mojeauto.pl > motogazeta > Samochody luksusowe > Porsche: 50 lat ikony motoryzacji

Porsche: 50 lat ikony motoryzacji

Jeśli prześledzisz historię motoryzacji to nie znajdziesz drugiego takiego samochodu. Nie znajdziesz drugiego auta, którego sylwetka praktycznie nie zmieniła się przez 50 lat. Ten samochód jest ikoną i wizytówką niemieckiej motoryzacji. Porsche 911 to jeden z pomników motoryzacji. Od niego wszystko się zaczęło.

Porsche: 50 lat ikony motoryzacji
911 pierwotnie narodził się jako następca Porsche 356, model 901. Jednak francuski Peugeot od razu zgłosił do  sądu sprzeciw, gdyż Francuzi zastrzegli w urzędzie patentowym nazwy trzy liczbowe z "0" w środku. Idąc po najprostszej linii Niemcy zwiększyli cyfrę środkowa o 1 i tak narodziło się 911. Samochód w wersji produkcyjnej zadebiutował w 1963 roku na targach motoryzacyjnych IAA. Porsche wyprodukowało ponad 820 tys. sztuk wszystkich generacji 911.

Przez 50 lat inżynierowie i projektanci stworzyli siedem generacji, a każda z nich zapisała się złotymi literami na kartach historii motoryzacji. Warto przypomnieć sobie czym charakteryzowała się każda z nich.

Pierwsza generacja (1963)
Rok po historycznych targach we Frankfurcie na rynku debiutuje pierwsze 911. Pod tylną klapę inżynierowie wsadzili sześciocylindrowy silnik boxer (128 KM), chłodzony powietrzem. Prędkość maksymalna tego auta wynosiła 211 km/h. Rok później pojawia się wersja wyposażona w silnik czterocylindrowy nazwana 912.

Dwa lata po premierze 911 niemiecka firma wzmacnia serce auta do 158 KM i dodaje do nazwy literę S, która na lata przylgnie do mocniejszych wersji 911. Rok 1966 to również debiut wersji 911 Targa, którą cechował pałąk ze stali nierdzewnej i opinia pierwszego bezpiecznego kabrioletu na świecie. W roku 1967 pojawia się półautomatyczna wersja Sportmatic wyposażona w 4-biegową skrzynię.
911 Prototype T8 1964
Do momentu pojawienia się drugiej generacji inżynierowie z Porsche wprowadzali szereg zabiegów poprawiających 911. W 1969 roku pierwszy raz zwiększyli pojemność silnika do 2.2 litrów, a następnie dwa lata później do 2.4 litra. W 1972 roku na rynku pojawia się najmocniejsze 911 Carrera RS wyposażone w silnik 2.7-litra, który generował moc 207 KM. Samochód posiadał masę 1000 kg i dodatek, który stał się nierozerwalną cechą charakterystyczną 911 - seryjny spojler "ducktail".

Druga generacja - Seria G (1973)
Po 10 latach od debiutu w Porsche postanowiono całkowicie zmodyfikować model 911. Druga generacja produkowana była w latach 1973-1989. Najdłużej wytwarzana wersja 911 powstała głównie po to by sprostać wymogom jakie narzucały testy zderzeniowe w USA. Innowacją były osłony harmonijkowe oraz trzypunktowe pasy bezpieczeństwa w standardzie i zintegrowane zagłówki. Przełomem było zamontowanie turbosprężarki, która wspomagała trzylitrowy silnik o mocy 256 KM. Tak w 1974 roku rodzi się 911 Turbo wyposażone w duży spojler.

W 1977 roku pojawia się 911 Turbo 3.3, w którym zamontowano intercooler. Moc: 296 KM. Kolekcjonerzy najbardziej jednak cenią sobie wersję 911 Carrera z 1983 roku. Wolnossący motor 3.2 litra w tym aucie dostarczał 228KM. Rok przed nim debiutuje wersja Cabriolet. W ostatnim roku produkcji firma składa hołd protoplaście 356 i wprowadza na rynek Porsche 911 Carrera Speedster.

Trzecia generacja 964 (1988)911 964, Carrera 4 3.6 Cabriolet Targa, Carrera 4 3.6 Coupe 1990
W tej generacji najważniejsze zmiany objęły platformę 911, Porsche zastosowało w konstrukcji 85% nowych części. Pojawia się 911 Carrera 4 wyposażona w napęd na cztery koła oraz silnik boxer o mocy 247 KM (poj. 3.6 litra). W wyposażeniu auta klienci odnajdywali takie elementy jak ABS, Tiptronic, wspomaganie kierownicy czy poduszki powietrzne.

Konstrukcyjne auto zostało oparte na podwoziu z wahaczami aluminiowymi i sprężynami śrubowymi. Dostępne modele to Carrera Coupe, Cabriolet oraz Targa i 964 Turbo. W 1992 roku moc silnika wynosi już 355 KM. Najciekawsze egzemplarze tej generacji to Carrera RS, 911 Turbo S i 911 Carrera 2 Speedster.

Czwarta generacja 993 (1993)
911 w czwartej generacji cechuje niżej zawieszony przód dzięki zmianie okrągłych reflektorów przednich na polieliptyczne reflektory. Podwozie zostało wykonane z lekkiego aluminium. Wersja 911Targa otrzymuje elektryczny dach, który wsuwa się pod tylną szybę. Ta generacja zapisuje się w historii marki jako ostatni model chłodzony powietrzem.

Piąta generacja 996 (1997)
Porsche 911 typ 996 rozpoznasz przede wszystkim po przednich reflektorach zintegrowanych z migaczami. Porsche odważyło się zmienić 911 i w zamian otrzymało wiele nieprzychylnych opinii. Generacja produkowana od 1997 do 2005 roku to pierwsza 911-stka wyposażona w silnik chłodzony cieczą. Standardowa moc silnika wynosiła 296 KM. We wnętrzu projektanci stworzyli nowy kokpit. W roku 1999 na rynku pojawia się 911 GT3 a rok później debiutuje 911 GT2 wyposażone w ceramiczne tarcze hamulcowe.

Szósta generacja 997 (2004)
Projektanci powracają do oddzielenia kierunkowskazów od kloszy świateł przednich. Pod tylna klapę trafiają silniki boxer - 3.6 litra (321 KM), 3.8 litra w Carrera S (350 KM). Innowacją jest seryjne zawieszenie PASM oraz połączenie silnika benzynowego z turbosprężarką o zmiennej geometrii turbiny. W roku 2008 do 911 trafia bezpośredni wtrysk paliwa i dwusprzęgłowa skrzynia biegów. Porsche rozszerza gamę modelową 911 aż do 24 wersji (m.in. Carrera, Targa, Cabriolet, Turbo czy też GTS).

Siódma generacja 991 (2011)

Ostatnia generacja dostarcza zmienione zawieszenie oraz dłuższy rozstaw osi, szerszy rozstaw kół i kolejne zmiany poprawiające zużycie paliwa i zwiększające wydajność. Inżynierowie zmniejszają pojemność silnika do 3.4 litra, ale moc wzrasta o 5 KM w porównaniu do generacji 997/II. W konstrukcji nośnej auta dochodzi do połączenia stali z aluminium. Zaawansowana technologia w generacji 991 to również Porsche Dynamic Chassis Control i pierwsza na świecie, siedmiobiegowa ręczna skrzynia biegów. Porsche mówi, że 991 to najlepsza 911 jaka kiedykolwiek powstała. Taki stan rzeczy utrzyma się zapewne do premiery następcy.

Flagowy model niemieckiego producenta aut sportowych to nie tylko ponadczasowy design ale i zawsze nowoczesne rozwiązania technologiczne. Dla swoich twórców 911 był samochodem, który miał być również funkcjonalny. Sam Ferry Porsche mawiał, że "911 to jedyny samochód, którym mógłbyś pojechać na safari w Afryce, na wyścig Le Mans, do teatru lub przemierzać ulice Nowego Jorku".

Historia kultowego Porsche to również sport motorowy i wiele tytułów w najważniejszych wyścigach na świecie. Jak duży sukces w sporcie osiągnęło 911 może świadczyć fakt, że ponad 2/3 z 30 tys. zwycięstw Porsche na torach wyścigowych to zasługa 911.

Porsche 911 to nie tylko najważniejszy model w gamie producenta z Zuffenhausen. Sportowy model jest również swego rodzaju więzieniem marki. Każdy nowy model jest postrzegany przez pryzmat 911. Dlatego, że projektanci dobrze wiedzą, że Porsche to przede wszystkim ten sportowy jubilat i do nowych modeli przeszczepiają detale, które nawiązują do DNA marki, którym jest 911. Z drugiej jednak strony czerpanie z wzorców następcy 356 powoduje, że każdy nowy model zdobędzie serca fanów marki. Przez 50 lat Porsche tylko raz chciało zmienić swój kultowy model, co skutkowało lawiną nieprzychylnej krytyki. Niemcy odrobili lekcję i więcej już takiego błędu nie popełnią. Możemy być pewni, że za kolejne 50 lat sylwetka 911 będzie niezmienna i nadal ten samochód będzie obiektem fascynacji.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Porsche 911
Porsche 911
Cena podstawowa już od: 482 030 PLN brutto
Dostępne nadwozia: cabrio-2dr. coupe-2dr.

Podobne wiadomości:

Porsche 911 RSR 2017 - broń doskonała

Porsche 911 RSR 2017 - broń doskonała

Premiery 2016-11-17

Porsche Panemera - obwieszona ekskluzywnymi dodatkami

Porsche Panemera - obwieszona ekskluzywnymi...

Aktualności 2016-07-29

Komentuj:

~gogo 2013-02-11

I tak opel corsa fajniesza i lepsza!!!!

~almadovar 2013-02-11

Brigit Bardot

~ALVARO 2013-02-10

kto to jest BB. kolejny gamoń co przepisuje teksty i nie ma odwagi sie podpisac?

marko1 2013-02-10

może i z Golfem coś ma, ale na pewno na początku wykorzystano niektóre części z Garbusa

Pacio 2013-02-10

A Golf ???? no może nie 50 lat ale sylwetka taka sama

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport