mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Akumulatory, które nie zawiodą zimą

Akumulatory, które nie zawiodą zimą

Kto zdążył już przeżyć najmniej pożądany dramat o poranku tej zimy? Rozrusznik nie zaskoczył, bo dostał za mało energii z akumulatora? To częsta przypadłość o tej porze roku. Co gorsza, dotyka ona także samochody, w których akumulator jest zupełnie nowy!

Akumulatory, które nie zawiodą zimą
Niemiecki automobilklub ADAC, znany ze swojego zamiłowania do przeprowadzania skrupulatnych testów tego co oferuje się kierowcom, postanowił sprawdzić faktyczną kondycję baterii. Okazało się, że nawet nowe akumulatory nie posiadają w sobie tyle energii potrzebnej na poranny rozruch, ile producent zapewnia na etykiecie informacyjnej. Eksperci ADAC we wszystkich sześciu przetestowanych bateriach o napięciu 12V i pojemności 70 Ah (Amperogodzin) ogniw galwanicznych, skrytykowali także częste, zbyt słabe trzymanie energii.

Zanim jednak o wynikach, warto zastanowić się jakimi właściwościami powinien wyróżniać się dobry akumulator. Powiedzieliśmy już sobie, że najważniejsze jest by dysponował dużą mocą rozruchową w niskich temperaturach i posiadał długą wytrzymałość, czyli odporność na tzw. korozyjność. Dodatkowo powinien dobrze znosić wszystkie zjawiska powiązane z jazdą (nietylko) w zimie - ekstremalnie niskie temperatury, głębokie rozładowania czy wreszcie nie ulegać wstrząsom i przeciążeniom powstałym w wyniku zwykłej jazdy samochodem. Między innymi takim też czynnikom poddano sześć renomowanych baterii w instytucie ADAC. Aby uzyskać jak najbardziej miarodaje wyniki, testerzy sprawdzili po sześć egzemplarzy z każdego modelu akumulatora. Próby przeprowadzono z zachowaniem zalecanych przez producentów sprawności w ściśle określonych cyklach doładowania i rozładowania. Także przy zachowaniu określonych wartości temperatur. Rzetelne zebranie danych wymagało czasu, stąd test każdego z modeli trwał około sześciu miesięcy.

Z trudami testów najlepiej poradził sobie produkt firmy Moll. Model M3plusK2 w zdecydowanej większości kryteriów, poradził sobie dobrze i taką też ocenę otrzymał od ekspertów ADAC. Niestety jakość ma swoją cenę, ponieważ Moll należy do najdroższych produktów dostępnych na rynku. Drugie miejsce zajęła seria akumulatorów Silver marki Bosch. Produkt niemieckiej firmy wykazał niewielką słabość w próbach rozruchowych i wydajności, jednak mimo to udało mu się ostatecznie osiągnąć ocenę "zadowalającą" w opinii testujących. Na kolejnych pozycjach uplasowały się baterie marki Arktis - modele High Tech AH7013 i TU7217 cierpiały na bardzo podobne dolegliwości jak Bosch Silver, ale w ich przypadku poziom wytrzymałości był jeszcze niższy. To wystarczyło tylko na ocenę "wystarczającą".

Dwie ostatnie lokaty przypadły akumulatorom Banner Powerbull i Exide EA772. W testach obie baterie odmówiły posłuszeństwa w powtarzanych próbach rozruchowych przy niskich temperaturach, a ich dedykowane natężania znajdujące się na obudowie, nie odpowiadają rzeczywistym wartościom. Między innymi te kryteria zadecydowały, że ADAC przyznało obu modelom wyrok w postaci noty "niedostatecznej". W przypadku tej pierwszej firmy, na rynek miały trafić ulepszone egzemplarze serii Powerbull.

Jak pokazały dokładne pomiary, akumulatory w ciągu ostatnich lat zmniejszyły swoją masę, co jak przypuszczają eksperci niemieckiego automobilklubu, może mieć wpływ na ich aktualną, osłabioną kondycję. Jednocześnie należy dodać, że w kilku przypadkach producenci zwiększyli ceny swoich modeli w porównaniu z rokiem 2007, kiedy to ADAC ostatni raz przeprowadził podobny sprawdzian akumulatorów. Na ewentualną obronę producentów baterii można dodać, że redukcja masy, a zarazem ich sprawności może mieć związek z zaleceniami producentów samochodów. Ci szukając pomysłów na obniżenie ciężaru całkowitego w swoich pojazdach, wymaszują na firmach zajmujących się produkcją akumulatorów konstruowanie mniejszych "zasilaczy".

WYNIKI TESTU AKUMULATORÓW ADAC 2010

Producent
Ocena ADAC
Moc rozruchowa
Badanie techniczne
Wytrzymałość
Moll M3plus
         +
           +
             +        ++
Bosch Silver
         O           O
            ++
         /
Arktis High Tech
         /           O
            ++
         -
Arktis TU7217          /
           O
            ++         -
Banner Powerbull
         -
           -
   test przerwany
 test przerwany
Exide Premium
         -           -
   test przerwany
 test przerwany

Legenda: ++ bardzo dobry, + dobry, O zadowalający, / wystarczający, - wadliwy

JAK ZREANIMOWAĆ AKUMULATOR? - czytaj >>>

Tematy w artykule: akumulator zima test

Podobne wiadomości:

Zadbaj o akumulator także latem

Zadbaj o akumulator także latem

Serwis auta 2016-05-12

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Aktualności 2016-04-05

Komentuj:

Alko-maty 2017-01-24

Minęło już trochę czasu, wiec jeżeli wątek jest w dalszym ciągu aktualny to daj znać na forum na jaki model akulmatora padł ostatecznie wybór oraz ile kosztował, będziemy czekać na Twoją odpowiedź na forum. www.Alko-maty.pl

~Grzegorz 2017-01-06

dobre sklepy z akumulatorami można znalesc na www.globaldatamill.com . Z akumulatorów poleceam Varte która należy do Boshaakumulatory

Alko-maty 2016-12-14

W przypadku akumlatorów, to także jestem zdania, że nie warto oszczędzać na ich dobrej jakości oraz wytrzymałości bo posłużą nam przez lata. Ja np osobiście jeżdżę już 5 rok na Centrze i mogę polecić auto zimą nie jest garażowane, dbam tylko o to aby akumlator zawsze był naładowany. www.alko-maty.pl

~Bartias 2016-11-20

Jak już rozmawiamy o przygotowaniach na zimę to warto jak najwcześniej wymienić opony bo niewiadomo kiedy może nas zaskoczyć zima i zaspy. W Radomiu na ul. Chrobrego jest dobry serwis suzuki bińkowskiego, w którym profesjonalnie się tym zajmują. Mam na myśli to ,że wiedzą co robią i nie naciągają na ukryte koszty. Warto o nich pomysleć wymieniając opony.

Alkomaty.net.pl 2016-11-03

W przypadku dobrych akumlatorów które nie zawiodą zimą, proponuję postawić na ich wysoka jakości i skupić się na takich firmach jak Centra lub Bosch , może ich koszt początkowego zakupu będzie wyższy, ale generalnie warto bo posłużą nam bezawaryjnie przez lata. www.Alkomaty.net.pl

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
MUSI BYĆ COOL
MUSI BYĆ COOL
Ten nowoczesny samochód miejski, dzięki nadmuchanej karoserii, nietypowym reflektorom, innowacyjnym panelom Airbump i dziesiątkom dostępnych wersji kolorystycznych sprawił, że kierowca wreszcie może wyrazić swoją osobowość.