mojeauto.pl > motogazeta > Samochody luksusowe > Używane na wagę złota

Używane na wagę złota

Chociaż ubiegły rok przeminął dla branży motoryzacyjnej pod znakiem recesji, to można odnaleźć gałąź, która zbytnio nie przejęła się tym, że zamykano fabryki, zwalniano tysiące pracowników, a linie montażowe nie raz mocno zmniejszały tempo. To rynek samochodów klasycznych.

Używane na wagę złota

Jednak nie są to zwykłe samochody używane. O ile najdroższe, nowe samochody mogą kosztować co najwyżej kilka milionów złotych, to od takich kwot przeważnie rozpoczynają się ceny motoryzacyjnych "białych kruków".

Tych samochodów na pewno nie znajdziemy na wysypanym żwirem poletku ogrodzonym siatką drucianą, gdzie posępnie spoglądający "laweciarz" popatrzy na nas myśląc "wiem po co przyszliście, zaraz będziecie wymyślać tylko po to żeby zbić cenę". W przypadku klasyków jest wręcz przeciwnie. Sprzedaż takich samochodów odbywa się poprzez aukcje, gdzie majętni dżentelmeni przebijają nawzajem oferty. Bywa tak, że większość tych samochodów w ogóle nie wyjedzie na publiczne drogi. Nierzadko okazuje się też, że wyścigowe eksponaty nie posiadają odpowiedniej homologacji by wyjechać z garażu. Mimo tego, że niektóre z nich są pozbawione dachu, eleganckich obić czy uchwytów na kubek - to kosztują krocie.

Oto lista najdroższych, sprzedanych na licytacji prowadzonej przez RM Auctions samochodów:

 

 

1. 1957 Ferrari 250 Testa Rossa - zestawienie otwiera samochód wyścigowy, który powstał w złotych latach Ferrari. Wyposażona w silnik V12 o pojemności 2.953 cm3, 300-konna Testa Rossa powstała pod batutą zespołu Carlo Chiti. Zbudowano tylko 250 egzemplarzy tego samochodu, ale w skład tej liczby wchodzą także liczne prototypy. Ten konkretny egzemplarz o numerach 0714 powstał jako czwarty z kolei. Samochód uczestniczył z sukcesami w kilku wyścigach w Europie oraz za oceanem. Mimo, że przewinął się przez ręce kilku kolekcjonerów i został poddany przeróbkom - nadal prezentuje się świetnie. Przez fanów tej marki uznawany jest za jeden z najlepiej prowadzących się modeli. Stąd też jego cena. Auto zostało sprzedane za 36.982.000 złotych.

 

 

2. 1956 Ferrari 250 GT Berlinetta (Tour de France) - kolejny na liście samochód ze stajni Maranello wyposażony w silnik V12 o tej samej pojemności co poprzednik. W zależności od wersji auto mogło mieć od 230 do 280 koni mechanicznych. Powstało w wielu odmianach, natomiast były to jedne z najbardziej utytułowanych wyścigówek Ferrari w historii. Ta wersja powstała konkretnie z myślą o serii wyścigów pod nazwą Tour de France, gdzie w sześć dni pokonywano odcinki o łącznej długości prawie 5 tysięcy kilometrów. Nazwa utrwaliła się przy tej serii dzięki spektakularnej wygranej w wyścigu Tour de France. Sprzedany egzemplarz był ostatnim z krótkiej serii ośmiu egzemplarzy z nietypowym nadwoziem. Pomimo tego, że samochód uczestniczył w wielu wyścigach, jego stan został doprowadzony do perfekcji. Za taką część motoryzacyjnej historii trzeba zapłacić 9.471.000 złotych.

 

 

3. 1959 Ferrari 250GT California - pierwszą trójkę najdroższych samochodów używanych 2009 roku zamyka kolejne dziecko inżynierów z Maranello. Tym razem nie jest to już wyścigówka tylko miejska bulwarówka. Pod maską tego kabrioletu zaprojektowanego przez Pinin Farinę znajdował się silnik pochodzący prosto z samochodu wyścigowego. Jednostka V12 generowała moc około 240 koni mechanicznych. Rynek zbytu dla tego samochodu pojawił się za Oceanem, a podczas procesu powstawania tego samochodu dwóch dealerów Ferrari ze Stanów Zjednoczonych doradzało konstruktorom. Jeden z właścicieli tego egzemplarza uczestniczył nim w kilku wyścigach, a następnie przekazywane auto z rąk do rąk spędziło prawie ćwierć wieku w stanie spoczynku, przez co pod koniec lat dziewięćdziesiątych auto musiało przejść gruntowną renowację, zgodnie z wymogami wystawowymi. Auto zadebiutowało w odświeżonej wersji w 2005 roku a Palm Beach, a następnie w Pebble Beach. Cena za jaką wylicytowano w zeszłym roku ten samochód to 8.681.750 złotych.

 

 

4. 1952 Jaguar C-Type - zaraz za zajętym przez włoskie auta podium uplasował się pojazd z Wysp Brytyjskich. Marka Jaguar która przed tym modelem miała już całkiem niezłe doświadczenie w sportach motorowych, postanowiła stworzyć auto wyścigowe od zera. Pod koniec 1950 roku rozpoczęto prace nad modelem XK120C, który szybko został przemianowany na C-Type, co w tym przypadku oznaczało "Competition". Przy pomocy tego modelu Stirling Moss ustanowił rekord prędkości okrążenia w wyścigu Le Mans, a następnie pobił rekord przejechanych kilometrów w 24-godzinnym wyścigu (3.198km). Lata pięćdziesiąte dzięki temu modelowi były pasmem wyścigowych sukcesów Jaguara. Jednym z właścicieli tego egzemplarza oznaczonego numerem E-1009-8 był Phill Hill - mistrz Formuły 1. Auto zostało utrzymane w doskonałym stanie, silnik o pojemności 3.442 cm3 (210KM) jest oryginalny. Do nowego właściciela trafiło za 7.084.000 złotych.

 

 

5. 1955 Aston Martin DB3S - zaraz po Drugiej Wojnie Światowej marka Aston Martin znajdowała się w dołku, z którego wyciągnął ją producent traktorów, sir David Brown. Okazało się, że samochody tej marki bardzo dobrze radziły sobie w wyścigach. Dlatego na początku lat pięćdziesiątych zaczęły się prace nad rasowym samochodem wyścigowym. Najpierw powstał model DB3, a zaraz po nim zmodyfikowana wersja DB3S o mniejszym rozstawie osi i lżejszej konstrukcji. Napędzany rzędową szóstką o pojemności 2.992 cm3 osiągał moc 210 koni mechanicznych. Podczas walki na torze ze swym największym brytyjskim rywalem, Jaguarem D-Type, Aston Martin DB3S w większości przypadków wychodził zwycięsko. Sprzedawany egzemplarz należał do australijskiego teamu, który ścigał się w Europie i Stanach Zjednoczonych. Egzemplarz, który trafił na aukcję jest jednym z 20 modeli zbudowanych dla prywatnych właścicieli. Całkowita produkcja wynosiła 31 samochodów. Egzemplarz uzyskał na aukcji cenę w wysokości 5.544.000 złotych.

Oto pozostała piątka najdroższych samochodów używanych sprzedanych w zeszłym roku na aukcjach:

6. 1935 Duesenberg Model SJ Convertible Coupe 4.000.000 zł

7. 1930 Duesenberg Model J Convertible Coupe 3.000.000 zł

8. 1967 Ferrari 275 GTB/4 Berlinetta 2.570.000 zł

9.  1938 Talbot-Lago T120 Roadster 2.520.000 zł

10. 1954 Dodge Firearrow III Sports Coupe Concept Car 2.464.000 zł


Podobne wiadomości:

Jaguar XKSS - wskrzesili legendę

Jaguar XKSS - wskrzesili legendę

Samochody luksusowe 2016-11-18

Kultowe Ferrari 250 GTO - czy rekord zostanie pobity?

Kultowe Ferrari 250 GTO - czy rekord zostanie...

Samochody luksusowe 2016-11-18

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
S8 Łódź - Wieluń - działa pierwsza stacja benzynowa
S8 Łódź - Wieluń - działa pierwsza stacja benzynowa
Mamy dobrą wiadomość dla wszystkich kierowców poruszających się w najbliższych dniach drogą ekspresową S8 z Warszawy w kierunku Wrocławia. Na odcinku pomiędzy Łodzią a Wieluniem uruchomiono pierwszą stację benzynową.