mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Amortyzatory wpływają na ABS i ESP

Amortyzatory wpływają na ABS i ESP

Należą do podzespołów mechanicznych, które często są lekceważone podczas eksploatacji pojazdu i rzadko serwisowane. Niestety w dużej mierze to właśnie one wpływają na zachowanie się samochodu podczas jazdy. Kiedy są zepsute diametralnie zwiększają ryzyko wypadków. Wadliwe amortyzatory mogą znacznie wydłużyć drogę hamowania ale też być przyczyną złego funkcjonowania systemów ABS i ESP.

Amortyzatory wpływają na ABS i ESP
Według szacunków ekspertów z branży motoryzacyjnej co siódme auto w Europie porusza się z uszkodzonymi amortyzatorami. Przyczyn ich ograniczonej żywotności jest kilka. Niepoprawne rozmieszczanie ładunków, ubytki w podwoziu, progach pojazdu czy spawach, a w szczególności styl jazdy kierowcy. Samochód podczas podróży zaczyna prowadzić się miękko i wydaje się, że "płynie" po drodze. Problem w wykryciu awaryjności amortyzatorów wiąże się jednak z tym, że proces ich defektu trwa z reguły dość wolno i niezauważalnie. Dlatego pierwsze informacje o wadliwym działaniu są często lekceważone przez właścicieli samochodów, a wielu z nich nie potrafi ich wogóle wykryć.

Jak wyliczył swoim raporcie Związek Automobilklubów Europy u około 15% wszystkich pojazdów w Europie podczas wizyty diagnostycznej stwierdzona zostaje awaria amortyzatorów, a w ponad 50% wszystkich wypadków w których biorą udział pojazdy minimum dziesięcioletnie lub posiadające przebieg powyżej 150 000 kilometrów to właśnie wadliwe amortyzatory są współodpowiedzialne za powstawanie kolizji. Z właściwym działaniem tych elementów zawieszenia powiązane są także elektroniczne systemy wspomagające kierowcę w niebezpiecznych sytuacjach takie jak ABS czy ESP. Przy gwałtownych manewrach np. ominięcia przeszkody czy gwałtownym hamowaniu zepsute amortyzatory znacznie ograniczają ich funkcje.

Dodatkowo przy ostrym hamowaniu z większych prędkości droga zatrzymania znacznie się wydłuża, a na wyboistej drodze taki manewr może wprowadzić samochód nawet w niekontrolowany poślizg. Eksperci wyliczają, że przy hamowaniu z prędkości 80 km/h pojazd z zepsutymi amortyzatorami może zatrzymać się o dwa, trzy metry dalej. Ponadto zmniejsza się trakcja i stabilność w zakrętach, auto jest bardziej podatne na boczne podmuchy wiatru i zjawisko aquaplaningu. Nie wspominając już o szybszym i nierównomiernym zużyciu opon.

Aby uniknąć takich niespodzianek niezbędna jest regularna kontrola amortyzatorów podczas każdej wizyty w serwisie lub najpóźniej po przejechaniu dystansu 60 000 do 80 000 kilometrów. Pewnych niepokojących sygnałów o wadliwym działaniu amortyzatorów mogą dostarczyć także wycieki oleju z tych podzespołów czy widoczne plamy (zlepiony brud) na ich konstrukcji. Sygnały ostrzegawcze to również bicia na kierownicy, turkoczące koła i nierównomiernie zużyty bieżnik opon.

Komentuj:

~stan 2008-07-24

o czym wy debile nawijacie , bo to o czym piszecie nie ma nic wspólnego z tematem moje auto , przemyślcie to i zacznijcie pisac do rzeczy

~As 2008-07-13

No i widać że mam racje, 3m sie malkontencie

~Piotrek 2008-07-13

Prezentujesz tak niski poziom inteligencji i kultury, że nie warto ci więcej odpisywać.

~As 2008-07-12

Dobrze że takich malkontentów jak ty jest coraz mniej a w dodatku widać że nie jeździsz w ogóle po kraju bo każdy wie że drogi się bardzo poprawiły ale ty wieczny krytyk tego nie zrozumiesz...

~Piotrek 2008-07-12

lk ile rodzice płacą za neostradę? As tobie nie ma czego wymieniać, trzeba dopiero wmontować.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport