Serwis redagowany przez: Auto motor i sport
Serwis redagowany przez: Auto motor i sport
mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Akumulatory, które nie zawiodą zimą

Akumulatory, które nie zawiodą zimą

Kto zdążył już przeżyć najmniej pożądany dramat o poranku tej zimy? Rozrusznik nie zaskoczył, bo dostał za mało energii z akumulatora? To częsta przypadłość o tej porze roku. Co gorsza, dotyka ona także samochody, w których akumulator jest zupełnie nowy!

Akumulatory, które nie zawiodą zimą
Niemiecki automobilklub ADAC, znany ze swojego zamiłowania do przeprowadzania skrupulatnych testów tego co oferuje się kierowcom, postanowił sprawdzić faktyczną kondycję baterii. Okazało się, że nawet nowe akumulatory nie posiadają w sobie tyle energii potrzebnej na poranny rozruch, ile producent zapewnia na etykiecie informacyjnej. Eksperci ADAC we wszystkich sześciu przetestowanych bateriach o napięciu 12V i pojemności 70 Ah (Amperogodzin) ogniw galwanicznych, skrytykowali także częste, zbyt słabe trzymanie energii.

Zanim jednak o wynikach, warto zastanowić się jakimi właściwościami powinien wyróżniać się dobry akumulator. Powiedzieliśmy już sobie, że najważniejsze jest by dysponował dużą mocą rozruchową w niskich temperaturach i posiadał długą wytrzymałość, czyli odporność na tzw. korozyjność. Dodatkowo powinien dobrze znosić wszystkie zjawiska powiązane z jazdą (nietylko) w zimie - ekstremalnie niskie temperatury, głębokie rozładowania czy wreszcie nie ulegać wstrząsom i przeciążeniom powstałym w wyniku zwykłej jazdy samochodem. Między innymi takim też czynnikom poddano sześć renomowanych baterii w instytucie ADAC. Aby uzyskać jak najbardziej miarodaje wyniki, testerzy sprawdzili po sześć egzemplarzy z każdego modelu akumulatora. Próby przeprowadzono z zachowaniem zalecanych przez producentów sprawności w ściśle określonych cyklach doładowania i rozładowania. Także przy zachowaniu określonych wartości temperatur. Rzetelne zebranie danych wymagało czasu, stąd test każdego z modeli trwał około sześciu miesięcy.

Z trudami testów najlepiej poradził sobie produkt firmy Moll. Model M3plusK2 w zdecydowanej większości kryteriów, poradził sobie dobrze i taką też ocenę otrzymał od ekspertów ADAC. Niestety jakość ma swoją cenę, ponieważ Moll należy do najdroższych produktów dostępnych na rynku. Drugie miejsce zajęła seria akumulatorów Silver marki Bosch. Produkt niemieckiej firmy wykazał niewielką słabość w próbach rozruchowych i wydajności, jednak mimo to udało mu się ostatecznie osiągnąć ocenę "zadowalającą" w opinii testujących. Na kolejnych pozycjach uplasowały się baterie marki Arktis - modele High Tech AH7013 i TU7217 cierpiały na bardzo podobne dolegliwości jak Bosch Silver, ale w ich przypadku poziom wytrzymałości był jeszcze niższy. To wystarczyło tylko na ocenę "wystarczającą".

Dwie ostatnie lokaty przypadły akumulatorom Banner Powerbull i Exide EA772. W testach obie baterie odmówiły posłuszeństwa w powtarzanych próbach rozruchowych przy niskich temperaturach, a ich dedykowane natężania znajdujące się na obudowie, nie odpowiadają rzeczywistym wartościom. Między innymi te kryteria zadecydowały, że ADAC przyznało obu modelom wyrok w postaci noty "niedostatecznej". W przypadku tej pierwszej firmy, na rynek miały trafić ulepszone egzemplarze serii Powerbull.

Jak pokazały dokładne pomiary, akumulatory w ciągu ostatnich lat zmniejszyły swoją masę, co jak przypuszczają eksperci niemieckiego automobilklubu, może mieć wpływ na ich aktualną, osłabioną kondycję. Jednocześnie należy dodać, że w kilku przypadkach producenci zwiększyli ceny swoich modeli w porównaniu z rokiem 2007, kiedy to ADAC ostatni raz przeprowadził podobny sprawdzian akumulatorów. Na ewentualną obronę producentów baterii można dodać, że redukcja masy, a zarazem ich sprawności może mieć związek z zaleceniami producentów samochodów. Ci szukając pomysłów na obniżenie ciężaru całkowitego w swoich pojazdach, wymaszują na firmach zajmujących się produkcją akumulatorów konstruowanie mniejszych "zasilaczy".

WYNIKI TESTU AKUMULATORÓW ADAC 2010

Producent
Ocena ADAC
Moc rozruchowa
Badanie techniczne
Wytrzymałość
Moll M3plus
         +
           +
             +        ++
Bosch Silver
         O           O
            ++
         /
Arktis High Tech
         /           O
            ++
         -
Arktis TU7217          /
           O
            ++         -
Banner Powerbull
         -
           -
   test przerwany
 test przerwany
Exide Premium
         -           -
   test przerwany
 test przerwany

Legenda: ++ bardzo dobry, + dobry, O zadowalający, / wystarczający, - wadliwy

JAK ZREANIMOWAĆ AKUMULATOR? - czytaj >>>

Tematy w artykule: akumulator zima test

Podobne wiadomości:

Jedziesz na ferie? Sprawdź samochód

Jedziesz na ferie? Sprawdź samochód

Aktualności 2016-02-02

Rozładowany akumulator. Jak o niego zadbać?

Rozładowany akumulator. Jak o niego zadbać?

Serwis auta 2016-01-07

Komentuj:

~andrzej 2015-11-28

nigdy Boscha..... dwa lata i do wymiany.....

~Centra wytrzymuje 2 lata, lipa ! 2015-11-27

Ja kupuje tylko Bosch i Varta, moglby byc jeszcze Moll. Pozdrawiam.

e-Wycieraczki_pl 2015-08-22

Akumlatory Boscha także są bardzo chwalone i wytrzymałe,więc śmiało można pokusić się o ich zakup,bez problemu odpalą zimą,nawet w samochodach z silnikami diesla. Pozdrawiam e-wycieraczki.pl

iparts 2015-08-04

Może się ze mną nie zgodzicie, ale ja jeśli miałbym wybierać akumulator to spośród Centry, Varty albo ewentualnie EXIDE.

~Adam 2015-07-22

Miałem kiedyś aku Arktis 4 lata w Lagunie 2 .Trzymał prąd idealnie.Przy sprzedaży volvo wymienić mu aku bo padło całkiem. Zainwestowałem w aku Baner (takie same porametry co Arktis) Banera zostawiłem do Laguny bo nowy .No cuż ? Baner potrafi klękać po 2,5 roku. Arktis trzymał jak nowy.Dodam obydwa akumulatory były w Niemczech u tego samego sprzedawcy, obydwa były świeżymi produktami

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Honda Jazz 1,3 Comfort – mały może więcej
Honda Jazz 1,3 Comfort – mały może więcej
W segmencie B jest tak ciasno, jak na trybunach Stadionu Narodowego, gdy gra polska reprezentacja. W natłoku propozycji znaleźć można auto z Japonii, którego jednym z plusów jest ilość miejsca w kabinie. Dziś w naszym teście Honda Jazz 1,3 l Comfort.