłym kombi są czarne), w takim samym kolorze obudowy lusterek oraz specjalnie zaprojektowane dla tej wersji Golfa 17- bądź 18-calowe felgi.

Wewnątrz Golfa Alltracka jest już zdecydowanie mniej śladów jego "terenowego" charakteru. Gdyby nie logo wersji na progach oraz fotelach, wówczas mało kto mógłby się połapać, z jaką odmianą kompaktowego Volkswagena ma do czynienia. Alltrack wyróżnia się bowiem jeszcze aplikacjami Dark Magnesium, czyli szarymi wstawkami na konsoli środkowej i desce rozdzielczej, oraz Track na poszyciu drzwi. Poza tym jest już identycznie jak w zwykłych Variantach, choć trzeba przyznać, że jakość użytych materiałów jest lepsza niż u kuzynów z Czech czy Hiszpanii. Co chyba nikogo nie dziwi...

Golf Variant Alltrack niczym nie ustępuje asfaltowemu kombi pod względem przestronności kabiny. Z przodu docenimy liczne możliwości konfiguracji pozycji, zaś z tyłu miejsce zacznie brakować dopiero wysokim pasażerom i to w sytuacji, gdy będą zmuszeni siąść za równie wysokimi osobami. Bez zmian jest bagażnik Alltracka. W standardowym ułożeniu tylnych siedzeń oferuje 605 litrów pojemności, zaś po ich złożeniu (specjalne dźwigienki znajdziemy również od strony bagażnika) wartość ta rośnie do 1620 l. Warto jeszcze dodać, że bagażnik jest naprawdę ustawny - w najwęższym miejscu ma ponad metr szerokości, a w najniższym ponad 93 cm. Długość przestrzeni bagażowej do tylnej kanapy wynosi 1055 mm, zaś do oparć przednich foteli 1831 mm.


Same nakładki i podwyższony prześwit to za mało, żeby rozważać jakieś większe terenowe harce. Dlatego w Alltracku seryjnie montowany jest napęd na 4 koła (4Motion) ze sprzęgłem Haldex piątej generacji. W normalnych warunkach drogowych 100 proc. napędu trafia na koła przedniej osi, w razie problemów w ułamku sekundy nawet cały moment obrotowy może zostać przekazany na tylne koła.

Przed utratą trakcji kierowcę chronią jeszcze systemy EDS i XDS+. System EDS, czyli elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego, współpracuje z układem ESP i pełni funkcję blokad poprzecznych obu osi. Funkcja XDS+ działa podczas szybciej pokonywanych zakrętów, przyhamowując wewnętrzne koła i zwiększając stabilność auta.

Właściwości jezdne Alltracka są uzależnione w dużej mierze od trybu jazdy, który wybierzemy. Do wyboru mamy cztery znane już tryby - Normal, Eco, Sport oraz Individual oraz jeden nowy - Offroad. W tym ostatnim aktywowany jest m.in. asystent zjazdu ze wzniesień, inną charakterystykę ma pedał gazu i inaczej też pracuje ABS. Zaletą Alltracka jest także możliwość pociągnięcia przyczepy o masie do 2 ton.

Myśląc o nabyciu Varianta Altrack będziemy mieć do wyboru tylko cztery jednostki napędowe, za to oferujące dość liczne stada koni. Jedynym silnikiem benzynowym, po raz pierwszy w ofercie Golfa, jest jednostka 1.8 TSI o mocy 180 KM i maksymalnym momencie obrotowym 280 Nm (od 350 obr/min). Silnik ten oferowany z przekładnią DSG zapewnia sprint do setki w 7,8 sekundy.

Do wyboru będą też trzy silniki Diesla. Podstawowy 1.6 TDI generuje moc 110 KM i maksymalny moment 250 Nm (od 1500 do 3000 obr/min). Dwa mocniejsze, dwulitrowe diesle TDI oferują moc 150 i 184 KM oraz maksymalny moment obrotowy 340 i 380 Nm.

Podczas pierwszych jazd testowych Golfem Variantem w odmianie Alltrack miałem okazję sprawdzić i na asfalcie, i w lekkim terenie najmocniejszą wersję wysokoprężną. O tym, że zapewnia naprawdę dynamiczne osiągi, nie trzeba chyba nikogo przekonywać. W końcu nie bez powodów silnik ten znajdziemy chociażby w Golfie GTD czy wysokoprężnej Octavii RS. Ta wersja silnikowa, współpracująca z dwusprzęgłową, 6-biegową przekładnią DSG, pierwszą setkę na prędkościomierzu osiąga już po 7,8 sekundy i bez większego wysiłku rozpędza się do prędkości rzędu 150-160 km/h. Właściwości jezdne są identyczne ze standardowymi Golfami, zaś obecne na pokładzie napęd na 4 koła oraz układy EDS i XDS+ wkroczą do akcji, gdy kierowca przegnie z prędkością.

O właściwościach terenowych ciężko coś więcej powiedzieć. Wprawdzie podczas premierowych jazd mieliśmy okazję sprawdzić Alltracka również i na nieutwardzonej nawierzchni, ale, umówmy się, większość polno-leśnych duktów jesteśmy w stanie pokonać każdą typową osobówką. W Alltracka trasę tę mogliśmy pokonać z nieco większą prędkością, ufając, iż osłony podwozie skutecznie ochronią auto od kontaktu z większymi nierównościami, wystającymi korzeniami czy większymi kępami trawy.

Volkswagen Golf Variant Alltrack nie był chyba niemieckiej marce do szczęścia bezwzględnie konieczny. Dziś imitację terenówek skutecznie realizują crossovery i to po nie bardzo chętnie sięgają klienci. Czy Alltrack im dorówna? Z pewnością dorównał ceną, gdyż najtańsza wersja "uterenowionego" Golfa (1.6 TDI) kosztuje 107.190 zł, zaś najmocniejszy diesel to wydatek minimum 128.690 zł. I nawet zakładając, że już w "sklepiku" z dodatkami wiele nie zostawimy (Alltrack jest bogato wyposażony w standardzie), to i tak jest to sporo i kilka aut konkurencji w tej cenie nabędziemy.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Cena podstawowa już od: 63 090 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-3dr. kombi-5dr. van-5dr.

Podobne wiadomości:

Volkswagen Gira - przyszłość podróży

Volkswagen Gira - przyszłość podróży

Technika 2016-11-30

VW Arteon następcą CC

VW Arteon następcą CC

Aktualności 2016-11-28

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport