mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Aktywne zawieszenie

Aktywne zawieszenie

Jak to działa?

Przy projektowaniu zawieszeń samochodowych konstruktorzy od lat borykają się z problemem znalezienia właściwej granicy między komfortem jazdy, a właściwościami jezdnymi pojazdu (miękkie lub twarde zawieszenie). Obecnie wielu konstruktorów decyduje się na zastosowanie pół-aktywnego lub aktywnego zawieszenia. Zaletą takiego typu zawieszeń jest aktywna zmiana charakterystyki zawieszenia. Aktywne systemy zawieszeń powstają na bazie hydrauliczno-pneumatycznych układów wyposażonych w źródła energii oddające lub absorbujące energię. Wszystko to jest zarządzane przez szybkie i wydajne mikroprocesory pozwalające na przetwarzaniu informacji w czasie rzeczywistym. Z informacji zebranych ze wszystkich czujników komputer sterujący ECU może opisać dynamikę ruchu pojazdu ( szybkie pokonywanie zakrętów, gwałtowne hamowanie i przyspieszanie, jazda po złej nawierzchni itp.), a następnie w przeciągu setnych części sekundy wysterować układy hydrauliki by zapewnić maksimum stabilności i komfortu podróżowania samochodem.

Podstawowe wielkości mierzone przez czujniki:

· kąt skrętu kierownicy
· prędkość pojazdu
· obrót wokół osi pionowej
· położenie przepustnicy
· stan przełącznika trybu pracy
· przyspieszenie pionowe i wzdłużne

Podstawowe zalety aktywnego zawieszenia:

· zwiększenie bezpieczeństwa pasażerów i komfortu podróżowania
· dostosowanie charakterystyki do różnych warunków drogowych
· brak wpływu obciążenia na prześwit samochodu

Najbardziej znanym konstruktorem w dziedzinie projektowania aktywnego zawieszenia wydaje się być Citroen. Od lat firma Citroen wdraża do seryjnej produkcji swoje hydroaktywne zawieszenia. Pierwszym seryjnym samochodem wyposażonym w hydroaktywne zawieszenie był awangardowy jak na te czasy model DS ( 1955-75). Poprzez modele CX, BX, XM firma dopracowywała kolejne wersje zawieszenia. Komfort jazdy, jaki gwarantowały samochody Citroena był nieporównywalny, niestety dość duża usterkowość zawieszenia i skomplikowany serwis był utrapieniem posiadaczy Citroenów. Dlatego Citroen zaprzestał na jakiś czas produkcji samochodów z aktywnym zawieszeniem. Na szczęście nie trwało to zbyt długo. Citroen nie zrezygnował z konstrukcji hydroaktywnego zawieszenia i w nowym modelu C5 powrócił do stosowania takiego zawieszenia. Tym razem jest to zawieszenie 3 generacji.

Dzięki zastosowaniu szybkich i wydajnych mikroprocesorów oraz magistrali multipleksowanej system pracuje w czasie rzeczywistym. Takie zachowanie systemu zapewnia optymalne dostosowania się zawieszenia do stylu jazdy kierowcy i stanu nawierzchni.

„Mózgiem” systemu jest blok hydroelektroniczny oznaczany przez Citroena jako BHI. Odpowiednie resorowanie i amortyzację zapewnia układ hydropneumatyczny z sześcioma sferami z sprężonym azotem. BHI zbiera informacje z kilku czujników monitorujących aktualne parametry pracy zawieszenia i samochodu. Na podstawie tych informacji w ciągu 0,01 sekundy przetwarza zebrane parametry i podejmuje decyzję o zmianach w pracy zawieszenia.

Hydroaktive zapewnia automatyczne przechodzenie zawieszenia z twardego (sportowa jazda) do miękkiego (zapewniającego wysoki komfort podróżowania). Jednakże kierowca sam może zdecydować jak tryb jazdy preferuje (przełącznik „tryb sportowy”). Dodatkową funkcją zawieszenia jest automatyczna regulacja prześwitu. Jeżeli samochód porusza się powyżej prędkości 110 km/h i stan nawierzchni jest dobry zawieszenie jest obniżane o 15 mm. Natomiast, jeżeli samochód porusza się po nierównej nawierzchni poniżej prędkości 60 km/h prześwit jest zwiększany o 20 mm. Do pokonania większej jednorazowej przeszkody kierowca ma do dyspozycji opcję manualnego sterowania prześwitem, która jest dezaktywowana po przekroczeniu prędkości 10 km/h. Citroen zapewnia o wysokiej niezawodności systemu hydroaktive 3 generacji (200 000 km lub 5 lat bez żadnej obsługi technicznej). Jeżeli zapewnienia producenta się sprawdzą to będzie to znaczący krok w dziedzinie konstrukcji aktywnego zawieszenia.

Komentuj:

~Marcin 2010-05-30

Co za niedouczony matoł napisał ten artykuł !!!!!! Od kiedy Citroen DS miał hydroaktywne zawieszenie ? CX i BX rowniez go nie posiadały. Owe modele citroena posiadały zawieszenie hydropneumatyczne, bzdura jest tez to, ze Citroen przestał produkowac samochody z aktywnym zawieszeniem, az do pojawienia sie Citroena C5. W C5 zastosowano aktywne zawieszenie III generacji, a gdzie pierwsza i druga ? We flagowym okrecie Citroena, modelu XM, w 89 roku zastosowano HA1. Od 94 roku XM zyskał HA2. Aktywny układ zawieszenia drugiej generacji odziedziczyła rowniez Xantia, a w czasach obecnych króluje HA3 Plus, który zastosowano w najnowszej wersji C5.

~grzesiek_b1 2009-03-03

bardzo dobry artykuł

~KKK 2009-01-05

mi też artykuł się podoba. dziękuję za jego napisanie.

~bowal 2007-06-19

super artykuł bardzo mi się przydał

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport