mojeauto.pl > motogazeta > Technika > 25 lat lakierów na bazie wody

25 lat lakierów na bazie wody

BASF Coatings świętuje jubileusz. 25 lat temu w Würzburgu firma rozpoczęła produkcję lakierów na bazie wody. Zaledwie kilka miesięcy później pierwsze samochody, seryjnie lakierowane przy użyciu tej technologii, opuściły bramy fabryki Opla w Bochum.

25 lat lakierów na bazie wody
Dla uczczenia jubileuszu projektanci kolorów BASF wykreowali nowy odcień, który jest doskonałym przykładem na to, co dziś, po upływie ćwierćwiecza od zaistnienia na rynku, udaje się osiągnąć.

Projektanci kolorów z BASF Coatings, Mark Gutjahr i Corinna Sy, wy-kreowali specjalny jubileuszowy kolor. To lakier z serii XFine®  w meta-licznym odcieniu złota. Seria lakierów XFine to innowacja w zakresie lakierów na bazie wody. Dzięki specjalnej recepturze maleńkie czą-steczki aluminium układają się tak, że na samochodzie powstaje lekki efekt lustrzanego odbicia. „Ten efekt w szczególny sposób uwydatnia kontrasty, przez co podkreślone zostają kontury samochodu,“ wyjaśnia Mark Gutjahr. „Te właściwości sprawiają, że nasz jubileuszowy kolor wygląda bardzo elegancko i szlachetnie. A dodatkowo jest on jak naj-bardziej na czasie, bo auta w odcieniach złota już w niedalekiej przy-szłości coraz częściej będą pojawiać się na naszych drogach.“

Od czasu rozpoczęcia przed 25 laty produkcji lakierów na bazie wody w BASF Coatings w samych tylko Niemczech udało się zredukować zastosowanie rozpuszczalników o ponad 150 tysięcy ton. Przy pro-dukcji lakierów na bazie wody w przeciwieństwie do tradycyjnych la-kierów bazowych prawie zupełnie rezygnuje się z zastosowania roz-puszczalników organicznych. A to duża korzyść dla środowiska. Dla-tego też zapotrzebowanie na lakiery na bazie wody nieprzerwanie rośnie. W roku 2009 BASF zainwestowała 21 milionów euro w zwięk-szenie zdolności produkcyjnej zakładów w Würzburgu.

Standardy przyszłości
Kolejną ważną innowacją w obszarze technologii przyjaznych dla środowiska jest wprowadzenie przez BASF Coatings technologii zwanej „zintegrowanym procesem drugiej generacji“. Pod tą nazwą kryje się technologia, w której funkcje spełnaiane tradycyjnie przez lakiery wypełniające (np. ochrona przed zarysowaniami) przejmują już lakiery bazowe. Dzięku temu w czasie lakierowania karoserii można pominąć nakładanie wypełniacza, co dla klientow BASF jest ogromą zaletą,  bo oszczędzają oni w ten sposób i czas i pieniądze. Dodatkowo korzysta na tym środowisko, bo zmniejsza się ilość stosowanych rozpuszczalników a w całym procesie maleją emisja dwutlenku węgla i zużycie energii. „W odniesieniu do tej technologii spodziewamy się podobnego sukcesu, jaki odniosly nasze lakiery na bazie wody“, prognozuje Haunschild.  

Podobne wiadomości:

Rewolucyjny lakier uchroni auto przed korozją

Rewolucyjny lakier uchroni auto przed korozją

Technika 2015-08-19

Wyjątkowe lakiery w Peugeocie 208

Wyjątkowe lakiery w Peugeocie 208

Aktualności 2015-04-08

Komentuj:

marko1 2011-08-13

a czy klient kupujący samochód pomalowany takim lakierem zapłaci mniej, na pewno nie

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport