Serwis redagowany przez: Auto motor i sport
Serwis redagowany przez: Auto motor i sport
mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Akumulatory, które nie zawiodą zimą

Akumulatory, które nie zawiodą zimą

Kto zdążył już przeżyć najmniej pożądany dramat o poranku tej zimy? Rozrusznik nie zaskoczył, bo dostał za mało energii z akumulatora? To częsta przypadłość o tej porze roku. Co gorsza, dotyka ona także samochody, w których akumulator jest zupełnie nowy!

Akumulatory, które nie zawiodą zimą
Niemiecki automobilklub ADAC, znany ze swojego zamiłowania do przeprowadzania skrupulatnych testów tego co oferuje się kierowcom, postanowił sprawdzić faktyczną kondycję baterii. Okazało się, że nawet nowe akumulatory nie posiadają w sobie tyle energii potrzebnej na poranny rozruch, ile producent zapewnia na etykiecie informacyjnej. Eksperci ADAC we wszystkich sześciu przetestowanych bateriach o napięciu 12V i pojemności 70 Ah (Amperogodzin) ogniw galwanicznych, skrytykowali także częste, zbyt słabe trzymanie energii.

Zanim jednak o wynikach, warto zastanowić się jakimi właściwościami powinien wyróżniać się dobry akumulator. Powiedzieliśmy już sobie, że najważniejsze jest by dysponował dużą mocą rozruchową w niskich temperaturach i posiadał długą wytrzymałość, czyli odporność na tzw. korozyjność. Dodatkowo powinien dobrze znosić wszystkie zjawiska powiązane z jazdą (nietylko) w zimie - ekstremalnie niskie temperatury, głębokie rozładowania czy wreszcie nie ulegać wstrząsom i przeciążeniom powstałym w wyniku zwykłej jazdy samochodem. Między innymi takim też czynnikom poddano sześć renomowanych baterii w instytucie ADAC. Aby uzyskać jak najbardziej miarodaje wyniki, testerzy sprawdzili po sześć egzemplarzy z każdego modelu akumulatora. Próby przeprowadzono z zachowaniem zalecanych przez producentów sprawności w ściśle określonych cyklach doładowania i rozładowania. Także przy zachowaniu określonych wartości temperatur. Rzetelne zebranie danych wymagało czasu, stąd test każdego z modeli trwał około sześciu miesięcy.

Z trudami testów najlepiej poradził sobie produkt firmy Moll. Model M3plusK2 w zdecydowanej większości kryteriów, poradził sobie dobrze i taką też ocenę otrzymał od ekspertów ADAC. Niestety jakość ma swoją cenę, ponieważ Moll należy do najdroższych produktów dostępnych na rynku. Drugie miejsce zajęła seria akumulatorów Silver marki Bosch. Produkt niemieckiej firmy wykazał niewielką słabość w próbach rozruchowych i wydajności, jednak mimo to udało mu się ostatecznie osiągnąć ocenę "zadowalającą" w opinii testujących. Na kolejnych pozycjach uplasowały się baterie marki Arktis - modele High Tech AH7013 i TU7217 cierpiały na bardzo podobne dolegliwości jak Bosch Silver, ale w ich przypadku poziom wytrzymałości był jeszcze niższy. To wystarczyło tylko na ocenę "wystarczającą".

Dwie ostatnie lokaty przypadły akumulatorom Banner Powerbull i Exide EA772. W testach obie baterie odmówiły posłuszeństwa w powtarzanych próbach rozruchowych przy niskich temperaturach, a ich dedykowane natężania znajdujące się na obudowie, nie odpowiadają rzeczywistym wartościom. Między innymi te kryteria zadecydowały, że ADAC przyznało obu modelom wyrok w postaci noty "niedostatecznej". W przypadku tej pierwszej firmy, na rynek miały trafić ulepszone egzemplarze serii Powerbull.

Jak pokazały dokładne pomiary, akumulatory w ciągu ostatnich lat zmniejszyły swoją masę, co jak przypuszczają eksperci niemieckiego automobilklubu, może mieć wpływ na ich aktualną, osłabioną kondycję. Jednocześnie należy dodać, że w kilku przypadkach producenci zwiększyli ceny swoich modeli w porównaniu z rokiem 2007, kiedy to ADAC ostatni raz przeprowadził podobny sprawdzian akumulatorów. Na ewentualną obronę producentów baterii można dodać, że redukcja masy, a zarazem ich sprawności może mieć związek z zaleceniami producentów samochodów. Ci szukając pomysłów na obniżenie ciężaru całkowitego w swoich pojazdach, wymaszują na firmach zajmujących się produkcją akumulatorów konstruowanie mniejszych "zasilaczy".

WYNIKI TESTU AKUMULATORÓW ADAC 2010

Producent
Ocena ADAC
Moc rozruchowa
Badanie techniczne
Wytrzymałość
Moll M3plus
         +
           +
             +        ++
Bosch Silver
         O           O
            ++
         /
Arktis High Tech
         /           O
            ++
         -
Arktis TU7217          /
           O
            ++         -
Banner Powerbull
         -
           -
   test przerwany
 test przerwany
Exide Premium
         -           -
   test przerwany
 test przerwany

Legenda: ++ bardzo dobry, + dobry, O zadowalający, / wystarczający, - wadliwy

JAK ZREANIMOWAĆ AKUMULATOR? - czytaj >>>

Tematy w artykule: akumulator zima test

Podobne wiadomości:

Zadbaj o akumulator także latem

Zadbaj o akumulator także latem

Serwis auta 2016-05-12

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Aktualności 2016-04-05

Komentuj:

MajkaCe 2016-09-06

Myślę ,że przed zimą warto zaopatrzyć się tutaj http://regeneratory.pl/ , bo ich preparaty zwiększają żwawość silnika i wzmacniają jego pracę. Do akumulatorów też coś się znajdzie. Mojej Kia cee'd pomógł preparat Xado Atomic Metal, ogólnie świetne produkty, warto spojrzeć na ich ofertę.

~WŁ 2016-08-22

Miałem BOSCH S4 wytrzymał 3.5 roku i padł bez ostrzeżenia nagle. Wiem o innym S4 i też było podobnie. S4 więc według mojej praktycznej wiedzy to porażka. BOSCH S3 w innym samochodzie, dosyć ciężko z punktu widzenia aku eksploatowanym, wytrzymał 8 lat.

~Centra Plus wytrzymała 8 lat 2016-07-24

O akumulator trzeba zadbać, doładować, wtedy służy latami.

WojnaOpon.pl 2016-06-23

Tutaj mam podobne zdanie i również uważam,że na dobrym akumlatorze nie ma sensu oszczędzać. Lepiej wybrać coś solidnego i sprawdzonego na lata niż wymieniać co roku,teraz w sklepach internetowych z artykułami motoryzacyjnymi znajdziemy ciekawe promocje i rabaty:)

maniekxx 2016-06-09

Ja bardzo jestem zadowolony ze swojej centry. Kupowałem też w www.max-energia.pl i nic się z akumulatorem nie działo i nie dzieje. Bardzo dobry sklep a centra najlepsza na każdą pogodę!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Hyundai Ioniq - znamy cenę w Polsce
Hyundai Ioniq - znamy cenę w Polsce
Nowy model koreańskiego producenta, Ioniq jest już dostępny na polskim rynku. Na początku w ofercie będzie jedynie wersja hybrydowa. Hyundai Ioniq to auto, które może być wyposażone w jeden z trzech rodzajów napędów.