mojeauto.pl > motogazeta > Technika > 75 lat Car Audio

75 lat Car Audio

Ciężko byłoby wyobrazić sobie w dzisiejszych czasach jazdę samochodem bez radia. Nowoczesne odbiorniki poza możliwością odtwarzania muzyki, dają dostęp do informacji, bezprzewodowej telefonii czy nawigacji. 75 lat temu, bo tyle już liczą sobie pierwsze tego typu urządzenia, nikomu by się to nie śniło.

75 lat Car Audio

Pierwsze radio samochodowe zadebiutowało w 1932 roku podczas berlińskiej wystawy techniki radiowej. Ówczesny model nazywał się Blaupunkt Autosuper 5. W porównaniu z najnowszymi modelami z dziedziny car audio, tamten odbiornik był prawdziwym, mobilnym kolosem. AS5 ważył aż 12 kilogramów, a jego gabaryty wykluczały raczej montaż na desce rozdzielczej. Inżynierowie zadecydowali wtedy, że będzie on sterowane z poziomu kierownicy. Radio odbierało jedynie fale średnie i długie. Sprzedało się w ilości zaledwie 400 egzemplarzy, gdyż było bardzo drogie. Za jego cenę można było mieć jedną piątą nowego samochodu. W latach 30-stych pojawiały się jeszcze "nowinki technologiczne", aczkolwiek największy wysyp zanotowano w okresie powojennym.

W 1949 roku pojawił się pierwszy model radia, które mogło być montowane w desce rozdzielczej. W dodatku miało one zgrabny panel z przyciskami, a jego strojenie odbywało się za pomocą wariometru. Blaupunkt wprowadził wtedy po raz pierwszy odbiornik UKF. Wraz z upływem lat, nowa technologia przyjęła się bardzo dobrze i co rusz powstawały nowe wynalazki. Automatyczne wyszukiwanie stacji radiowych o nazwie "Selektomat" pojawiło się w odbiornikach dopiero w 1954 roku. Trzy lata później powstawały pierwsze "tranzystory", dzięki którym urządzenia te stały się lżejsze i mniejsze. Rok 1960 łączy się z wprowadzeniem radia "Westerland", które można było wyjmować z samochodu i zabierać ze sobą na piknik. Magnetofony w radiach samochodowych pojawiły się dopiero pod koniec lat sześćdziesiątych.

W 1980 roku zadebiutował pierwszy stereofoniczny radioodtwarzacz kaset z cyfrowym dostrajaniem i wskazaniem częstotliwości, a zaledwie pięć lat później na rynek trafił pierwszy, montowany w standardowej wnęce radiowej samochodowy odtwarzacz płyt CD.

Lata dziewięćdziesiąte przyniosły dalsze innowacje. W 1995 Blaupunkt zaprezentował urządzenie TravelPilot, czyli pierwsze radio samochodowe, które zostało połączone z komputerem nawigacyjnym odbierającym sygnał GPS, prowadzącym do celu po uprzednio obliczonej trasie oraz przekazującym kierowcy polecenia głosowe. Niedługo po nim na rynek wprowadzone zostały pierwsze dynamiczne systemy nawigacyjne. W 1996 roku firma wykonała kolejny krok milowy i zaprezentowała pierwsze na świecie w pełni cyfrowe radio samochodowe, w roku 1997 wprowadziła Radiophone (radio zintegrowane z telefonem GSM).

W 2002 Blaupunkt zaprezentował pierwsze cyfrowe radio z dwiema technologiami cyfrowymi (DAB i MP3), rok później na rynek weszło urządzenie łączące w sobie odtwarzacz MP3 i cyfrową nagrywarkę.

Obecnie prawie 100 proc. samochodów wyposażonych jest w radio. Blaupunkt sprzedał już na całym świecie przeszło 135 milionów radioodtwarzaczy samochodowych. Współczesna generacja radioodtwarzaczy samochodowych to multimedialne rozwiązania, które oprócz słuchania muzyki, umożliwiają dostęp do informacji, rozrywki, telefonii i nawigacji.

Dowiedz się więcej na temat Car Audio. Czytaj motoEksperta!

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport