mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Arcydzieło w dziedzinie nowoczesnych silników

Arcydzieło w dziedzinie nowoczesnych silników

550KM mocy i maksymalny moment obrotowy 900Nm

Moc, kultura pracy, długowieczność - cechy jakości legendarnego silnika Maybacha z roku 1929 były również celem naczelnym przy opracowywaniu nowoczesnej dwunastocylindrowej jednostki napędowej V12, która od jesieni roku 2002 ukaże się w serii jako "serce" nowej luksusowej limuzyny.

Ten seryjny silnik o pojemności 5.5l charakteryzuje się niebywałymi parametrami: moc 550KM (450kW) oraz maksymalny moment obrotowy 900Nm.

Doładowanie typu biturbo, działa na tyle skutecznie, że można cieszyć się dużą mocą już przy bardzo niskiej liczbie obrotów. W liczbach: już przy 1500 obr / min kierowca dysponuje momentem obrotowym wynoszącym 622 Nm , przy 1800 obr / min moment przekracza już granice 800 Nm, a od 2300 obr / min osiąga ten zespół napędowy maksymalny moment obrotowy rzędu 900 Nm, który pozostaje stały do 3000 obr /min. Maksymalną moc jednostka ta osiąga przy 5250 obr / min.

Tak samo przykładna jest redukcja szumów oraz drgań tego silnika, który już z założenia oferuje optymalny komfort jazdy. Kąt rozwidlenia cylindrów wynosi 60 stopni i jest tak dobrany, żeby zakłócające siły masowe i momenty bezwładności kompensowały się automatycznie - bez wbudowywania dodatkowych wałów wyrównoważających.

Nowoczesna konstrukcja "bed-plate" wpływa na dalszą poprawę kultury pracy silnika, zarówno pod względem hałasu, jak i drgań. Układ "bed-plate" składa się z aluminiowego dna ze zintegrowanymi mostkami z żeliwa szarego na głównych łożyskach wału korbowego, które zamyka od dołu zespół korbowy, zwiększając tym samym dodatkowo sztywność całego systemu. Drgania podłużne zespołu cylindrów zostają przez to bardzo skutecznie zredukowane. Ponadto zupełnie nie przenoszą się drgania ze skrzyni korbowej na miskę olejową.

Zastosowana technika trójzaworowa redukuje straty ciepła w obszarze wydechu i w ten sposób powoduje, po rozruchu na zimno, szybkie nagrzanie katalizatorów. Technika trójzaworowa we współdziałaniu z dwoma, ułożonymi w pobliżu silnika, katalizatorami ceramicznymi przyczynia się w dużym stopniu do tego, że nowy Maybach niezawodnie spełnia ostre normy EU-4 ograniczające emisję spalin. W sumie spaliny oczyszczane są przez, usytuowane blisko silnika, dwa katalizatory zawierające po dwa monolityczne bloki ceramiczne na kadłub.

Wszystkimi funkcjami silnika zawiaduje wydajny mikrokomputer, który posługuje się - szczególnie do sterowania obu turbosprężarek doładowujących - całym szeregiem dodatkowych danych z czujników pomiaru ciśnienia i temperatury w rozdzielaczu powietrza doładowującego, które służą do obliczania zassanej masy powietrza oraz z czujnika przed nastawnikiem przepustnicy, który rejestruje każdorazowe ciśnienie doładowania.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport