mojeauto.pl > motogazeta > Technika > 100 lat elektryczności w samochodach

100 lat elektryczności w samochodach

Dziś samochody napędzane energią elektryczną stają się powoli codziennością. Mało kto jednak wie, że początki elektryczności w samochodach sięgają początków ubiegłego stulecia a jednym z prekursorów elektryczności w autach była firma Bosch.

100 lat elektryczności w samochodach
Już w roku 1913 prądnica dostarczała prąd pierwszemu na świecie elektrycznemu systemowi oświetlenia samochodu noszącemu nazwę "światła Bosch". Z biegiem lat prądnica zmieniła swój charakter, stając się elektrownią dla pojazdów mechanicznych. Współczesne alternatory zasilają m.in. radio, elektryczne podnośniki szyb, klimatyzację oraz systemy bezpieczeństwa, takie jak ESP. W układzie Boost Recuperation System firmy Bosch alternator wspomaga pracę silnika spalinowego, dostarczając 10 kilowatów mocy, co pozwala oszczędzić do 15% paliwa.

– Bosch zmienił alternator w maszynę napędową. Umożliwiło to niedrogą hybrydyzację pojazdów. Boost Recuperation System firmy Bosch to hybryda dostępna dla każdego – mówi dr Rolf Bulander, członek zarządu spółki Robert Bosch GmbH. Nowy układ hybrydowy bazuje na odpowiednich komponentach oraz sieci elektrycznej o napięciu 48 V.

Dotychczas standardem w samochodach osobowych było napięcie 12 V, a alternator pełnił rolę drugoplanową - był to zespół zamontowany głęboko w komorze silnika, napędzany pasem klinowym z koła pasowego wału kor-bowego. Jednak bez alternatora trudno sobie wyobrazić samochód przystosowany do codziennego użytkowania. W nocy taki samochód nie mógłby korzystać z oświetlenia, w czasie deszczu niemożliwe byłoby oczyszczanie szyb, a silnik trzeba by uruchamiać korbą zamiast przy użyciu rozrusznika elektrycznego.

Światło włączane przyciskiem, bez ryzyka wzniecenia pożaru
Na początku prądnice były prostymi urządzeniami. Napędzane przez silnik podczas jazdy, miały wytwarzać energię potrzebną do zasilania oświetlenia. Przed epoką oświetlenia elektrycznego w użyciu były lampy karbidowe. Jednak dalsze podróże z wykorzystaniem lamp gazowych były niezwykle uciążliwe, a w wielu miastach nie wolno było używać oświetlenia. Lampy karbidowe trzeba było gasić i ponownie zapalać. Ze względu na to, że były to lampy gazowe, ich użytkowanie groziło pożarem.

Elektryczne światła Bosch były dużo wygodniejsze w użyciu. Można je było włączyć i wyłączyć, naciskając przycisk. W marcu 1913 roku na rynek wprowadzono pierwsze prądnice wraz z reflektorami, regulatorami i akumulatorami. Prądnica zaczęła pełnić funkcję elektrowni dla wszystkich odbiorników elektrycznych w pojeździe, które dziś sprawiają, że jazda samochodem jest bezpieczniejsza i bardziej komfortowa.

Alternatory a elektromobilność
100 lat po wprowadzeniu na rynek elektrycznego układu oświetlenia firma Bosch ponownie rozwinęła koncepcję alternatora. Z urządzenia dostarczającego prąd rozwinęła go w niedrogi bazowy układ hybrydowy.

– Boost Recuperation System firmy Bosch umożliwił stosowanie technologii hybrydowej także w samochodach klasy kompaktowej. Oprócz mocniejszego alternatora system składa się z odpowiedniego akumulatora litowo-jonowego gromadzącego energię 0,25 kWh oraz sieci pokładowej o napięciu 48 V. Innowacyjny napęd firmy Bosch łączy 4 funkcje w ramach jednego systemu: rekuperację, wspomaganie momentu obrotowego oraz komfortową funkcję Start-Stop i funkcję jazdy siłą rozpędu przy wyłączonym silniku (tzw. tryb żeglowania).

Oszczędność paliwa uzyskiwana dzięki hybrydyzacji napędu wynosi do 15%. W warunkach codziennej eksploatacji, z wykorzystaniem trybu żeglowania możliwa jest dodatkowa redukcja zużycia o 10%. Energia odzyskiwana w procesie hamowania jest szybko i efektywnie przekazywana do akumulatora litowo-jonowego za pośrednictwem sieci 48 V. W razie potrzeby energia ta jest wykorzystywana przez alternator, który pełni funkcję silnika wspomagającego.

Podobne wiadomości:

Toyota pracuje nad autami elektrycznymi

Toyota pracuje nad autami elektrycznymi

Technika 2016-11-08

Elektryczna marka Volkswagena w Chinach

Elektryczna marka Volkswagena w Chinach

Aktualności 2016-10-06

Komentuj:

~asdas34 2013-10-16

~tet500 2013-10-16

Jestem ciekaw kiedy energia elektrycznawejdzie do polskiego rynku motoryzacyjnego na stałe bo teraz to tylko ciągle mimo 100 lat istnienia mamy w Polsce chyba tylko kilak stacji tankujących czy jak to dokładniej się nazywa...

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport