mojeauto.pl > motogazeta > Samochody luksusowe > Wybawiciel Saaba

Wybawiciel Saaba

Szwedzka marka Saab, duma Skandynawów została uratowana przed kasacją. Jej nowym właścicielem nie jest ani gigantyczny koncern, ani bogaty fundusz inwestycyjny a niewielka manufaktura, która rocznie sprzedaje zaledwie kilkadziesiąt samochodów.

Wybawiciel Saaba
Holenderska firma Spyker Cars, specjalizująca się w budowie ultra drogich i tak samo szybkich samochodów sportowych, w swojej ponad 100-letniej historii wielokrotnie łapała się ambitnych projektów. Już na początku ubiegłego stulecia, jako pierwsza potrafiła skonstruować pojazd napędzany na cztery koła. Ma też za sobą nieudany epizod w Formule 1. Teraz zamierza zbić kapitał na zaniedbanej przez General Motors marce Saab.


W miniony wtorek (26.01) koncern General Motors podał do oficjalnej wiadomości, że nowym właścicielem marki Saab została firma Spyker Cars. Jej właściciel, multimilioner Victor R. Muller wyłożył w tej transakcji 74 mln Dolarów. Jak sam przyznał, wykup Saaba od koncernu GM wcale nie był łatwym zadaniem. Trzeba przypomnieć, że Spyker Cars trzykrotnie modyfikował ofertę kupna. Po 20 latach znajdowania się pod skrzydłami amerykańskiego giganta samochodowego, Saab trafił teraz do Holandii. Kto, tak dokładnie jest jego nowym właścicielem?

Niemal od początku istnienia firmy Spyker Cars, kompetencją holenderskiej marki jest produkcja samochodów sportowych w małych, często limitowanych seriach. Początek działalności Spykera można datować na rok 1898. W tym roku światło dzienne ujrzała już pierwsza konstrukcja firmy. Co ciekawe nie był to samochód a królewska kareta. Powóz został przygotowany na specjalną okazję, zaprzysiężenia Królowej Wilhelminy. Zaledwie dwa lata później z hangaru wyjechał pierwszy samochód, a w 1903 pojawił się pierwszy na świecie samochód ukierunkowany na sport, który napędzany był na wszystkie koła! Niestety na skutek braku zainteresowania ze strony klientów, w 1929 roku Spyker został zmuszony zawiesić produkcję samochodów.

Później przez pewien okres firma skupiła się na produkcji komponentów lotniczych (głównie silników) i trzeba przyznać, że w tej dziedzinie umiejętnie konkurowała także z konstrukcjami marki Rolls-Royce. Między innymi z tego powodu do dziś logo marki Spyker, zawiera w sobie elementy lotniczo-motoryzacyjne - śmigło oraz szprychy koła. Emblemat zdobi także motto firmy: "Nulla tenaci invia est via", co w j. łacińskim oznacza: "Dla wytrwałych, żadna droga jest nieprzejezdna".
Do produkcji unikatowych, sportowych samochodów Spyker powrócił dopiero w 1999 roku. Prawa do tej marki zakupił wspomniany wcześniej Victor R. Muller. Udziałowcem firmy został Maarten de Bruijn. Już po roku działalności na rynku pojawił się pierwszy produkt odrodzonej marki Spyker o nazwie C8. Samochód dostępny jest również w wersji z twardym dachem, nazwanej C8 Laviolette. Następny był model C12, który również doczekał się kilku wersji nadwoziowych. C8 poza wspomnianą wersją Laviolette, jest dostępny w wariantach Spyder, Double S i Aileron. Wszystkie posiadają nadwozie wykonane z aluminium i napędzane są 4.2 l. silnikiem V8 produkcji Audi. Jednostka, jak na sportowy samochód z krwi i kości przystało, została umieszczona centralnie. Model C12 posiada z kolei jeszcze mocniejszy agregat Audi, 500-konny silnik W12.

W 2005 roku szranki firmy opuścił jej główny designer i udziałowiec Maarten de Bruijn, jednak nie przeszkodziło to marce w pracach nad odważnym projektu auta koncepcyjnego klasy SUV. W 2006 roku firma zaprezentowała model o nazwie Spyker D12 Peking to Paris, który również napędzany był W12-tką z Ingolstadt.
Rok 2006 to dla Spykera okres zaangażowania się w Formułę 1. Holenderska firma postanowiła wykupić słabo spisującą się ekipę Midland F1 i na jej gruntach stworzyć swój autorski team Spyker F1. Niestety, projekt upadł po jednym sezonie startów na skutek słabej kondycji finansowej zespołu. Spyker F1 został sprzedany, a jego właścicielem został inny multimilioner, pochodzący z Indii Vijay Mallya. Twórca zespołu Force India F1.

W listopadzie 2009 roku Spyker zadecydował o przeniesieniu produkcji swoich samochodów do miejscowości Whitley w Anglii. Od grudnia marka rozpoczęła starania o pozyskanie marki Saab. Porozumienie udało się osiągnąć 23. stycznia 2010 roku. Transakcję na kwotę 74 mln Dolarów sfinalizowano trzy dni później.

Podobne wiadomości:

Saab powraca - kolejna odsłona telenoweli

Saab powraca - kolejna odsłona telenoweli

Aktualności 2016-12-02

GM zainwestowało 1 mld dolarów w auta autonomiczne

GM zainwestowało 1 mld dolarów w auta...

Aktualności 2016-03-15

Komentuj:

~Monti 2010-02-01

"Nulla tenaci invia est via" - nie znaczy, jak podaje autor, że "dla wytrwałych, żadna droga jest nieprzejezdna", gdyż trochę to nie ma sensu. W języku polskim stosujemy podwójne zaprzeczenia, więc zapewne wkradła się literówka i miało być "Dla wytrwałych, żadna droga nie jest nieprzejezdna". Ale standardowe tłumaczenie tego zwrotu brzmi "Dla wytrwałego każda droga jest do pokonania". Pozdrawiam :)

~sdf 2010-01-30

LOL :) Tusk by został prezesem Saaba, a Julia Pitera testerem lusterek do makijażu :) Polsko kup saaba! Na co czekasz!! Co za gość... :) :)

~dawn 2010-01-29

dokładnie, PO powinna wystartować w wyborach po saaba! głąbów nie trzeba szukać na onecie widzę

~74 mln. to za darmo. A co z POlską ??? 2010-01-29

A POlska nie mogła kupić SAAB-a, za takie grosze ?? PO już wszystko rozkradło i nie ma pieniędzy ? Moglibyśmy mieć własną firmę motoryzacyjną !

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport