mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Aby w porę się zatrzymać

Aby w porę się zatrzymać

Hamulce to jeden z najważniejszych elementów w naszym samochodzie. Od ich sprawności zależy między innymi bezpieczeństwo nasze oraz innych uczestników ruchu drogowego. A ponieważ podzespoły układu hamulcowego mają to do siebie, że zużywają się podczas użytkowania auta, niezwykle ważne jest, by pamiętać o właściwej jego eksploatacji.

Aby w porę się zatrzymać
Jedną z podstawowych czynności eksploatacyjnych w samochodzie jest regularna kontrola i serwis układu hamulcowego. Wielu kierowców uważa, że czynność ta jest na tyle łatwa, że z powodzeniem można ją wykonać samodzielnie, we własnym garażu lub nawet na parkingu. Wyjaśniamy dlaczego, na z pozoru standardową "wymianę klocków" warto jednak udać się do specjalistycznego warsztatu.

Układ hamulcowy to nie tylko klocki
Zużycie elementów układu hamulcowego, takich jak klocki, tarcze, bębny czy szczęki w dużym stopniu uzależnione jest od stylu naszej jazdy oraz od jakości zastosowanych części. O ile stan zużycia tych elementów można dość łatwo sprawdzić we własnym zakresie kontrolując grubość  tarczy czy klocka hamulcowego, o tyle sprawa jest bardziej skomplikowana w przypadku płynu hamulcowego, który ma kluczowe znaczenie dla skuteczności hamowania. Płyn również ulega zużyciu, jednak nie da się sprawdzić jego właściwości "na oko" bez użycia specjalistycznego sprzętu.

- Płyn hamulcowy to najważniejszy element eksploatacyjny układu hamulcowego. Jeśli jest przestarzały, stanowi realne zagrożenie dla bezpieczeństwa, ponieważ może spowodować wpadanie pedału hamulca a nawet może doprowadzić do utraty zdolności hamowania – ostrzega Maciej Gieniul z serwisu Motointegrator.pl.

Dlaczego płyn hamulcowy się zużywa?
Płyn hamulcowy traci swoje właściwości wraz z upływem czasu. Jedną z podstawowych cech charakteryzujących odpowiedni płyn hamulcowy jest wysoka temperatura wrzenia sięgająca 230-260 stopni Celsjusza.

- Płyny hamulcowe na bazie glikolu są higroskopijne. To znaczy, że pobierają wodę z otoczenia, np. wilgoć z powietrza. Woda dostająca się do płynu obniża jego temperaturę wrzenia i co za tym idzie zmniejsza skuteczność działania. Może zdarzyć się, że taki wyeksploatowany płyn podczas częstego hamowania zagotuje się. W układzie hamulcowym powstają wtedy pęcherzyki powietrzne. W praktyce może to oznaczać, że nawet jeśli wciśniemy pedał hamulca do końca, pojazd nie zahamuje – tłumaczy przedstawiciel serwisu Motointegrator.

Płyn hamulcowy ma także działanie antykorozyjne, które również słabnie z czasem. Jedynym rozwiązaniem, aby układ hamulcowy nie rdzewiał i był sprawny jest regularna wymiana płynu.

- Nie ma możliwości oceny skuteczności płynu hamulcowego bez specjalistycznego sprzętu, ponieważ w domowych warunkach nie jesteśmy w stanie sprawdzić jego parametrów. Jednak taki test płynu, dla profesjonalnego warsztatu wyposażonego w odpowiedni tester to chwila – dodaje Maciej Gieniul.
 
Wymiana płynu tylko przez specjalistę
Aby prawidłowo wymienić płyn hamulcowy również nie można tego wykonać na parkingu pod blokiem, ponieważ czynność ta wymaga zastosowania specjalnej procedury.

- Aby prawidłowo wymienić płyn hamulcowy, w pierwszej kolejności należy dokładnie odessać stary, zużyty płyn oraz oczyścić cały układ z zanieczyszczeń. Jeśli nie usuniemy resztek poprzedniego płynu od samego początku temperatura wrzenia będzie niższa. Bardzo ważne jest także skuteczne odpowietrzenie układu – radzi Maciej Gieniul.

Jak widać serwis układu hamulcowego to zabieg prosty jedynie z pozoru. W rzeczywistości, aby wykonać go odpowiednio i bezpiecznie trzeba posiadać odpowiedni sprzęt oraz wiedzę.

Sprawa jest jeszcze bardziej skomplikowana jeśli posiadamy np. nowoczesne auto wyposażone w elektryczny hamulec postojowy. W takim pojeździe, aby przeprowadzić serwis hamulców niezbędne jest niekiedy posiadanie specjalnego testera diagnostycznego, który wprowadzi auto w tryb serwisowy i umożliwi późniejszą kalibrację układu. W takim przypadku, bez odpowiedniego sprzętu nie zdemontujemy nawet klocków hamulcowych... a przecież układ hamulcowy to nie tylko klocki.

Podobne wiadomości:

Jak dobrze wybrać klocki i tarcze hamulcowe?

Jak dobrze wybrać klocki i tarcze hamulcowe?

Serwis auta 2016-09-08

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Bezpieczna jazda 2016-04-27

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport