M jak BMW

W niewielkim mieście Garching położonym w południowych Niemczech już od prawie 40 lat mieści się siedziba firmy, której produkty przyprawiają o szybsze tętno. Niektórzy mówią nawet, że w Bawarii alfabet zaczyna się od litery "M".

M jak BMW
Wszystko zaczęło się od lat siedemdziesiątych, kiedy to ówcześni włodarze BMW pełni entuzjazmu po sukcesach modeli w sportach motorowych postanowili powołać specjalną komórkę, która będzie zajmować się tylko wyczynowymi, stanowiąc przy okazji zaplecze technologiczne marki. Tak oto powstała firma BMW Motorsport.

Pierwszym owocem pracy niemieckich inżynierów był model M1. Jak dotąd to jedyne auto w historii marki, w którym zamontowano centralnie silnik. We wstępnych planach za kierowcą miała pracować jednostka V10, jednak w ostateczności zamontowano mniejszy silnik. Rzędowa "szóstka" o pojemności 3,5 litra generowała 277 koni mechanicznych.

Zaprojektowany przez Giugaro model miał być montowany w fabryce Lamborghini, ale firma ta miała wówczas poważne problemy finansowe, które po zmontowaniu kilku modeli spowodowały jej bankructwo. W końcu powstało tylko 456 modeli, które dziś są białym krukiem wśród kolekcjonerów sportowych aut. Moment produkcji M1 utożsamiany jest z powstaniem BMW Motorsport.

Po 37 latach działalności firma jest synonimem najnowszych rozwiązań, doskonałych właściwości jezdnych i mocy. Auta BMW Motorsport są wyznacznikiem jakości. Jest to też jedna z niewielu firm, która potrafiła udowodnić, że stworzenie wyczynowego samochodu nie pociąga za sobą konieczności "doklejenia" do jego nadwozia niesamowitej ilości spojlerów, nakładek czy innych dodatków. Postawiono na dyskretną, sportową elegancję i przez ten ruch firma zdobyła wielu fanów na całym świecie. Podczas gdy z zewnątrz auto wyglądało niemal jak "zwykła" wersja, pod maską czaiły się nowe rozwiązania i trwała wielka walka o usunięcie każdego zbędnego kilograma wagi.

To właśnie w BMW M1 zadebiutował silnik z czteroma zaworami na cylinder produkcji BMW. Został on po drodze wykorzystany w modelu M635 CSI, podkręcony do 286 koni. Po spektakularnym modelu M1 i sportowym coupe M6 niemiecka firma zaprezentowała w 1986 roku model M3, który od początków dzierży już miano kultowego. Obecnie sprzedawana jest już czwarta generacja samochodu. Pod maską pojawiła się wtedy rzędowa "czwórka" o pojemności 2,3 litra. Rozpiętość mocy pierwszego modelu M3 to 192-238 koni mocy.

W międzyczasie niemiecka firma aby pokazać zaawansowanie technologiczne swoich konstrukcji zbudowała silnik na potrzeby Formuły 1. Jednostka o pojemności 1,5 litra była w stanie rozwinąć moc 800 koni mechanicznych. Jest to jedna z najmocniejszych jednostek w historii tego sportu. Z czasem jego moc ewoluowała do ponad 1.400 koni mechanicznych. Jednostkę wykorzystywał startujący w latach osiemdziesiątych zespół Brabham.

3,5 litrowy silnik z BMW M1 został także wykorzystany w pierwszym modelu M5, który jest obecnie jednym z najszybszych produkowanych seryjnie sedanów i kombi. Obecna, czwarta już generacja tego modelu ma pod maską silnik V10, który osiąga moc 507 koni mechanicznych.

Jednak nie wszystkie modele działu BMW Motorsport osiągnęły spektakularne sukcesy. W czasach kiedy samochody Ferrari nie przekraczały bariery 500 koni mechanicznych w głowach konstruktorów pojawił się pomysł żeby stworzyć z pięknego coupe Serii 8 wersję sygnowaną literką "M". Pod maskę samochodu miał trafić silnik o mocy 600 koni mechanicznych. Jednak pomysł wyprzedził czas. Samochód byłby nieopłacalny w produkcji. Powstał jeden egzemplarz, który wkrótce został zniszczony. Drugim samochodem, który pomimo tego że był świetny, ale nie odniósł sukcesu był model M3 CSl, który został zaprezentowany w 2003 roku. Niemieccy inżynierowie postanowili odchodzić nieco zwykły model M3 pozbawiając go m.in.: radia, klimatyzacji, montując dach z włókna węglowego, tak by 380 koni mocy mogło być jeszcze lepiej wykorzystane na torze. Entuzjazm konstruktorów nie został podzielony przez klientów i tylko mała część skusiła się na samochód.

Sportowy dział BMW nie zapomniał o roadsterach. W 1998 roku pojawiło się pierwsze wydanie modelu Z3 z serii M. Model nazywał się BMW Roadster i pod maską miał silnik z ówczesnej M3-ki o mocy 321 koni mechanicznych. W 2006 roku kolejna generacja modelu, czyli Z4 również otrzymała wydajną wersję o nazwie Z4M Coupe. Tym razem jej moc nieco wzrosła i wynosiła 343 konie mechaniczne.

W tym roku BMW Motorsport pokazało, że superszybkie i wspaniale prowadzące się samochody nie muszą mieć nadwozia coupe czy sedan. Inżynierowie poddali zmianom swoje dwa największe modele X5 i X6. Specjalnie dla nich musiała się zmienić także nomenklatura modeli. Wersja X5M i X6M mają pod maską nowoczesny silnik o mocy 555 koni mechanicznych, w którym to po raz pierwszy połączono wspólny kolektor wydechowy łączący oba rzędy cylindrów oraz w turbosprężarkę Twin Scroll.

Dział BMW Motorsport nie obawia się kryzysu i ekologów. W kuluarach mówi się już o próbie wprowadzenia na rynek wersji M topowego sedana Serii 7. Znając zacięcie marki BMW, konkurencja w postaci RS w Audi i AMG w Mercedesie na pewno nie będzie spać spokojnie.
Zobacz koniecznie: Wszystko o BMW
Tematy w artykule: BMW silniki BMW M3 M5 M6

Podobne wiadomości:

BMW serii 5 2017 - znamy ceny nowego modelu

BMW serii 5 2017 - znamy ceny nowego modelu

Aktualności 2016-11-18

BMW M2 od Hamanna

BMW M2 od Hamanna

Samochody luksusowe 2016-11-15

Komentuj:

~M jak Miłość ! Miłość do BMW ! 2009-06-12

M jak Miłość ! Miłość do BMW !

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Sportowa marka od Toyoty
Sportowa marka od Toyoty
Toyota myśli nad stworzeniem marki, która miałaby zagrozić produktom od Mercedesa-AMG i BMW M. Co ciekawe fundament pod taki brand już jest.