mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Zobacz hybrydową Toyotę Prius

Zobacz hybrydową Toyotę Prius

Toyota Prius to pierwszy masowo produkowany samochód o napędzie hybrydowym, benzynowo-elektrycznym Prius został zaprojektowany przez Centrum Projektowe Toyoty Calty w Kalifornii jako tradycyjny, komfortowy sedan z rewolucyjnym układem napędowym.

Toyota Prius to prawdziwy przełom w technologii produkcji samochodów emitujących minimalne ilości zanieczyszczeń.

Prius (od łacińskiego, pójdź przodem) to czterodrzwiowy, pięcioosobowy sedan, który prowadzi się jak zwykły samochód osobowy. Ma pełne wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, włączając w to układ hamulcowy z ABS i elektronicznym układem rozdziału siły hamowania oraz poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, dodatkowe elementy wyposażenia dla wygody pasażerów czyli elektrycznie sterowane szyby, sprzęt audio, klimatyzacja, a za dopłatą system nawigacji satelitarnej.

Toyota Prius ma napęd hybrydowy określony mianem Toyota Hybrid System (THS). Ponieważ na zespół napędowy nowego samochodu składają się: wysoko wydajny silnik benzynowy o pojemności 1,5 litra i motor elektryczny, więc Prius może poruszać się z pomocą jednego z nich lub ich kombinacji. Stopień wykorzystania każdego jest stale monitorowany drogą elektroniczną i zależy od prędkości samochodu i jego obciążenia celem utrzymania jak najbardziej ekonomicznych warunków pracy. Zaawansowana technologia THS oznacza, że Prius to prawdziwy pojazd o napędzie hybrydowym, który może poruszać się całkiem niezależnie na jednym ze swoich silników, a nie – jak wiele innych aut – na silniku benzynowym wspomaganym tylko przez motor elektryczny. W sprzyjających warunkach drogowych, benzynowy silnik Priusa wyłącza się, a rolę napędu przejmuje motor elektryczny.

Auto ma przestronne wnętrze, duży rozstaw osi (2,550 mm) przy niewielkiej długości całkowitej nadwozia (4,315 mm) oraz cztery szerokie drzwi umożliwiające łatwy dostęp do wnętrza.

Toyota Prius będzie sprzedawana w Europie w jednakowym wyposażeniu, z niedługą listą wyposażenia dodatkowego, na której znajdzie się na przykład układ nawigacji satelitarnej. Prius ostatniej generacji, który trafi do Europy, ma większe zderzaki, tylne lampy przeciwmgielne oraz tylny spojler.

Prius to bez wątpienia właściwy samochód na XXI wiek, zarówno z punktu widzenia technicznego jak i estetycznego. Ma przyszłościowy wygląd nie odbiegający jednak zbytnio od wyobrażeń tradycyjnego auta – czterech drzwi, czterech kół, maski i bagażnika.

Zwarta konstrukcja napędu Toyota Hybrid System (THS) umożliwiła projektantom opracowanie nadwozia typu „cab-forward” z krótką maską i małymi zwisami nadwozia. To z kolei oznacza większy rozstaw osi, który daje stabilną i komfortową jazdę i powiększoną kabinę pasażerską.

Profil górnej części nadwozia opracowano z wykorzystaniem symulacji komputerowych opływu powietrza, przebiega on bez zakłóceń i jest wspomagany przez zastosowanie tylnego spojlera. Podwozie z kolei jest płaskie, tylko niewielkie przetłoczenia umieszczone przed przednimi i tylnymi kołami wspomagają opływ powietrza w tych punktach.

W rezultacie tych prac nadwozie Priusa uzyskuje niebagatelnie niski współczynnik oporu aerodynamicznego o wartości Cd: 0,29, który przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa, cichszej jazdy oraz poprawy osiągów.

Najważniejszym zagadnieniem, na które zwrócono uwagę przy projektowaniu wnętrza samochodu była przestrzeń wewnątrz i komfort jazdy dla kierowcy i pasażerów. Podwyższona pozycja foteli pozwala na uzyskanie doskonałej widoczności we wszystkich kierunkach oraz zapewnia lepsze, bardziej naturalne podparcie bioder niż w tradycyjnych samochodach. Pomimo swojego zgrabnego kształtu Prius oferuje mnóstwo miejsca w okolicach głów jadących pasażerów.

Szerokie wycięcie otworu bagażnika pozwala na łatwy do niego dostęp. Bagażnik ma pojemność 390 litrów i można w nim zmieścić nawet niewygodne ładunki, a to dzięki dzielonemu (60:40) i składanemu siedzeniu tylnemu.

Przestrzeń wewnętrzna i komfort to priorytety projektantów Priusa. Tablica rozdzielcza o nowoczesnych, ergonomicznie zaprojektowanych kształtach jest oddalona od kierowcy i pasażera przedniego fotela, nadając kabinie pasażerskiej lekkiego i przestronnego wyglądu.

Przestrzeń pasażerska Priusa proponuje dla wygody pasażerów mnóstwo schowków. Drobne przedmioty można umieszczać w kieszeniach drzwi, pojemniku w konsoli centralnej i środkowej, kieszeniach umieszczonych w oparciach foteli. W specjalnych uchwytach można umieszczać kubki z napojami.

Bezpieczny, mocny i trwały Prius ma tradycyjne stalowe nadwozie, bezpieczne i trwałe, poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, belki zabezpieczające we wszystkich drzwiach, hamulce z ABS i układem modulacji siły hamowania i zawieszenie dostrojone do optymalnego komfortu i przyczepności.

Zapewnione jest bezpieczeństwo i całkowity spokój. Komfort jazdy z jednej i sztywna konstrukcja nadwozia samochodu z drugiej strony umożliwiły precyzyjne dostrojenie zawieszenia do wymogów europejskiego stylu jazdy. Krótko mówiąc, pasażerowie Priusa podróżują bezpiecznie i komfortowo.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport