mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Alarm dla kierowców!

Alarm dla kierowców!

Volvo ujawniło szczegóły nowego rozwiązania mającego ograniczyć liczbę wypadków spowodowanych zaśnięciem kierowcy. System nosi nazwę „Driver Alert”.

Alarm dla kierowców!

Ze statystyk wynika, że zmęczenie wśród kierowców jest jednym z najpoważniejszych problemów na drogach całego świata. Centrum Badania Snu na uniwersytecie w Loughborough (Wlk. Bryt.) szacuje, że zasypianie za kierownicą jest przyczyną większej liczby ofiar niż pijani kierowcy. Co najmniej 10% wszystkich wypadków spowodowanych jest właśnie zaśnięciem. Na niemieckich autostradach ten odsetek dochodzi do 25%, a w USA aż 100 tysięcy wypadków rocznie i półtora tysiąca ofiar śmiertelnych to tragiczny plon snu.

Dowiedz się więcej o samochodach Volvo

Inżynierowie Volvo dzięki intensywnym testom, symulacjom i próbom drogowym zbadali jak kierowcy reagują na zmęczenie. Driver Alert wykorzystuje kamerę umieszczoną między przednią szybą a lusterkiem wstecznym dla pomiaru odległości od poprzedzającego pojazdu i znaków drogowych. Gdy samochód w sposób niekontrolowany zmienia tor jazdy, system ostrzeże kierowcę dźwiękowo i wizualnie, zanim ten zaśnie. System działa także gdy kierowca z jakichś innych powodów przestanie skupiać uwagę na prowadzeniu auta (np. podczas obsługi radia, nawigacji, czy telefonu).

Zobacz galerię Volvo

„Zdecydowaliśmy się śledzić ruch pojazdu zamiast badać zachowanie kierowcy, które jest cechą bardzo indywidualną. Takie rozwiązanie pozwala lepiej wychwycić niepożądane sytuacje i daje mniejsze ryzyko fałszywych alarmów” – tłumaczy dr Wolfgang Birk.

Dodatkowo Driver Alert zawczasu ostrzega kierowcę o malejącej koncentracji i zdolności do bezpiecznej jazdy. Wsiadając do samochodu naszym oczom ukaże się 5 wyświetlonych gwiazdek, które będą zanikać w miarę przejechanych kilometrów i narastającego zmęczenia.

System nie powinien być utożsamiany z systemem ostrzegającym przed przekroczeniem linii. „Jest tu zasadnicza różnica” – podkreśla dr Birk: „Driver Alert nie potrzebuje żadnych linii”.

W trakcie testów system wykazał 100% skuteczność, jednak inżynierowie jeszcze dopracowują rozwiązanie. W seryjnych samochodach Volvo będzie ono dostępne za dwa lata.

Czytaj także:

Czesi kupują więcej aut 2005-12-08

Mercedes rezygnuje z brake-by-wire 2005-12-02

Fiat Oltre: Włoski Hummer 2005-12-02

TEST: "Esjuvii" od Subaru 2005-11-28


Podobne wiadomości:

Czesi kupują więcej aut!

Czesi kupują więcej aut!

Aktualności 2005-12-08

Mercedes rezygnuje z brake-by-wire

Mercedes rezygnuje z brake-by-wire

Technika 2005-12-02

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Mercedes A45 AMG - szerszy i mocniejszy
Mercedes A45 AMG - szerszy i mocniejszy
Wielkimi krokami nadchodzi nowe wcielenie Mercedesa Klasy A, a w międzyczasie inżynierowie z Affalterbach pracują nad jego najmocniejszym wydaniem. Kilka dni temu w okolicach Nurburgringu przyłapano zamaskowany egzemplarz, który mocno hałasował.