mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Airbag - wybuchowa ochrona podróżnych

Airbag - wybuchowa ochrona podróżnych

Dzisiaj poduszka powietrzna jest dla nas absolutnie oczywistym elementem wyposażenia samochodu. Przypominamy historię wprowadzania airbagów do aut oraz ważne zasady podróżowania autem w nie wyposażonym.

Airbag - wybuchowa ochrona podróżnych
Poduszki powietrzne są niezwykle pożytecznym elementem wyposażenia zwiększającego poziom bezpieczeństwa biernego. Stały się nie tylko powszechnym dodatkiem, ale wręcz obowiązkowym wyposażeniem nowych aut między innymi w krajach Unii Europejskiej. Od 1989 roku każdy nowy samochód w USA musiał posiadać airbag dla kierowcy. Jednak droga do takiego stanu rzeczy była dość długa. Prace nad podobnym rozwiązaniem rozpoczęły się niemal równolegle w USA oraz Europie. Jako pierwszy patent na airbag zdobył Amerykanin John W. Hetrick w 1953 roku. Również Amerykanie byli pierwszymi klientami, którzy mogli zamawiać samochód wyposażony w poduszkę kierowcy - konkretnie był to Oldsmobile Toronado w 1973 roku.

Pierwsi Europejczycy chronieni airbagiem to użytkownicy Mercedesa Klasy S W126, który był także pierwszym autem jednocześnie wyposażonym w poduszkę powietrzną i pasy bezpieczeństwa (nieobowiązkowe w Stanach).  Od tej pory airbagi były coraz bardziej popularne i przestały już jedynie chronić kierowcę z kontaktem z kierownicą przy uderzeniu czołowym, ale czuwają z różnych stron nad bezpieczeństwem pozostałych podróżnych w aucie. Volvo 850 w 1995 roku było pierwszym samochodem z bocznymi poduszkami, które dzisiaj są niemalże w każdym samochodzie. Do tego dochodzą kurtyny boczne chroniące głowy podróżnych, airbagi kolanowe, a nawet specjalne poduszki dla pieszych (po raz pierwszy w Volvo V40). Ford Mondeo z kolei łagodzi rezultaty gwałtownego hamowania, otwierając poduszki umieszczone w pasach bezpieczeństwa.

Schemat działania airbagu opiera się głównie o czujniki umieszczone w różnych miejscach karoserii auta. Gdy jednostka sterująca dostanie sygnał z akcelerometrów i wspomnianych czujników, rozpoczyna się proces odpalania poduszek. Wykonane są one z nylonu i wypełniane gazem, którego głównym składnikiem jest azot, w proporcji wyższej niż w powietrzu atmosferycznym. Sam proces przetwarzania informacji trwa ok 10-15 milisekund, a 20-30 następnych tysięcznych sekundy trwa napełnianie airbagu gazem. Europejskie standardy przewidują poduszkę dla kierowcy o objętości 35-45 litrów, a dla pasażera 60-75 litrów. W USA, gdzie pasy bezpieczeństwa nie zawsze są obowiązkowe, airbagi są większe - odpowiednio 60-80 i 100-160 litrów.

Plastik skrywający wszystkie poduszki jest odpowiednio nacięty, aby przy wypadku airbag mógł bez trudu wyskoczyć i jak najszybciej napełnić się gazem. Sama poduszka ma odpowiednie otwory, które uwalniają gaz momentalnie po "wyłapaniu" pasażera przez airbag.

Poruszając się autami wyposażonymi w poduszki powietrzne musimy pamiętać o paru zasadach. Ponieważ sama detonacja jest bardzo gwałtowna, kontakt z poduszką podczas wypadku może skończyć się podbitym okiem, a nawet złamanym nosem. Aby nie narazić się na jeszcze dotkliwsze konsekwencje, zawsze odpowiednio ustawiajmy fotel przed jazdą. Jeśli będziemy siedzieć zbyt blisko lub zbyt daleko poduszki, kontakt z nią może być bardzo nieprzyjemny. Oczywiście zawsze zapinajmy pasy w aucie z airbagami - sama poduszka nie tylko niedostatecznie nas chroni, ale może wręcz zaszkodzić jeśli pasów nie zapniemy. Dobra wiadomość dla osób jeżdżących w okularach - według ekspertów Skody nie są one narażone na żadne poważne uszkodzenia gałek ocznych przy uderzeniu w poduszkę. Szkła okularowe mogą za to chronić oczy przed działaniem szkodliwych substancji znajdujących się w airbagu.

Jeśli przewozimy dziecko w foteliku na przednim siedzeniu w aucie z airbagiem czołowym, musimy przestrzegać istotnych zasad bezpieczeństwa. Gdy dziecko podróżuje w foteliku tyłem do kierunku jazdy, poduszka powietrzna bezwzględnie musi być odłączona! Jeśli fotelik ustawiamy przodem do kierunku jazdy to z kolei powinniśmy odsunąć fotel do tyłu, ale poduszkę pozostawić aktywną.

Jeśli nasze auto jest wyposażone w boczne airbagi wbudowane w konstrukcję fotela, lepiej odpuśćmy sobie zakładanie najtańszych pokrowców na siedzenia. Poszukajmy produktów przystosowanych do montażu w autach z takim wyposażeniem. Mają one odpowiednie szwy, rozrywające się w momencie detonacji poduszki. Ważna jest także kwestia stanu technicznego airbagów - większość producentów sugeruje wymianę tych elementów co 10 lat. I jeszcze jedno - jeśli auto kupiliśmy z niepewnego źródła bez skrupulatnych oględzin, sprawdźmy czy poduszki w ogóle znajdują się na pokładzie. Wiele niefachowo naprawionych aut ma zamiast nich wmontowany rezystor "oszukujący" komputer sterujący. I pamiętajmy - obecność nawet tuzina poduszek w naszym samochodzie nie sprawia, że jesteśmy bezpieczni w każdej sytuacji. Airbagi ochronią nasze życie tylko w kombinacji z przytomnym i odpowiedzialny prowadzeniem auta.

Podobne wiadomości:

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Aktualności 2016-12-02

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Technika 2016-12-01

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport