mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Audi szykuje e-paliwa z wody, powietrza i prądu

Audi szykuje e-paliwa z wody, powietrza i prądu

Audi pracuje nad neutralnymi pod względem emisji CO2 paliwami syntetycznych. Najnowszy projekt to pilotażowa wytwórnia w Dreźnie, w której z wody, dwutlenku węgla i ekologicznego prądu produkowane jest paliwo e-diesel.

Audi szykuje e-paliwa z wody, powietrza i prądu
Wytwórnia stworzona przez firmę sunfire, funkcjonująca w oparciu o zasadę Power-to-Liquid, jako surowce wykorzystuje dwutlenek węgla, wodę i prąd. Dwutlenek węgla jest pozyskiwany z powietrza metodą Direct-Air-Capturing opracowaną przez szwajcarskiego partnera koncernu z Ingolstadt - firmę Climeworks.

W osobnym procesie elektrolizy przeprowadzanej przy pomocy prądu ekologicznego, woda rozkładana jest na wodór i tlen. Następnie wodór reaguje z dwutlenkiem węgla w dwóch procesach chemicznych przeprowadzanych w temperaturze 220 stopni Celsjusza, pod ciśnieniem 25 barów. W ich efekcie powstaje energetyczna ciecz, składająca się z węglowodorów, tzw. Blue Crude. Efektywność tego procesu to nawet 70 procent.

Pilotażowa wytwórnia, która powstała na terenach firmy sunfire w Dreźnie-Reick, w pierwszej fazie rozwoju będzie produkować ok. 160 litrów Blue Crude dziennie. Z tego nawet 80 procent można zamienić w syntetyczne paliwo diesla. Paliwo to – Audi e-diesel – nie zawiera siarki i aromatów oraz charakteryzuje się wysoką liczbą cetanową, jest więc łatwopalne. Jego właściwości chemiczne pozwalają na mieszanie go z tradycyjnym olejem napędowym w każdej proporcji.

Dzięki projektowi wspieranemu przez Federalne Ministerstwo Edukacji i Badań, poprzedzonemu ponad dwuletnią faza badań i przygotowań, Audi łączy dwie innowacyjne technologie. Z jednej strony z powietrza odzyskiwany jest dwutlenek węgla, a z drugiej strony metoda Power-to-Liquid służy do produkcji syntetycznego paliwa. Audi jest wyłącznym partnerem projektu z branży motoryzacyjnej.

Niezależnie od kooperacji z firmą sunfire, Audi już od 2009 roku angażuje się w prace nad stworzeniem paliw neutralnych pod względem emisji CO2. Wytwórnia e-gazu Audi w dolnosaksońskim miasteczku Werlte produkuje na podobnej zasadzie syntetyczny metan (e-gaz Audi), który kierowcy Audi A3 Sportback g-tron mogą kupować korzystając ze specjalnej karty do tankowania. Ponadto, wspólnie z francuskim przedsiębiorstwem Global Bioenergies, koncern z Ingolstadt prowadzi badania w zakresie produkcji syntetycznej e-benzyny Audi, a z amerykańskim przedsiębiorstwem Joule projekt, w ramach którego z pomocą mikroorganizmów produkowane jest syntetyczne paliwo e-diesel Audi i e-etanol Audi.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Audi
Tematy w artykule: Audi paliwa CO2 ekologia e-paliwa

Podobne wiadomości:

Audi wprowadza nowe oznaczenia

Audi wprowadza nowe oznaczenia

Aktualności 2017-08-31

Nowe Audi A8 - pierwsze zdjęcia

Nowe Audi A8 - pierwsze zdjęcia

Aktualności 2017-07-05

Komentuj:

~memo 2014-11-25

niech szykują, poczekajmy na efekt końcowy. Póki co jestem pod wrażeniem, że toyota rusza z seryjną produkcją Miraia, który jest zasilany wodorem. Sukces jaki odnieśli z napedem hybrydowym, każe przypuszczać, że i Mirai zwiastuje sporą rewolucję.

~ja72 2014-11-20

Koncerny paliwowe poblokowały i poskupowały technologie wytwarzania paliw alternatywnych, bo ich na to stać i długo jeszcze będą blokować nowe technologie.. Niemcy już podczas II wojny produkowali syntetyczną benzynę - czemu teraz się nie da? przy takich cenach ropy pewnie jest to już opłacalne. Więc każdy pomysł jest na wagę złota! i do tego ekologiczny jak lubią zieloni..

~sdf 2014-11-17

Właśnie rzecz w tym, że hybrydy są oszczędne tylko na papierze i na krótkich trasach miejskich. W trasie lexusy palą często ponad 10l na setkę. Diesle są oszczędne na trasach, tylko niestety smrodzą.

~jepel 2014-11-15

Czy takie kombinacje maja sens. Wolałbym sobie kupić Priusa , samochód hybrydowy bedzie oszczędny bez tak wielkich technologii.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
Zastanawiałeś się kiedyś co zrobić, aby zakup nowego samochodu był mniej odczuwalny dla rodzinnego budżetu? Sprawdź nowego Citroëna C3 Aircross, który dostępny jest w nowoczesnej formie finansowania Citroën SimplyDrive.