mojeauto.pl > motogazeta > Samochody luksusowe > BMW Serii 3: Od debiutu aż po szóstą generację

BMW Serii 3: Od debiutu aż po szóstą generację

Już za kilkanaście dni do polskich salonów zawita najnowsza, szósta już generacja przedstawiciela klasy średniej od BMW. BMW Serii 3 debiutujące w sprzedaży w tym roku oznaczone jest fabrycznym kodem F30. Zanim będziemy mogli podziwiać auto w salonach i na ulicach warto przypomnieć poprzednie generacje i jak to wszystko się zaczęło.

BMW Serii 3: Od debiutu aż po szóstą generację
BMW E21
Pierwsza generacja zadebiutowała w 1975 roku. Samochód o fabrycznym kodzie E21 charakteryzował się dużymi oknami i klinowym kształtem nadwozia. Przód auta to charakterystyczny grill z dwoma nerkami BMW. To czym do tej pory wyróżnia się ta generacja to przód, który sprawił, że pierwszą trójkę określa się przydomkiem "rekin". Auto posiadało długość 4355 mm, szerokość 1610 mm oraz wysokość 1380 mm. Pod maska tej generacji pracowały jednostki czterocylindrowe o poj. 1573, 1766 i 1990 cc. Modele
posiadały oznaczenia 316, 318, 320, i 320i. Rok po debiucie samochód otrzymał tytuł najlepszego sedana na świecie o pojemności dwóch litrów, przyznany przez "auto motor und sport". W roku 1977 BMW wprowadza silnik sześciocylindrowy, a modele 323i orz 320 wyposaża w hamulce tarczowe wszystkich kół. Prędkość maksymalna jaką osiągało BMW 323i to 190 km/h. Po sześciu latach od rozpoczęcia produkcji pierwsza generacja odchodzi do muzeum.

BMW E30
W roku 1982 pojawia się druga generacja. Auto zmienia swoją stylistykę m.in. poprzez zanik charakterystycznego rekinowatego przodu. Inżynierowie BMW ulepszyli konstrukcję oraz poszerzyli rozstaw kół o ok. 35 mm. Prace w tunelu aerodynamiczny spowodowały, że samochód charakteryzował się współczynnikiem oporu powietrza wynoszącym 0.37. Przednie reflektory zostały odsunięte od środka bardziej ku krawędzi auta. W tej generacji pojawiła się po raz pierwszy sportowa wersja M3 w 1985 roku, dwa lata wcześniej zadebiutował czterodrzwiowy sedan. W roku 1987 pojawia się wersja kombi określana mianem touring. Razem z tą generacją BMW wprowadza wersję 325ix wyposażoną w napęd na cztery koła. W 1989 roku debiutuje wersja 318is, pierwsze auto z silnikiem czterocylindrowym wyposażonym w cztery zawory na cylinder. Druga generacja obecnie staje się bardzo ciekawym youngtimerem. Ta generacja powstawała do roku 1993.

BMW E36
Osiem lat po debiucie drugiej generacji na rynku pojawia się trzecia generacja E36. Nowy model to już rewolucja stylistyczna. Znikają okrągłe światła. w miejsce których pojawiają się jednolite reflektory. Auto znacznie urosło i przez to jest bardziej przestronne w porównaniu do swojego poprzednika. W 1992 roku pojawia się wersja dwudrzwiowa i zaraz po niej kabriolet oraz M3. Pod maską sześciocylindrowy silnik wyposażony jest w dwa wałki rozrządu i cztery zawory na komorę spalania. Po raz pierwszy pojawia się sterowanie zmiennymi fazami rozrządu. Nowe modele to 325tds, pod maską którego pracuje sześciocylindrowy silnik Diesla wyposażony w turbosprężarkę oraz intercooler. Debiutuje 318tds z pierwszym czterocylindrowym silnikiem turbo. Przełom roku 94/95 to pojawienie się lekkiej aluminiowej skrzyni korbowej.

BMW E46

Rok po zakończeniu produkcji trzeciej generacji w 1998 roku pojawia się kolejna generacja. O 40 mm auto jest szersze w porównaniu do poprzednika i posiada o 60 mm zwiększony rozstaw kół. Podwójny grill z charakterystycznymi nerkami BMW został zintegrowany z maską samochodu. W modelu 320d debiutuje pierwszy diesel z bezpośrednim wtryskiem oraz 318i z dwoma wałkami równoważącymi. W silniku Diesla 330d pojawia się system wtrysku Common Rail. W 2001 roku BMW prezentuje system Valvetronic. Wraz z tą wersją na rynku debiutuje nowa technologia napędu na cztery koła xDrive. Czwarta generacja produkowana jest do roku 2005.

BMW E90
W 2005 roku pojawia się piąta generacja zaprojektowana według nowej stylistyki marki, za którą odpowiedzialny jest Chris Bangle. Samochód debiutuje podczas salonu samochodowego w Genewie. Bawarski koncert w tej generacji przestawia nowe podejście do połączenia osiągów i oszczędności - BMW Efficient Dynamics. Wszystkie benzynowe silniki są wyposażone w technologię bezpośredniego wtrysku High Precision Injection. W BMW 335i system wtrysku połączony jest z technologią TwinPower Turbo oraz w pełni regulowanym sterowaniem zaworami Valvetronic. W roku 2010 wszystkie wersje spełniają normę emisji EU5.

W ciągu 37 lat BMW rozwijało każdą generacja Serii 3 tak, by samochód sukcesywnie walczył w segmencie z konkurencją - Mercedesem C-Klasą i Audi A4. Przy tym bawarscy inżynierzy starali się dostarczać do klienta auta wykonane z najwyższą jakością, dostarczające ciekawy emocji z jazdy. Równolegle dla fanów mocnych wrażeń ciągle rozwijała się sportowa M3. W lutym w salonach pojawi się najnowsza szósta generacja, która cały czas zmierza ścieżką wyznaczoną przez pierwsze BMW Serii 3 pokazane w 1975 roku.




Sprawdź dostępne konfiguracje:

BMW Seria 3
BMW Seria 3
Cena podstawowa już od: 126 200 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr. sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

BMW serii 5 2017 - znamy ceny nowego modelu

BMW serii 5 2017 - znamy ceny nowego modelu

Aktualności 2016-11-18

BMW M2 od Hamanna

BMW M2 od Hamanna

Samochody luksusowe 2016-11-15

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport