mojeauto.pl > motogazeta > Samochody luksusowe > Historia BMW Serii 7 - klasa biznes po bawarsku

Historia BMW Serii 7 - klasa biznes po bawarsku

Nowe BMW Serii 7 miało niedawno swój huczny debiut. Najświeższa limuzyna z Monachium tradycyjnie wprowadziła kilka nowości do segmentu, a my wspominamy co oferowały wszystkie poprzednie "siódemki".

Historia BMW Serii 7 - klasa biznes po bawarsku
Po raz pierwszy nazwa BMW 7 Series pojawiła się w cennikach niemieckiej marki w 1977 roku. Wóz oznaczony wewnątrzfirmowym kodem E23 był następcą modelu E3, którym BMW tak naprawdę dopiero zaistniało w świecie producentów luksusowych limuzyn. Seria 7 E23 była już prawdziwym konkurentem dla pierwszego Mercedesa Klasy S, który na wiele lat stał się synonimem auta segmentu F. Bawarczycy wystawili swój oręż w postaci równie dużej limuzyny, ale o bardziej sportowym zacięciu - pomysł chwycił i do dziś BMW projektuje Serię 7 według takiej właśnie receptury.

BMW Serii 7 E23

Pierwsza generacja BMW serii 7 była produkowane w zakładach marki w Dingolfing od 1977 do 1983 roku. Dziesięć lat produkcji wystarczyło, by stworzyć dokładnie 285 029 aut. Pierwsza "siódemka" była stylistycznym dziełem Paula Bracq'a, autora m.in. takich aut jak Simca 1100, Mercedesy 600, W108 i W114/115 oraz Peugeota 505. Seria 7 otrzymała od niego sportową, płaską sylwetkę z charakterystycznym przodem marki i wyróżniającą się linią okien. "Nerki" wlotu powietrza i podcięcie szyby przy słupku C to ornamenty, które zdobią wszystkie "siódemki" aż do najnowszej. Pierwsza Seria 7 przykuwała wzrok, ale także wyróżniała się świetnym wyposażeniem, jak na tamte czasy - klimatyzacja, kontrolka check engine, wskaźnik przypominający o przeglądzie, podgrzewane i elektrycznie regulowane fotele, ABS, czy poduszka powietrzna kierowcy były elementami szokującymi na przełomie lat 70. i 80. E23 miało to wszystko (w standardzie bądź za dopłatą), a także mocne silniki (zazwyczaj z nowoczesnym wtryskiem paliwa), w tym topowy 3,2 turbo o szalonej wówczas mocy 252KM.

BMW Serii 7 E32

Wariant E32 był kontynuatorem sukcesu pierwszej "siódemki". Zadebiutował w 1986 roku, a jego ostatnie egzemplarze zjechały z taśm montazowych 9 lat później. W tym czasie zbudowano 311 068 sztuk auta, zaprojektowanego przez słynnego stylistę Ercole Spadę (twórca m.in. Astona Martina DB4 GT Zagato, Alfy Romeo Giulietty SZ czy Fiata Tipo). Druga generacja auta kontynuowała to, do czego klientów przyzwyczaiła pierwsza - była szybka i świetnie wyposażona. Po raz pierwszy można było zamówić benzynowy silnik V12, który stał się niemal wizytówką największego BMW. Pojawiła się także elektroniczna regulacja amortyzatorów (EDC), pozwalająca osiągnąć wyborny kompromis między łatwością i przyjemnością rzucania się w ostre zakręty, a komfortem w długich podróżach. Pasażerowie Serii 7 E32 mogli korzystać także z takich udogodnień, jak pokładowy telefon i chłodziarka na wino, a nad ich bezpieczeństwem czuwała kontrola trakcji oraz pierwszy elektroniczny "kaganiec", ograniczający prędkość maksymalną wersji 750i do 250km/h. E32 w 1991 roku zostało także pierwszym autem na świecie z dostępnymi reflektorami ksenonowymi. Chęć podkreślenia sportowego charakteru auta potwierdził niezwykły prototyp zbudowany na bazie Serii 7 E32 - wersja 767iL Goldfish z silnikiem V16 o mocy 408KM!

BMW Serii 7 E38

To pierwsza "siódemka" autorstwa projektantów BMW (Boyke Boyer). Produkowano ją w Niemczech i Meksyku od 1994 do 2001 roku, czego efektem były 340 242 egzemplarze wozu. Jednym z klientów okazał się sam James Bond, który z "siódemki" E38 korzystał w filmie "Jutro nie umiera nigdy". Zdalne sterowanie komórką było wtedy co prawda tylko reżyserską fantazją (dzisiaj brzmi bardzo prawdopodobnie), ale i tak trzecia generacja BMW 7 obfitowała w najnowszą technologię: nawigacja, 14-głośnikowy zestaw audio, 2-strefowa klimatyzacja, światła ksenonowe z automatycznym poziomowaniem czy pierwsze na świecie boczne kurtyny powietrzne chroniące głowy przy dachowaniu to była absolutna ekstraklasa. Auto zresztą było tak uwielbiane, że chwilę po premierze jego następcy - kontrowersyjnego BMW 7 E65 - ceny używanych aut i popyt na wciąż produkowane "nówki" mocno wzrosły. Klienci nadal chcieli klasycznie wyglądającej, sportowej limuzyny, gdzie klimatyzacją steruje się przyciskami, a biegi można zmieniać ręcznie.

BMW Serii 7 E65

BMW E65 to prawdziwa rewolucja - w 2001 roku monachijski producent postanowił zerwać z dotychczasowym stylem nadwozia, choć wspomniane charakterystyczne elementy (nerki, linia okien) zostały przemycone. Przysadzista sylwetka E65 to dzieło Adriana van Hooydonka, pracującego pod kierownictwem kontrowersyjnego szefa projektantów BMW - Chrisa Bangle. Nowa "siódemka" nie przypominała niczego, co można było wówczas spotkać na drodze i wywołała niemałe oburzenie wśród fanów marki. W ciągu 7 lat produkcji sprzedano jednak 343 073 auta, co ciężko uznać za porażkę. Tym razem przedłużana wersja auta miała osobne oznaczenie (E66), a wyodrębniono także warianty opancerzone (High Security E67) oraz o napędzie wodorowym (Hydrogen 7 E68, sprzedawany głównie celebrytom). Równie szokująca jak nadwozie była szoferka nowego BMW 7 - po raz pierwszy deska rozdzielcza nie była skierowana po bawarsku w stronę kierowcy, dźwignia automatycznej skrzyni biegów została umieszczona za kierownicą, a klimatyzację, radio, telefon i inne urządzenia obsługiwało się jednym pokrętłem systemu iDrive. Powodowało to początkowo wiele kłopotów niewprawionym kierowcom, ale tak naprawdę ten system autorstwa BMW zapoczątkował trwający do dziś trend minimalizacji liczby przycisków i kumulowania wszystkich funkcji w jednym wyświetlaczu. Poza systemem iDrive BMW Serii 7 E65 moglo się pochwalić m.in. samopoziomującym zawieszeniem pneumatycznym, automatycznym domykaniem drzwi, biksenonowymi reflektorami czy aktywnym tempomatem z radarem ustalającym odległość od poprzedzającego pojazdu. Podróżnych z tylnej kanapy rozpieszczały elektrycznie regulowane, ogrzewane i wentylowane siedzenia oraz lodówka i możliwość oglądania telewizji. Kierowca z kolei najbardziej doceniał mocne silniki pracujące pod maską w tym topowy z wersji przygotowanej przez Alpinę - 4,4 V8 z kompresorem, który pozwalał mknąć tym gigantem nawet 325km/h!

BMW Serii 7 F01

Generacja F01 zastąpiła kontrowersyjną wersję E65 w 2008 roku. Tym razem wygląd nie szokował, ale znów pojawiło się sporo ciekawostek na liście wyposażenia. Wyświetlacz head-up display, system Integral Active Steering, napęd na cztery koła xDrive, kamera cofania czy system wykrywający ograniczenia prędkości - to wszystko spotkamy dzisiaj w kompaktach, ale siedem lat temu takie wyposażenie robiło niemałe wrażenie, co potwierdził nasz test redakcyjny sprzed lat. Model F01 (wraz z przedłużanymi, pancernymi i hybrydowymi wariantami F02, F03 i F04) niebawem ustąpi miejsca najnowszej "siódemce".

BMW Serii 7 G11

Najnowsze BMW serii 7 tradycyjnie w sportowo-eleganckim nadwoziu wielkiego sedana skrywa najnowsze technologie - podwozie wykorzystujące włókna węglowe, system zdalnego parkowania, półautomatyczna jazda w korkach, siedzenia z masażem i funkcją ćwiczeń, laserowe reflektory przednie oraz układ jezdny Executive Drive Pro wywindują ją na sam szczyt klasy aut luksusowych. Czy najnowsza "siódemka" zdetronizuje Mercedesa Klasy S, stając się najpopularniejszym autem w segmencie? Z werdyktem trzeba poczekać na pierwsze porównania obu aut, ale wygląda na to, że prezesi dużych firm mają wreszcie ciekawą alternatywę przy odnawianiu floty pojazdów.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

BMW Seria 7
BMW Seria 7
Cena podstawowa już od: 400 400 PLN brutto
Dostępne nadwozia: sedan-4dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o BMW Seria 7 Wszystko o BMW
Tematy w artykule: BMW BMW Seria 7 limuzyna historia

Podobne wiadomości:

BMW serii 5 2017 - znamy ceny nowego modelu

BMW serii 5 2017 - znamy ceny nowego modelu

Aktualności 2016-11-18

BMW M2 od Hamanna

BMW M2 od Hamanna

Samochody luksusowe 2016-11-15

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport