mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Wyścigowy diesel Audi

Wyścigowy diesel Audi

Audi R10 będzie pierwszym samochodem z silnikiem diesla w historii słynnego wyścigu w Le Mans. Bolid z dwunastocylindrowym TDI o mocy 650 koni mechaniczych zaprezentowany wczoraj w Paryżu ma zapewnić sukces godny swojego poprzednika, Audi R8.

Wyścigowy diesel Audi

Nowe Audi R10 napędzane jest 5,5-litrowym silnikiem V12 TDI z podwójnym turbodoładowaniem. Nie dość, że jest bardzo cichy i ekonomiczny, to jest najpotężniejszym wyścigowym dieslem świata. Jednostka wytwarza 650 koni mechanicznych i olbrzymi moment obrotowy: 1100 Nm. Zanim samochód pojedzie w 24-godzinny klasyku we Francji (17-18 czerwca), już w marcu będzie ścigał się w dwunastogodzinnym Sebring (USA).

Tu zobacz pełną galerię zdjęć Audi

Oczekiwania i poprzeczka ustawiona dla nowego auta jest umieszczona bardzo wysoko. Po raz pierwszy Audi pojawiło się w Le Mans w 1999 i zwyciężyło w pięciu z sześciu dorocznych wyścigów. Sukces zapewniały wtedy jednostki TFSI (turbodoładowane silniki benzynowe z wtryskiem bezpośrednim), które niedawno pojawiły się w seryjnych modelach koncernu.

Eksperyment z dwunastocylindrowym TDI wykonanym w całości z aluminium również ma rozwinąć doświadczenia i dać inżynierom pole do ulepszania jednostek seryjnych. „Dziś co drugie Audi jest dostarczane z silnikiem TDI. W Przyszłości spodziewamy się zwiększenia udziału diesli w sprzedaży naszych aut” -  powiedział podczas wczorajszej prezentacji R10 prof. dr Martin Winterkom, przewodniczący zarządu Audi AG.

Nowy silnik jest pod względem inżynierskim wielkim wyczynem. Ciśnienie wtrysku z łatwością przekracza 1,6 bara (takie dostępne jest w samochodach seryjnych), zastosowano 2 filtry cząstek stałych. Moc i moment obrotowy są dostępne w przedziale 3 do 5 tysięcy obr./min. Żaden wyścigowy nie jest w stanie osiągnąć takiego wyniku. Kierowca podczas wyścigu może ograniczyć ilość zmian biegów, a więc zyskać czas, a to dzięki niezwykłej elastyczności jednostki.

Sprawdź ofertę rynkową Audi w Polsce

Jak mówi szef sportowego działu Audi, dr Wolfgang Ullrich, „ R10 jest jak dotąd największym wyzwaniem przed jakim stoi Audi Motorsport. Ullrich podkreśla, że Audi jako pierwsze przybliża technologię TDI do granic sportu wyczynowego.

Czytaj także:

Moda na HEMI 2005-12-14

Koniec TDI w Volkswagenie 2005-11-25

Więcej klasy S 2005-12-08


Podobne wiadomości:

Moda na Hemi

Moda na Hemi

Aktualności 2005-12-14

Koniec TDI w Volkswagenie

Koniec TDI w Volkswagenie

Technika 2005-11-25

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Wodorowy Lexus już za cztery lata
Wodorowy Lexus już za cztery lata
Brytyjskie źródła donoszą, powołując się na szefa europejskiego oddziału Lexusa, że już za cztery lata japoński producent zaoferuje klientom samochody elektryczne zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi.