mojeauto.pl > motogazeta > Samochody luksusowe > Luksus po japońsku

Luksus po japońsku

Pięć lat po rozpoczęciu produkcji Lexusa RX 300 należąca do koncernu Toyoty firma zdecydowała się na zmianę mniejszego ze swoich terenowych modeli.

Luksus po japońsku

Dzięki temu auto nabrało wprawdzie dynamiki, ale zmniejszyła się pojemność bagażnika – z 490 litrów w RX 300 poprzedniej generacji do 439 litrów w modelu obecnym. Wszystkie pozostałe wymiary są jednak większe – poczynając od rozstawu osi, decydującego o przestrzeni wewnątrz auta (wzrost o 100 mm – z 2615 mm do 2715 mm), poprzez szerokość (wzrost z 1815 mm do 1845 mm) i wysokość (z 1660 mm do 1680 mm), po długość całkowitą pojazdu (przyrost aż o 160 mm – z 4580 mm do 4740 mm). Suche liczby mówią może niewiele, obcowanie z samochodem pozwala stwierdzić, że miejsca z przodu ani z tyłu w nim nie brakuje. Drzwi otwierają się dość szeroko, a wewnątrz panuje atmosfera, jakiej nabywca oczekuje od auta za około 250 000 złotych. Dostępne są trzy rodzaje skórzanej tapicerki oraz wykończenie ciemną tkaniną. Do tego aplikacje z drewna orzechowego (do tapicerki i ciemnej skóry) lub klonowego (do jasnej skóry). Drewnem pokryte są m.in. góra i dół koła kierownicy oraz dół konsoli środkowej; drewniane listwy znajdują się też w drzwiach. Na kierownicy (naturalnie obszytej skórą) błyszczy dumnie chromowany znak marki Lexus, chromowane są też m.in. obwódki okrągłych zegarów oraz dźwignia sterowania automatyczną skrzynią biegów.

Sportowego szyku dodają elementy aluminiowe – wstawki na kierownicy oraz otoczeniu radia i klimatyzacji. System nagłaśniający obejmuje standardowo radio, magnetofon kasetowy, odtwarzacz płyt CD i osiem głośników. Za dopłatą można otrzymać wysokiej klasy sprzęt firmy Mark Levinson, z 11 głośnikami. Sprzętem muzycznym można sterować przy pomocy przycisków umieszczonych na kierownicy.

Nad radiem i klimatyzacją znajduje się ekran wyświetlacza (za dopłatą 7-calowy kolorowy monitor), podający dane takie jak przeciętna prędkość, zużycie paliwa, przejechany dystans, zasięg pozostały na posiadanym paliwie oraz temperatura na zewnątrz. Auto z kolorowym monitorem może też być wyposażone w system nawigacyjny oraz kamerę umieszczoną w tyle samochodu. To rozwiązanie (znane m.in. z Nissana Primery) pozwala kontrolować sytuację za autem podczas cofania, a kamera włącza się po wybraniu biegu wstecznego.

Całość wnętrza jest wzorowo uporządkowana i wysoce funkcjonalna, a jakości wykonania, podobnie jak użytym do wykończenia materiałom, nic nie można zarzucić. Szkoda tylko, że zabrakło trochę fantazji lub pomysłu na urozmaicenie kabiny pasażerskiej jakimś weselszym akcentem. Ale cóż – RX 300 to poważne auto, dla poważnych ludzi i za poważne pieniądze.

Auto jest wyposażone w automatyczną skrzynię biegów – nie ma możliwości wyboru. Silnik na rynku europejskim też dostępny jest tylko jeden – trzylitrowy V6 o 24 zaworach, wyposażony w zmienne sterowanie fazami rozrządu VVT-i. Według producenta jest to najoszczędniejszy silnik w tej klasie – zużywa średnio 12,2 l benzyny bezołowiowej super (LO 95) na 100 km. Zużycie w mieście Lexus szacuje aż na 16,9 l/100 km, nieco bardziej optymistycznie wypada spalanie na trasie – 9,4 l/100 km. RX 300 wygląda więc na dość paliwożernego, ale jeśli zważyć, że do 100 km/h przyspiesza w dziewięć sekund, a jego prędkość maksymalna wynosi 200 km/h, to zużycie można uznać za adekwatne do uzyskiwanych osiągów.

W praktyce auto prowadzi się pewnie i niekłopotliwie, wszelkie elementy obsługi znajdują się pod ręką i nie trzeba zgadywać, co do czego służy. Wprawdzie Lexus jest dość wysoki, ale na szybciej pokonywanych zakrętach nie sprawia większych kłopotów, o czym mieliśmy okazję się przekonać podczas jazd próbnych po pagórkowatej Sardynii. Jeśli kierowca przesadzi z dynamiką, w sukurs przyjdzie seryjnie instalowany Vehicle Stability Control – będący odmianą systemu stabilizacyjnego ESP. Auto jest też naturalnie wyposażone w zapobiegający blokadzie hamulców ABS oraz system kontroli trakcji, chroniący przed uślizgiem kół przy ruszaniu. Efektowne piszczenie oponami czy „dymienie” na szutrze będą więc utrudnione.

Lexus RX 300 jest autem o image’u terenówki – o czym świadczy jego sylwetka i dość wysoki prześwit. Oczywiście w naprawdę trudnym terenie auto sobie nie poradzi, ale poza ubitą drogę zjechać nim można. System stałego napędu na cztery koła działa całkowicie automatycznie, rozdzielając moment napędowy na poszczególne osie w zależności od sytuacji. Nie ma możliwości redukcji biegów czy włączania blokady mechanizmu różnicowego, do szaleństw w dziczy nie zachęcają też lakierowane zderzaki. Jednak na pewno można Lexusem RX 300 wybrać się na przejażdżkę po leśnych drogach, czy też zadając szyku pojechać nim na ryby.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Lexus RX
Lexus RX
Cena podstawowa już od: 249 600 PLN brutto
Dostępne nadwozia: suv-5dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Lexus RX Wszystko o Lexus
Tematy w artykule: Lexus Lexus RX

Podobne wiadomości:

Lexusy z zawieszeniem AVS

Lexusy z zawieszeniem AVS

Technika 2016-12-06

Dwa nowe modele Lexusa będą wyposażone standardowo w nowoczesne zawieszenie AVS. Elektroniczny układ monitoruje i dostosowuje siłę tłumienia amortyzatorów w każdym z kół dostosowując je do stanu nawierzchni i preferencji kierowcy.

Wodorowy Lexus już za cztery lata

Wodorowy Lexus już za cztery lata

Technika 2016-11-25

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport