mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Volkswagen e-up! - pierwsza jazda

Volkswagen e-up! - pierwsza jazda

Po kilku latach nieśmiałego podejścia do tematu, producenci w końcu uderzyli w niszę jaką są samochody elektryczne. Volkswagen zaprezentował ostatnio kilka propozycji w tym temacie, a jedną z nich jest elektryczny e-Up!

Volkswagen e-up! - pierwsza jazda

Mały, miejski Volkswagen zasilany prądem od swojego spalinowego brata różni się detalami. Auto jest oferowane w wersji pięciodrzwiowej, a jego wymiary to: długość 3.540 mm, szerokość 1.645 mm (bez lusterek zewnętrznych) i wysokość 1.475 mm. W wersji elektrycznej standardem są diodowe światła dzienne w kształcie łuku, wbudowane w zderzak. Jest to znak rozpoznawczy tego elektrycznego samochodu, jak również logo VW na niebieskim tle. W miejscu, gdzie normalnie powinien znajdować się wlot powietrza, czyli grill pojawiła się zamknięta, chromowana listwa. Do chłodzenia wystarczą dwa wloty powietrza nad i pod tablicą rejestracyjną. Tylne lampy również nawiązują do przedniego łuku, a trzecie światło stop posiada jasne obramowanie. Specjalna wersja posiada także specjalnie zaprojektowane felgi poprawiające aerodynamikę.

Po wciśnięciu przycisku start, zamiast charakterystycznego kręcenia rozrusznikiem zobaczymy na desce rozdzielczej komunikat o gotowości do jazdy, a następnie uświadczymy cichy szmer urządzeń pracujących na pokładzie.

Sercem elektrycznego up-a! jest silnik elektryczny oferujący moc 82 KM. Jest on zasilany przy pomocy baterii litowo-jonowej, umieszczonej w podłodze, dzięki czemu nie zabrano miejsca w kabinie czy przestrzeni bagażowej. Bateria waży 230 kg, natomiast masa całkowita samochodu to 1 139 kg. Przenoszeniem mocy na przednią oś zajmuje się 1-biegowa przekładnia.

Elektryczny z pewnością nie oznacza "wolny". Mały e-up! dość żwawo włącza się do ruchu za sprawą 210 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Prędkość "miejską", czyli 60 km/h osiąga w 4,9 sekundy. Prędkość 100 km/h pojawia się na liczniku po 12,4 sekundy.



Najwięcej zainteresowania w tym modelu wzbudza zasięg. Filozofia tworzenia takich samochodów polega na założeniu, że większość kierowców na co dzień pokonuje standardową trasę do pracy urozmaicaną wyjazdem na zakupy lub gdzieś pod miasto. W efekcie w ciągu dnia pokonujemy nie więcej jak kilkadziesiąt kilometrów. Zasięg w e-up! zależy przede wszystkim od stylu jazdy oraz jednego z trzech trybów pracy silnika: standardowego, Eco oraz Eco+. Kierowcy, którzy chcą szybko pokonać krótki dystans, mogą pozostać w trybie standardowym. Jeżeli trasa ma być dłuższa, wskazany jest tryb Eco. W przypadku drugiego oraz trzeciego moc silnika jest w odpowiedni sposób obniżana oraz odłączane są elementy komfortu (jak np. klimatyzacja). Zasięg w pełni naładowanego samochodu wynosi pomiędzy 120, a 160 kilometrów. Nie jest to wiele, ale do codziennego przemieszczania może wystarczyć.

Według wyliczeń elektryczny Volkswagen zużywa 11,7 kWh na 100 km. Przy średniej cenie energii elektrycznej na poziomie 56 groszy, przejechanie 100 km kosztuje tylko 6,55 zł.

Użytkownik samochodu ma kilka możliwości ładowania go. Najprostszy to podłączeniedo normalnego gniazdka 230 V. Czas ładowania, przy mocy 2,3 kW z sieci, wynosi ok. dziewięć godzin. Jako opcję Volkswagen oferuje domową stację Wallbox do garażu lub Carport, ładującą z mocą 3,6 kW. Całkowicie rozładowana bateria ładuje się wtedy przez sześć godzin. Za jakiś czas w ofercie pojawi się możliwość ładowania mocą 40 kW. Wtedy bateria w 80 procentach naładuje się w ciągu 30 minut.

Wyposażenie standardowe w Volkswagenie e-up! to: regulacja wysokości fotela kierowcy, oparcie tylnej kanapy dzielone i składane w stosunku 40:60, chromowane pierścienie przy licznych elementach funkcyjnych i obsługowych (prędkościomierz, osłona na konsoli środkowej, klamki w drzwiach, przełącznik świateł), funkcja wyboru profilu jazdy, automatyczna klimatyzacja (Climatronic), radio z odtwarzaczem CD (z MP3) i mocą 2 x 20 W, maps + more (z mobilnym, 5-calowym ekranem dotykowym, złączem Bluetooth dla smartfonów i usługami Live), Car-Net e-Remote (aplikacja do zdalnego sterowania i sprawdzania funkcji i informacji samochodu), komputer pokładowy, ogrzewane przednie siedzenia, ogrzewana przednia szyba, centralny zamek i elektrycznie obsługiwane szyby w przednich drzwiach.

Lista wyposażenia dodatkowego nie jest długa. Znajdują się tam takie elementy jak: "sound plus” (głośniki z tyłu), „Pakiet drogowy”, który obejmuje tempomat i czujniki parkowania ParkPilot, ostrzegające kierowcę akustycznie przed znajdującymi się z tyłu przeszkodami, przednie listwy progowe z napisem „e-up!”, dywaniki z niebieskimi szwami, panoramiczny rozsuwany/unoszony dach, zmienną podłogę w bagażniku, opony zimowe lub całoroczne oraz gniazdo szybkiego ładowania CCS. 

 

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport