mojeauto.pl > motogazeta > Samochody luksusowe > Od "pontona" do "okularnika"

Od "pontona" do "okularnika"

Już prawie od miesiąca w salonach dostępna jest najnowsza generacja Mercedesa, który w swojej historii był chyba najpopularniejszym modelem tej marki. Od początków produkcji przekonał do siebie przeszło 10 milionów użytkowników, a jego poprzednie wersje dla wielu Polaków były początkiem przygody z motoryzacją spod znaku gwiazdy.

Od

Mercedes Klasy E przez całą swą historię wyznaczał pewne kierunki rozwoju motoryzacji i za każdym razem w samochodzie pojawiały się nowinki technologiczne. Nie inaczej jest także w przypadku najnowszej generacji o nazwie kodowej W212. Zajrzyjmy jednak na karty historii...

W sierpniu 1953 roku w historii firmy Mercedes-Benz została zapoczątkowana nowa era. Wtedy to pojawił się model 180 (W120/121), w którym po raz pierwszy zastosowano samonośną konstrukcję. To był definitywny koniec dla ramy w modelach tej klasy. Samochód wyróżniał się "pontonowym" kształtem, co wynikało ze starań o zmniejszenie oporu aerodynamicznego karoserii, a tym samym ograniczenia zużycia paliwa.  Rok po premierze zadebiutował wariant wysokoprężny 180 D. O sukcesie ówczesnego "pontona" mogą świadczyć przede wszystkim liczby. Sprzedały się 443 tysiące egzemplarzy samochodu.

Minęło niecałe dziesięć lat i na rynku pojawił się następca rozwijający pojęcie komfortu, mocy i nowości. Mercedes-Benz Seria W110 ponownie wprowadził kilka innowacji do samochodów ze Stuttgartu. Po raz pierwszy zastosowano w nim strefy kontrolowanego zgniotu, chroniące pasażerów w czasie wypadku. Rok po premierze, w 1962 roku pojawiły się pierwsze modele wyposażone w automatyczną skrzynię biegów.

Charakterystyczna konstrukcja nadwozia tego przedstawiciela klasy wyższej średniej była rozpoznawalna po charakterystycznych skrzydłach, dzięki którym auto otrzymało wówczas nieoficjalną ksywę "skrzydlak". W 1963 zaprezentowano Mercedesa 230, wyposażonego w sześciocylindrowy silnik oraz takie innowacje jak dwuobwodowy układ hamulcowy z przednimi hamulcami tarczowymi.

 

Kolejnym kamieniem milowym w historii marki Mercedes Benz by model W114 i W115. Po raz pierwszy wyjechał on na drogi w 1968 roku. Był to pierwszy model, którego liczba wyprodukowanych egzemplarzy przekroczyła milion, a w sumie wyniosła 1,8 miliona. Na początku oferowano sześciocylindrowe wersje 200, 220, 200D oraz 220D. Później do oferty doszły modele 230 i 250 oraz eleganckie, dwudrzwiowe coupe.

W 1972 Mercedes uzupełnił gamę o modele 280 i 280 E. Dwa lata później po raz pierwszy zamontowano pod maską pięciocylindrowego diesla (240 D), który szczycił się sporą jak na owe czasy mocą 80 koni mechanicznych. Już wtedy model ten został doceniony dzięki swej niezawodności przez zawodowych kierowców. Pewien grecki taksówkarz przejechał swoim modelem 240 D ponad 4,6 miliony kilometrów.

W 1976 roku Mercedes wydał na świat kolejną generację o nazwie W123. Był to najpopularniejszy model dopóki nazewnictwo nie zostało zmienione na Klasę E. Przez cały okres od 1976 roku aż do 1985 roku wyprodukowano ponad 2,7 mln pojazdów. Gama silników była już bardzo szeroka. Oferowano pięć wersji benzynowych oraz cztery diesle.

Rok po premierze do coupe i limuzyny dołączyła kolejna wersja o nazwie "T-Modell", czyli pierwszy fabryczny model kombi. Litera "T" w tym przypadku oznaczała  "transport i turystykę". W roku 1980 było to pierwsze kombi w Niemczech wyposażone w silnik Diesla z turbodoładowaniem. (300 TD).

W 1984 roku pojawił się jeden z najbardziej przełomowych modeli Mercedesa. Seria W124 została w 1993 roku oficjalnie przemianowana na Klasę E. Zanim to jednak nastąpiło auto ponownie zapisało się na kartach historii nowatorskimi rozwiązaniami. Inżynierowie pracowali nad odchudzeniem konstrukcji samochodu oraz poprawieniem właściwości aerodynamicznych. Nieobca była im też kwestia ekologii W 1986 zadebiutował w standardowym wyposażeniu katalizator trójdrożny we wszystkich wersjach benzynowych. W przypadku W124 po raz pierwszy pojawił się napęd na cztery koła 4MATIC (limuzyna i kombi) oraz silnik wysokoprężny czterozaworowy. Auto było dostępne w takich wariantach nadwozia: limuzyna, kombi, coupe, kabriolet, limuzyna o dłuższym rozstawie osi.

W 1995 roku Mercedes Klasy E (Seria W210) po raz pierwszy spojrzał na świat za pomocą dwóch par oczu. Stąd też wzięło się potoczne określenie "okularnik". Ten awangardowy jak na owe czasy design pozwolił zdobyć marce Mercedes nagrodę "red dot" za design.

Po raz pierwszy Mercedes zaproponował swoim klientom trzy wersje wyposażeniowe: CLASSIC, ELEGANCE oraz AVANTGARDE. Z nowinek technologicznych jakie pojawiły się w tym aucie warto wspomnieć o elektronicznym systemie kontroli trakcji ETS oraz ogranicznikom napięcia pasów bezpieczeństwa. W 1995 roku gama silnikowa obejmowała pierwszy silnik Mercedesa wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa (E290 TD). Trzy lata później pojawiła się jednostka diesla wykorzystująca szynę Common Rail (E220 CDI) i benzyniak wspomagany przez sprężarkę mechaniczną (E200 Kompressor) w 2000 roku. Jesienią 1999 roku wszystkie modele Serii W210 zostały wyposażone w system stabilizacji jazdy ESP.

Nowa generacja Klasy E oznaczona jako Seria W211 pojawiła się na drogach 2002 roku. Auto przejęło po swoim poprzedniku podwójne reflektory, ale całe nadwozie otrzymało dużo zaokrągleń poprzez godziny spędzone w tunelach aerodynamicznych. Tradycyjnie już w modelu zastosowano kilka innowacji takich jak adaptacyjne poduszki powietrzne, dwustopniowe ograniczniki napięcia pasów. Nowości nie kończyły się jedynie na bezpieczeństwie. Okrągłe reflektory zostały wyposażone w lampy bi-ksenonowe, a klimatyzacja była sterowana automatycznie.

W 2004 roku Mercedes zaprezentował Klasę E200 NGT wyposażoną w silnik zasilany sprężonym gazem ziemnym. Dwa lata później na rynek trafił model E320 BlueTEC, który był pierwszym samochodem wyposażonym w najczystszą technologię dieslowską. Rok później zaprezentowano pierwszy silnik benzynowy (E350 CGI) wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa. Żywot rynkowy wersji W211 został uwieńczony przyznaniem nagrody J.D. Power Award za najwyższą jakość samochodu w swoim segmencie.

Debiutująca właśnie nowa Klasa E (Seria W212) ma również szansę zostać innowatorem w swoim segmencie. Nowa generacja ma za zadaniem umocnić czołową pozycję Mercedesa w segmencie klasy wyższej. Najnowsza odsłona modelu została wyposażona w takie urządzenia jak system rozpoznający zmęczenie kierowcy, funkcja automatycznego wyhamowania pojazdu w obliczu niebezpieczeństwa czy adaptacyjny asystent świateł drogowych wraz z układem NIGHT VISION, pozwalającym w nocy dostrzegać z daleka pieszych na drodze. Nowa Klasa E potrafi także sama rozpoznawać znaki.

Poza zastosowaniem inteligentnych rozwiązań inżynierowie zwiększyli sztywność samochodu aż o jedną trzecią, poprawili znacząco komfort oraz układ jezdny, który wykorzystuje amortyzatory dopasowujące się do aktualnej sytuacji na drodze. Nowa generacja Klasy E to także ulepszona ekologia. Niemal wszystkie silniki w porównaniu z poprzednikiem spalają o jedną piątą paliwa mniej.

To dopiero początek bytu nowej Klasy E na rynku. Jednak dzięki swojemu zaawansowaniu technologicznemu godnie rozwija kartę innowacji i komfortu jaką rozpoczął w latach pięćdziesiątych model W120.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Mercedes Klasa E
Mercedes Klasa E
Cena podstawowa już od: 184 500 PLN brutto
Dostępne nadwozia: cabrio-2dr. coupe-2dr. kombi-5dr. sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

Mercedes Digital Light HD - rewolucyjne światła ze Stuttgartu

Mercedes Digital Light HD - rewolucyjne...

Technika 2016-12-02

Mercedes AMG GT R – znamy polskie ceny

Mercedes AMG GT R – znamy polskie ceny

Aktualności 2016-11-23

Komentuj:

~xXx 2009-05-21

Według mi znanych określeń W114 to był "Puchatek", W123 "beczka" a W124 "baleron". Czy się mylę?

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport