mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Aktywacja poduszki w 0,01 sek.

Aktywacja poduszki w 0,01 sek.

Jednym z elementów, który zmniejsza ryzyko obrażeń wypadkowych są poduszki powietrzne, do których Bosch produkuje elektroniczne sterowniki już od 25 lat. W 2007 r. na rynku pojawi się sterownik najnowszej generacji - Airbag 10.

Aktywacja poduszki w 0,01 sek.

Wzrost liczby wypadków drogowych był wynikiem coraz szybszej jazdy, gwałtownie zwiększającej się liczby pojazdów na drogach oraz braku odpowiedniego wyposażenia zabezpieczającego pasażerów. Podczas zderzenia pasażerowie byli najczęściej wyrzucani z pojazdu, przez co doznawali poważnych obrażeń. W tej sytuacji zaczęto myśleć nad rozwiązaniami zapewniającymi większe bezpieczeństwo. Początkowo usztywniano konstrukcję pojazdów oraz zaprojektowano tzw. strefy kontrolowanego zgniotu, które absorbowałby siłę uderzenia. W następnej kolejności zajęto się zaś systemami zabezpieczającymi przed skutkami przyspieszenia ujemnego, których zadaniem jest utrzymywanie pasażerów w fotelach i zapobieganie ciężkim obrażeniom. Pierwszym tego typu systemem były pasy bezpieczeństwa. Kolejny krok to opracowanie poduszki powietrznej, która w razie zderzenia jest błyskawicznie uruchamiana napełniając się obojętnym gazem powstającym w wyniku zapłonu materiału wybuchowego.

Pierwsze poduszki powietrzne zostały opatentowane przez Amerykanów A.H. Parrota i H. Rounda już w 1920 roku, były one jednak na stałe nadmuchane. Patenty poduszek napełnianych dopiero w momencie kolizji pojawiły się w latach 50-tych. Musiało minąć kolejnych 15 lat, by przemysł motoryzacyjny podjął próby skonstruowania takich poduszek dla potrzeb samochodów osobowych. Pracom towarzyszyło wiele wątpliwości. Zastanawiano się np. czy odgłos eksplozje poduszki nie spowoduje uszkodzenia słuchu, czy poduszka jest bezpieczna dla osób noszących okulary albo czy gaz, którym wypełnia się poduszka nie jest szkodliwy dla układu oddechowego.

Od 1977 roku inżynierowie Bosch współpracowali z producentami samochodów i testowali kolejne wersje zapłonów na 60 modelach pojazdów 15 różnych marek. W sumie wykonano 6.200 testów zderzeniowych. W grudniu 1980 roku pierwszy na świecie sterownik do poduszki powietrznej został zastosowany w Mercedesie-Benz klasy S. Zasada działania sterownika opiera się na aktywacji ładunku pirotechnicznego, który inicjuje proces wypełniania poduszki gazem. Aktywacja następuje w ciągu 10 milisekund, poduszka napełnia się w czasie kolejnych 30 milisekund. Jest to wystarczająco dużo czasu, aby zapobiec uderzeniu prowadzącego w kierownicę w przypadku zderzenia czołowego przy prędkości jazdy 50 km/h.

Współczesne urządzenia aktywujące Boscha mogą sterować nawet 20 elementami bezpieczeństwa biernego – od poduszki dla kierowcy i pasażera, przez kurtyny boczne i zabezpieczające głowę aż po napinacze pasów. Koncern pracuje nad najnowszą generacją sterownika Airbag 10, który pojawi się na rynku w 2007 roku. Sterownik sprzed 25 lat składał się z trzech podzespołów i blisko 170 części, a sterował jedynie poduszką powietrzną dla kierowcy. Nowy sterownik Airbag 10 jest o około 70 procent mniejszy, składa się z jednego podzespołu i 85 części w wersji podstawowej. Może sterować aż 24 środkami ochrony przed skutkami przyspieszenia ujemnego. Sprawna elektronika przetwarza dane szybciej, umożliwiając integrację funkcji dodatkowych. W nowym systemie możliwa jest integracja funkcji ochrony pieszych oraz instalacja czujników dachowania i czujników kabinowych. Czujniki kabinowe pozwalają systemowi stwierdzić, czy miejsce obok kierowcy jest zajęte lub czy zamontowany jest na nim fotelik dla dziecka. Nowy sterownik Airbag 10 przeznaczony jest do pojazdów wszystkich klas – od samochodów małolitrażowych do luksusowych limuzyn.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport